آخرین اخبار

3. مهر 1395 - 10:57   |   کد مطلب: 6262
تحلیل اخبار استان در هفته ای که گذشت:
رابطه خادمی با نمایندگان شکرآب است
موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که روحیه سازشکاری داشت و سعی می کرد که نمایندگان، سیاسیون و حتی مدیران تحت مدیریتش را راضی نگه دارد، پس از سه سال رابطه آرام با نمایندگان مجلس جدال با آنها را آغاز کرد. به نظر می‌رسد که دوران رفتن خادمی از کرسی مدیریت ارشد استان فرارسیده باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،  پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، سابقا در هفته گذشته تاجگردون ساز مخالف با استاندار کهگیلویه و بویراحمد را کوک کرد و موسی خادمی در کمتر از یک هفته به تاجگردون و دیگر نمایندگان استان واکنش نشان داد. از سوی دیگر نیز ظاهرا تغییر مدیران منتسب به غلام محمد زارعی ادامه دارد و این بار عدل هاشمی بود که گاز را از چنگ نماینده بویراحمد ربود.

خادمی و نمایندگان آغاز دوران جدال

موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که روحیه سازشکاری داشت و سعی می کرد که نمایندگان، سیاسیون و حتی مدیران تحت مدیریتش را راضی نگه دارد، پس از سه  سال رابطه آرام با نمایندگان مجلس جدال با آنها را آغاز کرد. به نظر می‌رسد که دوران رفتن خادمی از کرسی مدیریت ارشد استان فرارسیده باشد.

خادمی، آغاز یک رابطه سازشکارانه و به اصطلاح برد- برد با نمایندگان مجلس در استان پس از یکی دو سال پر تنش برای سه نماینده استان بود. اکبر نیکزاد استاندار اسبق استان چندان تمایلی برای ایجاد ارتباط دوستانه با نمایندگان نداشت و آغازگر دوره ای در ساختار سیاسی استان بود که نمایندگان مجلس کمتر خود را به استانداری نزدیک می کردند و سعی داشتند که در فرمانداری ها مسائل حوزه انتخابیه شان را رفع و رجوع کنند تا اینکه مستقیم با ساختار مدیریت ارشد استان در ارتباط باشند. پس از ایجاد تنش بین دولت محمود احمدی نژاد و مجلس وقت همچنین سکاندار شدن حسین صابری بر کشتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تنش بین استاندار و نمایندگان به حداعلای خود رسید و کار به جایی کشید که حسین صابری دوست نداشت که نمایندگان در جلسات استانداری هم حتی اظهار نظر کنند از این دیدگاه آمدن خادمی آرام و متواضع در برابر نمایندگان مجلس، هدیه بی نظیر دولت برای نمایندگان استان آن هم در کسوت استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود.

کرنش و تواضع خادمی در مقابل نمایندگان به ماندگاری سه ساله وی بر مدیریت استان منجر شد و نمایندگان نیز توانستند با وجود موسی خادمی از توزیع مدیریت ها نهایت بهره را ببرند به طوریکه پژمان نیک اقبالی منتسب به زارعی، معاون عمرانی استاندار و علی حسن نوروزی منتسب به غلامرضا تاجگردون معاون وقت برنامه ریزی خادمی و رییس فعلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شد در این رهگذر تنها دستهای بزرگواری خالی ماند که وی نیز هرازچندگاهی به ایراد انتقادات تندی از مدیریت ها در استان می پرداخت و در نهایت به مدیران شهرستانی رضایت داد.

 پس از انتخابات اسفند سال گذشته انگار تمام مهره های شطرنج سیاسی استان بهم ریخته باشد، تاجگردون روال انتقاد از مدیریت ها را در استان در پیش گرفت و در نهایت پس از طی یک دوره چند ماهه شانتاژ رسانه ای به شخص استاندار رسید و بدین ترتیب اولین و مهمترین حامی خادمی برای استاندار شدن، حالا به اصلی ترین منتقد وی تبدیل شده است.

خادمی هم در کمتر از یک هفته از سخنان تاجگردون در انتقاد از استاندار، این سخنان نماینده گچساران را بی پاسخ نگذاشت و به مدیران استانی هشدار داد که بدون با هماهنگی حق ندارند که در برنامه های نمایندگان مجلس شرکت کنند. این گفته های استاندار کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که رابطه وی با نمایندگان مجلس و به ویژه غلامرضا تاجگردون و غلام محمد زارعی به شدت شکرآب شده است چرا که مدیران استان اغلب در برنامه های این دو نماینده شرکت می‌کنند.

اما نمایندگان در این سال دوران آرامش که در رابطه استاندار- نماینده حاکم بود از سیستم استانداری بیشترین بهره را بردند،  به طوری که اغلب نمایندگان بر سر پروژه های عمرانی حضور می یافتند و حتی در نقش مقام اجرایی برای پروژه اعتبار هم تعیین می‌کردند، احتمالا آنچه مد نظر خادمی در زمینه برنامه های نمایندگان است همین موارد اخیر است.

آقای استاندار! خود کرده را تدبیر نیست!

خادمی خود به نمایندگان مجلس چراغ سبز نشان داد که در انتخاب مدیران دخالت – یا به قول خودشان نقش مشورتی- داشته باشند و حالا مدیری که با حمایت نماینده سر کار آمده، باید هم گوش به فرمان آقای نماینده باشد و خادمی هم حتی نتواند به چنین مدیری "تو" بگوید. رسانه ها در این زمینه هشدارهای فراوانی به موسی خادمی دادند و انگار امروز و بعد از گذشت سه سال استاندار کهگیلویه و بویراحمد متوجه این موضوع شده است که مدیران منتسب به نمایندگان زیر فرمان استاندار نخواهند بود.

حال بد نیست که در ذیل به چند نمونه مهم از برنامه های نمایندگان که مدیران استان در آن نقش فعال داشتند، اشاره کنیم:

نمونه اول: غلامرضا تاجگردون در همین چند ماه پیش برنامه ای تحت عنوان تدوین برنامه توسعه چهارساله گچساران تدوین کرد و از مدیرکل تا مدیران شهرستانی را به این سمینار خود کشاند. این در حالی است که تدوین برنامه و اجرای آن در سطح کلان وظیفه دولت و تصویب و نظارت بر حسن اجرای آن وظیفه مجلس است و در سطح خرد نیز قطعا استاندار و تیم وی باید تدوین گر و مجری برنامه ها به ویژه در بخش توسعه باشند. این موضوع به نوعی نادیده گرفتن خادمی بود و در همین جلسات تاجگردون نیز دیدیم که چگونه مدیران استان برای حضور در جلسات دست از پای نمی شناختند.

نمونه دوم: در طول چند سال گذشته در اکثر افتتاحیه ها غلام محمد زارعی حضور فعال داشت و جالب اینجاست که دست چپ خادمی، یعنی پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی وی نیز همراه غلام محمد زارعی رویت می شد حتی در بازدید از مناطق محروم نیز نیک اقبالی شانه به شانه زارعی می رفت و این زارعی بود که قول عمران و آبادانی می داد و معاون عمرانی استاندار آنها را تایید می‌کرد در آن سوی یعنی در گچساران هم ماجرا از همین قرار بود و دست راست خادمی، یعنی علی حسن نوروزی معاون برنامه ریزی استاندار نیز برای تاجگردون هرچند کمرنگ تر اما به مانند زارعی و نیک اقبالی عمل می‌کرد.

نمونه سوم: مدیران منتسب به نمایندگان مجلس در استان بارها حتی خرید قند و چای اداره شان را نیز به نمایندگان ربط می دادند و از آنها تقدیر و تشکر می‌کردند. مدیران راز بقای خود بر صندلی مدیریت را یافته بودند و قطعا راه آنها برای استمرار بر مدیریت نه از روزنه خادمی که از راه سخت جلب رضایت نمایندگان مجلس می‌گذشت و خادمی بارها این موضوعات را در رسانه ها خوانده بود اما دم برنیاورد تا وضعیت وی و مدیران بحرانی تر شود. خادمی در شرایطی از مدیران می خواهد که با هماهنگی در جلسات نمایندگان شرکت کنند که غلام محمد زارعی نشست خبری خود را در اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار و البته نشست خبری وی نه پیرامون میراث فرهنگی که در زمینه عملکرد وی در حوزه های مختلف اجرایی و عمران و آبادانی بود.

هر چند معتقدیم که آقای استاندار! «خود کرده را تدبیر نیست» اما خادمی اگر می خواهد از این شرایط بحرانی نجات یابد و بتواند سکان مدیریت در استان را به دست گیرد باید که تیغ تیز تغییر مدیریت را بردارد و مدیران وابسته به نمایندگان مجلس را به سرعت تغییر دهد وگرنه دیری نمی‌پاید که با اشاره نمایندگان خادمی غزل خداحافظی را با استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌خواند.

گاز و سردار، زارعی و دومین تغییر

پس از عزل زینب قربانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، خبر از تغییر دومین مدیر منتسب به زارعی در یکی از ادارات مهم کهگیلویه و بویراحمد رسانه ای شد. هوشنگ صیدالی هر چند که با عدل هاشمی پور در کنار تابلو پوسیده پتروشیمی دهدشت عکس یادگاری گرفت اما بالاخره پس از سالها تکیه بر مدیرعاملی شرکت گاز استان از این سمت خداحافظی و آن را به یک کهگیلویه ای واگذار می‌کند.

صیدالی جزو مدیرانی بود که نام وی از سوی هواداران غلام محمد زارعی به عنوان مدیران منتسب به نماینده بویراحمد و دنا و همچنین یکی از عملکردهای زارعی در کسب مدیریت های ارشد استان برده می‌شد. حال انگار زارعی به یک بدشانسی بزرگ خورده است و به فاصله کمتر از یک هفته یکی از مدیران کل منتسب به وی به شکلی عجیب و در هنگام احساس غرور در میان پروژه های عمرانی‌اش، عزل و خبر عزل دیگر مدیر وابسته به وی نیز رسانه ای می شود.

پیش بینی می‌شد که با رفتن عدل هاشمی پور به کمیسیون انرژی، نماینده کهگیلویه بتواند در تغییر مدیران حوزه وزارت خانه های نیرو و نفت نقش بسزایی داشته باشد و حال این احتمال وجود دارد که بتواند مدیرعامل شرکت برق، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی و مدیرعامل شرکت آبفار استان را نیز تغییر دهد و حداقل اگر موفق به تغییر تمام آنها نشد، بخشی از این مدیران ازآن سردار خواهد شد. البته از این جهت نام مدیرعامل آبفای شهری استان ذکر نشد که این مدیر را منتسب به تاجگردون می‌دانند و بعید است محبوبیت هاشمی پور در میان دولتی‌ها بیش از غلامرضا تاجگردون باشد.

هاشمی پور نشان داد که در حوزه انرژی می تواند موفقیت‌هایی کسب کند چنان که تجهیز کارگاه پتروشیمی دهدشت و خبر اختصاص مقداری قیر از سوی وزارت نفت به روستاهای کهگیلویه نشان از این نفوذ سردار دارد، هرچند که «جوجه را آخر پاییز می‌شمارند» و براساس گفته ها نمی‌توان به عملکرد هاشمی پور نمره داد اما تاکنون در حوزه انرژی، نفت و گاز خوب ظاهر شده است.

سردار و  عکسهای پسر!

در هفته گذشته، رسانه ای شدن عکس‌های پسر عدل هاشمی پور خبرساز شد. ماجرا از این قرار بود که فرزند نماینده، کهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی عکس‌های خود را از تفریحات لوکس که به پندار بعضی ها برخی از عکس ها در سواحل کشورهای خارجی گرفته شده بود، در صفحه اجتماعی خود در اینستاگرام منتشر کرد که برخی رسانه ها نیز به بازنشر آن به طور رسمی پرداختند. این موضوع به شدت مورد انتقاد طرفداران آقای نماینده قرار گرفت که این موضوع جزء زندگی شخصی و حریم خصوصی است اما در این زمینه باید گفت که انتشار آن در شبکه اجتماعی توسط خود شخص، بحث خصوصی بودن این موضوع را به شدت در شک و شبهه قرار می‌دهد. حال گذشته از خصوصی بودن یا نبودن آن، تفاخر به تجمل گرایی در انقلاب ما به شدت نهی شده است و این را می‌توان از سخنان امام بزرگوار ما و مقام معظم رهبری فهمید و همچنین زندگی ساده رهبران نظام اسلامی و تاکید آنها بر ساده زیستی خود چراغ راهی است برای اینکه مسئولان نظام چگونه باید زندگی کنند.

قطعا مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هرکدام از قوا که باشند باید پاسخگوی نحوه زندگی خود و دوری از تجمل گرایی باشند، لذا به جای جبهه گیری، نماینده کهگیلویه نیز باید اگر سبک زندگی وی و فرزندانش اینگونه است آن را تغییر داده و از مردم بابت تفاخر به تجمل از سوی فرزندان وی عذرخواهی نماید و اگر اینگونه نیست، فرزندان خود را از انتشار چنین تصاویری نهی نماید.

شیر فلکه آب بوشهر و خوزستان در کهگیلویه و بویراحمد!

هرچند بارها شاهد بودیم که مسئولان در توصیف وضعیت آب های استان کهگیلویه و بویراحمد، بهره مندی از آن را برای استان های خوزستان و بوشهر می دانستند و آب را پتانسیل از دست رفته این استان قلمداد می‌کردند اما امروز ورق در این زمینه برگشته است و آب دستمایه کهگیلویه و بویراحمد برای رسیدن به اهداف منطقه ای شده است.

در اولین موضوع قابل طرح در این زمینه پس از آنکه استان فارس حاضر نشد که در ساخت سد تنگ سرخ همکاری کند و انتقادات شدید کشاورزان تنگ سرخی به ساخت سدی که زمین ها و باغات این استان زیر آب می رود و منفعت سد را شیراز می‌برد، با حضور وزیر نیرو در در محل سد تنگ سرخ مقرر شد که حجم مخزن سد کاهش یابد و استان فارس از این سد بی بهره شود. هرچند تنگ سرخ از الان تا بهره برداری راهی دراز پیش رو دارد اما قطعا اگر مسئولان شیرازی به این نتیجه برسند که به آب این سد نیاز دارند، سرافکنده به پیش کهگیلویه و بویراحمدی ها بازخواهند گشت و در ساخت و هزینه های سد هم مشارکت می‌کنند وگرنه کهگیلویه و بویراحمد آب را به رایگان در اختیار این استان توسعه یافته قرار نداده است.

در دومین بحث در زمینه آب کهگیلویه و بویراحمد، عدل هاشمی پور نماینده کهگیلویه بزرگ تعبیر بستن شیر فلکه آب به روی استان های جنوبی را به کار برد که هرچند مورد انتقاد برخی قرار گرفت اما خوشایند تاجگردون بود.

سومین بحث آبی استان را غلامرضا تاجگردون پیش کشید و در هفته گذشته در نامه ای به مسئولان بوشهری آنها را به رعایت عدالت در زمینه استخدام و به کارگیری نیروهای کهگیلویه و بویراحمدی در صنایع و کارگاه‌های این استان که اغلب در حوزه نفت و گاز و بنادر است، دعوت کرده بود و جالب اینکه تاجگردون نیز ضمانت اجرایی نامه خود را آب این استان دانسته و از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کرده بود و هرچند واکنش های تندی از بوشهر به نامه نماینده گچساران صورت گرفت اما آب به ویژه در حوزه شرب مساله ای نیست که ساده بتوان آن را نادیده گرفت.

حال می بینیم که تامین آب شهرهای جنوبی کشور چندان هم برای کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل از دست رفته نیست و اهرم فشاری است که این استان بتواند در سطح منطقه ای به برخی از اهداف و خواسته های خود برسد.

نویسنده: پیمان فرامرزی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک