آخرین اخبار

15. مهر 1395 - 12:02   |   کد مطلب: 6377
نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: بحث لغو کنسرت‌ها را به عنوان یک معضل و مشکل اصلی کشور نمی‌دانم و متاسفانه دولت بحث لغو کنسرت‌ها را بزرگ کرده است که رای جمع کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،یکی از سایت های محلی گفت و گویی با ستار هدایت خواه فعال فرهنگی و نماینده مردم بویراحمد و دنا در دوره هفتم و هشتم انجام داده که از منظر خوانندگان می گذرد؛

 

**آقای هدایت خواه دیدگاه شما در مورد توصیه رهبری به آقای احمدی‌نژاد برای انصراف از کاندیداتوری در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری چیست؟ برخی تحلیل گران بر این باور هستند تمکین رییس دولت نهم و دهم به توصیه رهبر انقلاب قلبی نبوده و قصد تمکین نیز نداشته و دلیل انتشار فایل صوتی رهبری نیز به این دلیل بوده که وی راهی جز تمکین نداشته باشد؟

در مورد بخش دوم سوالتان بنده این را قبول ندارم.
درواقع رهبری به دلیلی که مصالح کلی نظام را می‌بیند و به عنوان یک دیده‌بان تیزبین حریم نظام جمهوری اسلامی خطرهای احتمالی را رصد کرده و بنا به وظیفه‌ای که دارند و نه از باب اجبار بلکه از ناحیه خیرخواهی و مصلحت اندیشی که وظیفه هر مسلمانی است به آقای احمدی‌نژاد توصیه نمودند در این دوره کاندیدا نشوند و آقای احمدی‌نژاد نیز که تبعیت از مقام معظم رهبری را دارند این توصیه را پذیرفته و تبعیت کرده و اعلام نمود قصد کاندیداتوری ندارد هرچند که وی قبلا نیز اعلام نکرده بود قصد کاندیداتوری دارند اما شواهد و مطالبات مردمی حاکی از این بود که وی شاید کاندیدا شوند.
همانطور که رهبری اعلام نمودند بیم آن می‌رفت با دوقطبی شدن، زمینه تفرق و تشتت در کشور خصوصا در بین نیروهای طرفدار نظام بوجود آید که توصیه رهبری عزیز جلوی خطرات احتمالی را گرفت و دلیل اینکه رهبر معظم انقلاب پشت تریبون موضع و توصیه خود را رسما اعلام نمودند این بود که اگر اینکار صورت نمی‌گرفت باز در بین نیرو‌ها این بحث که آیا رهبری چنین توصیه‌ای را داشته یا نه محل اختلاف می‌شد و به همین دلیل آن فایل صوتی را منتشر نمود و انشالله که در این قضیه برای کشور خیر و برکت خواهد بود.

**با توجه به قطعی شدن عدم حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، به نظر شما اصولگرایان برای انتخابات پیش روی چه شرایطی خواهند داشت؟

اصولگرایان اگر بخواهند عاقلانه تصمیم بگیرند و به مصالح کلی نظام و انقلاب توجه کنند باید با هم کنار بیایند و روی یک گزینه که از مقبولیت مردمی برخوردار است توافق کنند.

**آیا باید دکتر روحانی را از همین حالا رییس جمهور بعدی دانست یا دوره ریاست جمهوری وی تک دوره‌ای خواهد بود؟

هر چیزی در عالم سیاست هست و در سیاست به صورت قطعی نمی‌توان پیش بینی دقیق کرد.

بهرحال توده‌های مردم به دلیل اینکه در این چند سال فشارهایی را متحمل شده‌اند و رکود اقتصادی که برقرار است باعث شده نارضایتی‌های جدی وجود داشته باشد و برخی نطر سنجی‌هایی حکایت از ریزش آرای اقای روحانی تا قبل از کناره گیری آقای احمدی‌نژاد می‌داد و اقبال به سمت آقای احمدی‌نژاد بود.
البته بنده بار‌ها گفته‌ام ملت ایران قابل پیش بینی نیست و در خیلی مواقع تصمیم‌هایی گرفته‌اند که هیچ مرجع رسمی از تحلیل گران نتوانسته‌اند پیش بینی کنند. بعضا خیلی عوامل در نتیجه نهایی تاثیرگذار است از جمله تعدد کاندیدا‌ها یا افرادی که حریان‌ها معرفی خواهند کرد یا دولت در این مدت باقی مانده همین روند را ادامه دهد یا نه یا بعضی وعده‌های که آمریکایی‌ها نزدیک انتخابات داده‌اند که احیانا بعضی اموال را آزاد کنند تا رصایت بیشتری بوجود آید.

**برخی تحلیل گران معتقدند جبهه پایداری و نوع موضع گیری و گفتمان سیاسی و فرهنگی افراد و نماینده‌های این جبهه عامل اصلی شکست اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند بود. دیدگاه شما در این باره چیست؟

بنده به هیچ وجه این تحلیل را قبول ندارم. اگر قبول کنیم مردم به جبهه پایداری رای نداده‌اند چرا مردم به اقای حداد عادل رای ندادند؟ مگر آقای حداد عادل عضو جبهه پایداری بود؟
اما ما شاهد بودیم دکترلاریجانی نخواستند در لیست حمایت اصولگرایانی باشد که در این لیست افراد مورد حمایت جبهه پایداری نیزحضور داشته باشند و در انتخابات مستقل شرکت کرد و اتفاقا هم رای آورد؟
آقای لاریجانی رییس مجلس بوده و پدر وی از مراجع قم است و تازه آقای لاریجانی با تلاش‌هایی که کردند و من نمی‌خواهم بگویم، وی چه تلاشهایی کرد رای دوم شهر قم را آورد و اتفاقا کسی رای اول را آورد که انتساب و نزدیک به جبهه پایداری بود. ما دیدیم که آقای لاریجانی که رییس مجلس و فرزند یکی از مراجع تقلید آنهم در شهر قم و با آنهمه تبلیغات وسیعی که انجام داد دوم شد.

**در مورد ماجرای لغو کنسرت‌ها دولت معتقد است عده‌ای می‌خواهند شخصا قانون گذاری خارج از راه‌های قانونی انجام داده و به عبارتی خودشان قانون طبق نظر شخصی و میل خودشان را وضع کنند و چرا کنسرتی که مجوز قانونی دارد باید لغو شود؟

بحث لغو کنسرت‌ها را به عنوان یک معضل و مشکل اصلی کشور نمی‌دانم. متاسفانه دولت بحث لغو کنسرت‌ها را بزرگ کرده است که رای جمع کند.
آیا مسئله کنسرت الان مشکل اصلی کشور است که کنسرت برگزار شود یا نه؟ ایا جوانان ما در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی مشکل دیگری ندارند؟
من معتقدم چارچوب قانونی باید رعایت شود اما قانونی که خلاف شرع نباشد. الان رهبری از مراجع قم استفتاء می‌کند که آیا همه موسیقی‌هایی که با مجوز ارشاد پخش می‌شود مجاز هستند یا نه که مراجع فرمودند مجوز ارشاد دلیل بر مجاز بودن نیست.

موسیقی یک معیارهای شرعی دارد که باید رعایت شود و اختلاط دختر و پسر و رقص قابل قبول نیست.
اما آقای هدایت خواه ما شاهد این هستیم که کنسرت‌های موسیقی سنتی که مثلا آقای شهرام ناظری می‌خواهد اشعار مولانا را بخواند و فضای عرفانی داشته و از شادی و فضای هیجان انگیز کاذب به دور می‌باشد هم لغو می‌شود؟
بهرحال اقتضای محیط‌ها متفاوت است و الان جامعه مدرسین قم هم اعتراض‌هایی به دولت در زمینه موسیقی داشته‌اند.

اما سوالی که مطرح است این است که آیا ماجرای لغو کنسرت‌ها یک حربه و ابزار برای دور کردن ذهن جوانان و مردم از مسایل اصلی کشور نیست که جوانان از مطالبه‌گری خود از دولتی که ادعا می‌کرد مشکل اقتصادی و بیکاری را حل خواهد کرد فاصله بگیرند؟
به دیدگاه بنده ماجرای لعو کنسرت‌ها یک مسئله سیاسی بوده و تاکید دولت بر برگزاری کنسرت‌ها این است تحریک عده‌ای را فراهم سازد و رای جمع کند.
در آخر هم باید بگویم امام جمعه بعنوان رییس شورای فرهنگی هر شهر و استان حق دارد در مسائلی که به نوعی خطر و انحراف است اظهار نظر و پیگیری کند.

**آیا در قضیه برجام، آمریکا دولت آقای روحانی را فریب داده است؟ آیا برجام را باید شکست خورده دانست؟

به نظر بنده بی‌دقتی‌ها و بی‌توجهی‌هایی رخ داده و دلیل آن هم این است که مقام معظم رهبری مجبور شدند ۹ شرط برای برجام تعیین کنند.
اگر مذاکره کنندگان دقت لازم را داشتند دلیل نداشت رهبری شرط تعیین کنند و الان هم که بعضی چیز‌ها معلوم شده است نشان می‌دهد آقایون غفلت کردند مثل همین قضیه fATf که در برجام پیش بینی شده است.
در مذاکرات و توافق ژنو چون آقایان عجله داشتند کلاه گشادی سرشان رفت و در مرحله بعد تلاش کردند جبران کنند که در بخش‌هایی موفق بودنداما در بخش‌هایی هم یا زورشان نرسید یا به دلیل غفلتهایی که رخ داد غربی‌ها توافق نامه را جوری نوشتند که منافع آنان تامین شود و ما متضرر شویم.

در مورد این سوال که آیا برجام را باید شکست خورده بدانیم یا نه باید ببینیم برجام دست آوردی تاکنون داشته است یا نه که آقای سیف و صالحی تاکید داشته‌اند که برجام دست آوردی نداشته است و برای مردم نیز باید دید آیا دست آوردهای برجام که مدعی آن هستند در زندگییشان ملموس بوده است یا نه.

** آقای هدایت خواه به موضوعات مهم استان بپردازیم. طی یک سال اخیر شاهد افزایش نگران کننده آمار خودکشی در استان هستیم. برخی‌ها معتقدند مسائل اقتصادی عامل اصلی افزایش این پدیده ناخوشایند است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

دلایل معتددی برای خودکشی وجود دارد و نمی‌توان گفت علت این پدیده تک عاملی است. اتفاقا بعضی از این افرادی که دست به خودکشی زده‌اند از لحاظ اقتصادی وضع مالی خوبی داشته‌اند پس نمی‌توان اقتصاد را عامل اصلی دانست.
عامل اصلی می‌تواند ضعف فرهنگی و سست بودن اعتقادات و بی‌توجهی خانواده‌ها به مسائل تربیتی و روانی و همچنین کوتاهی نهادهای فرهنگی در تربیت صحیح جوانان جامعه باشد.
بهرحال کودکان و فرزندان ما سال‌ها در اختیار مدارس و دانشگا‌ها هستند اما متاسفانه فضای تربیتی مدارس و دانشگاهای ما به گونه‌ای است که نتوانسته‌اند فرزندان ما رااز نظر مبانی فکری و اعتقادی قوی بار بیاورند به گونه‌ای که فرد با کمترین نوسان در زندگی دست به خودکشی نزند.
اعتقاد من این است کسانی که با خدا آشنا شوند و باورهای دینی در آنان تقویت شود در مقابل مشکلات و سختی‌های زندگی مقاومت بهتری خواهند کرد.
امروزه در کشورهای غربی و پیشرفته که آمار بیکاری آنان نزدیک به صفر می‌باشد دارای آمار بالای خودکشی جوانان هستند.
به نطر بنده بحران معنوی و تربیتی و برآورده نشدن نیازهای روحی انسان می‌تواند عامل اصلی رشد آمار خودکشی باشد.

 **آقای هدایت خواه استان از نطر شرایط اقتصادی و بیکاری موقعیت خوبی ندارد. معاون اول رییس جمهور در دیدار چند روز پیش خود با استاندار و نمایندگان استان به نکته خوبی اشاره کردند و گفت استان کهگیلویه و بویراحمد بسترهای لازم توسعه را داشته اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. آیا سومدیریت و وجود مدیران ضعیف چه در برهه فعلی و چه گذشته عامل اصلی عدم توسعه یافتگی استان است؟

بنده معتقد نیستم عامل انسانی دلیل اصلی توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد باشد هر چند که منکر سوء مدیریت نبوده و نیستم.عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد.
بخشی از مشکلات استان به دلیل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در استان است، بعنوان مثال یک عامل این است که نتوانسته‌ایم از مدیران خوب در استان استفاده کنیم و تنگ نظری‌هایی که هست و وجود داشته و کارشکنی‌ها و منفعت طلبی‌هایی که جلوی پای مسئولان باعث سنگ اندازی شده است.
ما در یک دوره‌ای شاهد بودیم اگر یکی از بچه‌های استان در مرکز پست می‌گرفت افرادی از همین داخل استان بر علیه او طومار نویسی می‌کردند.
علاوه بر این عوامل تاریخی هم دخیل است. استان ما تا قبل از انقلاب از همه مواهب محروم بود و اکنون با توجه به کارهایی که از بعد از انقلاب تاکنون در استان شکل گرفته است نتوانسته است آن خلاهایی که سایر استان‌ها از آن موقع تاکنون از ما جلو بوده‌اند را پر کند.
در بحث زیر ساختهایی که به پیشرفت استان می‌تواند کمک کند هم دچار صعف هستیم و هنوز این زیرساخت‌ها آماده یا تکمیل نشده‌اند از جمله در راه، جاده، راه اهن و سدسازی.
زیرساختهای فرهنگی نیز در استان دچار مشکل است مثلا در استان کسانی که توان مالی زیادی برای سرمایه گذاری داشته باشند کم است و آن تعداد اندک هم دنبال سرمایه گذاری اساسی نیستند و متاسفانه در گاهی اوقات نیز کسانی که برای سرمایه گذاری به استان می‌آیند نوع برخورد‌ها باعث فرار آنان شده است. به هرحال ابعاد مختلفی در زمینه توسعه نیاقتن استان دخیل است.

گفت و گو: احسان دری -زاگرس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک