آخرین اخبار

22. شهريور 1395 - 15:21   |   کد مطلب: 6036
عربستان در آستانه نشست «الجزیره» درحالی رکورد جدیدی برای تولید نفت به ثبت رسانده که دور جدید سقوط قیمت نفت در بازار متاثر از سیاست جدید سعودی‌ها برای هوا کردن طرح «فریز» کلید خورده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه برگزاری نشست غیر رسمی اوپک به میزبانی الجزایر، این روزها تهران به شهری برای گفتگو و لابی های نفتی بین اعضای اوپک تبدیل شده است به طوری‌که در طول هفته گذشته دو مقام ارشد نفتی اوپک به تهران سفر کردند.

بر این اساس، پس از سفر «نورالدین بوطرفه» وزیر انرژی الجزایر، «محمد بارکیندو» دبیرکل نیجریایی اوپک با رویکرد پیوستن ایران به طرح فریز نفتی به تهران سفر کرد و نکته قابل توجه آن است که در آستانه برگزاری نشست «الجزیره» برخی از کشورها همچون عمان، روسیه، الجزایر و حتی نیجریه خواستار مستثنی شدن ایران از اجرای طرح فریز نفتی شده‌اند.

با این وجود در طول چند هفته گذشته تاکنون، تعیین قیمت‌ نفت بیش از آنکه تحت تاثیر عواملی همچون عرضه و تقاضا باشد متاثر از موفقیت و یا شکست احتمالی طرح فریز نفتی قرار گرفته است به طوری‌که با کوچک‌ترین اظهار نظری از سوی هر یک از اعضای اوپک قیمت‌ها نوسانی چند دلاری را تجربه می‌کند.

از این رو در معاملات منتهی به دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در سایه کارشکنی و ثبت رکورد جدید تولید نفت عربستان و احتمال کناره گیری سعودی‌ها از اجرای و همراهی با طرح فریز نفتی، کاهشی بیش از دو دلاری به ثبت رسید.

در معاملات منتهی به دوم سپتامبر، قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با یک دلار و ۹۰ سنت افزایش در محدوده ۴۳ دلار و ۶۳ سنت، نفت وست تگزاس (نفت شیرین) آمریکا با ۲ دلار و دو سنت کاهش در محدوده ۴۵ دلار و ۱۳ سنت، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۲ دلار و هشت سنت کاهش در محدوده ۴۶ دلار و ۸۴ سنت در بازار معامله شده است.

علاوه بر این، شاخص نفت دوبی هم با یک دلار و ۶۴ کاهش در محدوده بشکه‌ای ۴۴ دلار و ۳۰ سنت و قیمت شاخص نفت عمان با یک دلار و ۵۵ سنت کاهش در محدوده ۴۴ دلار و ۵۶ سنت در بازار داد و ستد شده است.

با احتساب قیمت شاخص های معتبر نفت جهان به نظر می رسد که طلای سیاه فعلا قصد افزایش قیمت به بشکه ای بیش از ۵۰ دلار را ندارد و حتی در صورت شکست اجرای طرح فریز امکان سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار وجود دارد.

سقوط قیمت نفت ایران در بازار

به گزارش مهر، همزمان با آغاز دور جدید سقوط قیمت طلای سیاه در بازار، هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با کاهشی حدود دو دلار و چهار سنتی در معاملات منتهی به دوم سپتامبر، در محدوده ۴۳ دلار و ۶۰ سنت تحویل مشتریان شده است.

قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم در معاملات منتهی به دوم سپتامبر با دو دلار و ۱۱سنت  کاهش روبرو شد. از این رو قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در این مدت در محدوده ۴۱ دلار و ۹۱ سنت در بازار داد و ستد شده است.

از سوی دیگر از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۸ دلار و ۳۴ سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور حدود ۳۶ دلار و ۱۵ سنت بوده است که کماکان با قیمت ۵۰ دلاری سال ۲۰۱۵ تفاوت چندین دلاری دارد.

ماجراجویی جدید عربستان در بازار نفت

به گزارش مهر، عربستان سعودی بار دیگر در آستانه تصمیم گیری بزرگ بین کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت یک ماجراجویی جدید در بازار نفت را کلید زده است و درحالی این روزها ثبات و آرامش مهمترین حلقه مفقوده بازار نفت شده رکورد جدیدی برای افزایش تولید نفت را به ثبت رسانده است.

بر این اساس در نخستین روزهای سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی تولید نفت خام عربستان با ثبت رکوردی جدید به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز رسیده ضمن آنکه این کشور در دومین سناریوی خود ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در پایانه «اوروما»   ژاپن را هم افزایش داده است.

این دو اقدام عربستان در آستانه نشست الجزیره همراه شده با اظهار نظر وزیر انرژی جدید این کشور که گفته است که بازار نیاز به محدودیت سقف تولید نفت کشورها ندارد و عرضه و تقاضا قیمت را در بازار نفت تعیین خواهد کرد.

به اعتقاد تحلیلگران بازار نفت افزایش تولید و اظهارات الفلاح وزیر انرژی عربستان نشانه ای از عدم همراهی عربستان با اجرای فریز نفتی بوده که این روزها تاثیر خود را در بازار نفت گذاشته و روند قیمت طلای سیاه نزولی شده است.

همزمان با ماجراجویی های جدید نفتی عربستان، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا هم افزایش یافته به طوری‌که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور تا ۲۶ اوت امسال، ظرفیت ذخیره سازی نفت در آمریکا با ۲.۳ میلیون بشکه افزایش به ۵۲۵ میلیون بشکهرسیده است.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت در آمریکا و احتمال افزایش تولید نفت در خلیج مکزیک با فروکش کردن خطر سونامی‌های فصلی در این منطقه دومین عامل تضعیف کننده قیمت طلای سیاه در آستانه نشست الجزیره به شمار می رود.

در کنار افزایش تولید نفت عربستان سعودی و افزایش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، روسیه هم تضعیف بیشتر قیمت طلای سیاه نقش آفرینی کرد به طوری‌که در طول چند هفته گذشته بازار اروپا و حوزه مدیترانه با افزایش عرضه نفت اورال روسیه مواجه شده است.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک