آخرین اخبار

29. مهر 1395 - 12:55   |   کد مطلب: 6465
استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره به دلایل متعدد از فقر و محرومیت رنج می برد نه تنها در بسیاری از شاخص رشد منفی داشته است بلکه روند آسیب ها و معضلات اجتماعی روز به روز در این استان فزونی می یابد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، در سفر 24 مرداد 95 رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل واقع شدن در ردیف آخرین استان های بازدیدی با واکنش هایی مواجه شد انتظار می رفت که استاندار و مسئولان دردها و رنج های مردم این استان را به شخص حسن روحانی گوشزد می کردند یا فرصتی فراهم می شد تا خود آنها بتوانند عقده دل بگشایند.

از آنجا که با سفر حسن روحانی امیدها برای تغییر و تحولات در حوزه های مختلف این استان به منظور رفع بیکاری، بهبود وضعیت معیشتی مردم و کمک به رفع آسیب هاس اجتماعی رنگ اجرایی به خود بگیرد نه تنها اینگونه نشد بلکه در روزهای گذشته نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز به اجرایی نشدن مصوبات هیات دولت به این استان انتقاد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بارها با انتقاد از برخی رسانه ها ایجاد روحیه یاس و ناامیدی در جامعه را خیانت به مردم و کشور عنوان کرد و بر ترویج روحیه نشاط و شادی تاکید داشت.

اما در پاسخ به این انتقاد استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید گفت آیا کارگری که از کار بیکار شده و ماه ها حقوق دریافت نکرده می تواند شاد باشد؟. آیا جوانی که تمام عمر خود را صرف تحصیل علم و دانشگاه کرده تا هم اینک بتواند زندگی آبرومندانه ای داشته باشد می تواند با خیال آسوده سر بر بالین بگذارد؟ .آیا جوانی که از بیکاری و علافی دچار افسردگی شدید شده است را می توان با حلوا حلوا دهانش را شیرین کرد؟ و هزاران سوال بی جواب دیگر.

با نگاهی به مشکلات و معضلات کهگیلویه و بویراحمدکه از زبان مسئولان این استان بیان شده است دقت کنید تا حقیقت تلخ کهگیلویه و بویراحمد را دریابید.

***************************

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در بحث نزاع و تشکیل پرونده در راستای این موضوع استان کهگیلویه وبویراحمد بعد از اردبیل با سه هزار 103 مراجعه کننده در رده دوم قرار دارد.

استان در بحث خودکشی یکی از استان های رده اول کشور بر حسب جمعیت است و بیشتر افراد که اقدام به خودکشی کرده اند میزان سنی آنها 18سال بوده که دو برابر میزان کشوری است.

 استان در بحث مصدومین حوادث رانندگی جایگاه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

در زمینه سقط جنین که با دستور مراجع قضایی صورتی می گیرد با 55مورد رتبه اول را بر حسب جمعیت در کشور داریم که نشان از افزایش 39درصدی این موضوع در استان است.

در شش ماهه سال جاری 11 مورد غرق شدگی در استان ثبت شده که رتبه پنجم غرق شدگی استان در کشور است.

افزایش 90درصدی شکایت مردم از پزشکان و قصور پزشکی در استان.

افزایش 40درصدی تشکیل پرونده در موضوع همسر آزاری و کودک آزاری.

*************************

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد جمعیت استان در سال گذشته را 703 هزار نفر برآورد کرد و گفت: جمعیت بیکار این استان 33 هزار و 286 نفر است که 10 هزار و 426 نفر از این افراد را زنان بیکار تشکیل می‌دهند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج به آمار فعالیت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان اشاره داشت و بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط اتاق بازرگانی استان از مجموع 457 طرح صنعتی استان حدود ۲۵٫۳ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال، ۱۲٫۲ درصد نیمه‌فعال و۶۲٫۵ درصد غیرفعال هستند.

*************************

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد طبق آمار موجود تا پایان خرداد جاری این استان به لحاظ آمار کاربران اینترنت پرسرعت و ضریب نفوذ در بین مردم با آمار 35.54 رتبه هفدهم کشور را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در زمینه شاخص بزرگراه رتبه آخر کشور را دارد.

شاخص راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد 42/8 درصد و در کشور 76 درصد است که کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه هم فاصله فاحشی با شاخص کشوری دارد.

**************************

کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی که پارک علم و فناوری ندارد

مسؤول راه‌اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سطح کشور حدود 2 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و بیش از 2 هزار میلیارد به این شرکت‌ها اختصاص داده می‌شود این در حالی است که تنها سه شرکت دانش‌بنیان در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و سهم این شرکت‌ها از اختصاص اعتبارات به شرکت‌های دانش‌بنیان 0.5 درصد است.

***************************

سرپرست حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی که از نعمت و زیرساخت فرهنگی سینما محروم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها در استان کهگیلویه و بویر احمد است.

***************************

این مشکلات تنها بخشی از این دیار غنی و از یاد رفته است و ماجرای فقر و محرومیت کهگیلویه و بویراحمد همچنان باقی است.

پاسخ روحانی به استاندار

روحانی در سفر 24 مرداد 95 به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و استاندار قول داد که تصمیم های خوبی برای این استان در حوزه های مختلف گرفته شده است اما گویا با وضعیت آمارهای بالا این تصمیم ها نیز با زلف برجام گره خورده است و در زندگی مردم استان اثری ندارد.

برای مشاهده جدیدترین اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد و اخبار داغ و متنوع از ایران و جهان عضو کانال تلگرام صبح زاگرس شوید: ( آدرس کانال تلگرام:  @sobhezagros) کلیک کنید.

کانال تلگرام صبح زاگرس به عنوان فعال ترین کانال خبری استان کهگیلویه و بویراحمد آماده دریافت سوژه ها، تصاویر و گزارش های مخاطبان گرامی است. سایت و کانال صبح زاگرس را به دوستان خود معرفی کنید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک