آخرین اخبار

27. مرداد 1395 - 14:03   |   کد مطلب: 5785
روایتی از "مهمان‌بازی" دولتی ها/
روحانی: کمتر از یکسال 350 هیئت اقتصادی به کشور آمده
در حالی که روحانی از تاثیرات سفر هیات های خارجی به ایران سخن به میان می آورد ولی در مقابل غربی ها به این امر اذعان دارند که این رفت و آمدهای هیئت های اروپایی به ایران بیشتر یک نمایش بوده و تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی‌ ایران را تأیید نکند ، کاهش و نهایتا لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت.

به گزارش کهگیلویه، خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروز حلقه های زنجیر‌ی که برای عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی ایجاد شده بود در هم شکسته شده و  در دولت تدبیر و امید 350 هیأت اقتصادی و 160 هیأت سیاسی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده اند.

این خبری بود که اخیرا روحانی در سخنرانی خود در میان مردم استان کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد؛ پیش از این نیز رئیس جمهور در اظهاراتی مشابه، سفر هیات های خارجی را دستاوردی از برجام برای کشور و این سفرها را نشانی از تعامل اقتصادی ایران با کشور های خارجی برشمرده و گفته بود که سفرهای خارجی نشان از آن دارد که سرمایه خارجی قابل جذب است اما اینکه چقدر سرمایه جذب می کنیم دولت و بخش خصوصی و بخش سیاسی باید دست به دست هم دهند تا جاذبه‌ها برای جذب سرمایه را بیشتر کنیم.

به نظر می رسد روحانی انتظارات عجیب و غریبی از سفر هیات های خارجی به ایران دارد و می خواهد تمام مشکلات اقتصادی کشور را با سفر هیات های خارجی حل و فصل کند که این موضوع امری غیر قابل ممکن است و معلوم نیست که اهداف هیات های خارجی از سفر به ایران سرمایه گذاری است یا غارت سرمایه ملی ایران؟

از ابتدای اجرای توافق برجام تا کنون هیات های خارجی زیادی به ایران سفر کرده ولی هیچ تاثیری از این تعداد سفر ها در اقتصاد کشور رخ نداده است و می توان قرارداد های اساسی سرمایه گذاری نیز طی این سفر ها در هیچ یک از بخش های اقتصادی کشور رخ نداده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص عدم تاثیر سفر هیات های خارجی به کشور گفته بودند که  «این رفت‌وآمدهایی که الان هست، هیچ معنای مثبتی تاکنون برای ما نداشته؛ حالا در آینده ممکن است داشته باشد ـ نمی‌دانم ـ اما تا الان این رفت‌وآمدهایی که وجود داشته، هیچ اثری [نداشته]. این را هم من باز به یکی دیگر از این آقایان روسایی که همین چندی پیش اینجا آمده بودند ـ آقای دکتر روحانی هم حضور داشتند ـ گفتم که باید روی زمین معلوم باشد؛ روی کاغذ فایده‌ای ندارد که بنشینید مذاکره کنید، تفاهم کنید سر یک چیزهایی که بعد هم تحقق پیدا نکند و مشروطش کنید به موافقت فلان جا، باید روی زمین معلوم باشد که چه اتفاقی دارد می‌افتد؛ چه کاری دارد انجام می‌گیرد؛ این تا حالا نشده است.

 

رهبری در ادامه اظهاراتشان عنوان کرده بودند که تجربه‌ ۳۷ ساله‌ جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ما باید خودمان را تقویت کنیم، قوی کنیم؛ از لحاظ فکری قوی کنیم، از لحاظ سیاسی قوی کنیم، از لحاظ اقتصادی قوی کنیم، از لحاظ فرهنگی قوی کنیم، از لحاظ علمی قوی کنیم. وقتی قوی شدیم، طبعاً عزت پیدا خواهیم کرد؛ امروز عزت یک ملّت در دنیا به اینها است».

 

مهر ماه سال گذشته سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا از تاثیرات سفر هیات های خارجی به ایران پرده برداشته و گفته بود که این رفت و آمدهای هیئت های اروپایی به ایران بیشتر یک نمایش بوده و نباید فراموش کرد که تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی اجرای اقدام‌های مربوطه هسته‌ای توسط ایران را تأیید نکند ، کاهش و نهایتا لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و تحریم‌های موجود (و اجرای آن) سرجای خود باقی خواهد ماند!»

 

این اظهارات آلن ایر در عمل هم ثابت شد و با توجه به رفت و آمدهای گسترده بسیاری از هیئت های غربی تا‌کنون سرمایه گذاری جدی از سوی آنها در کشور ملاحظه نشده است.

پس از مذاکرات ژنو ، حدود 300 هیئت تجاری در بازه زمانی یک الی یک و نیم ساله وارد کشور شدند؛ هرچند پس از خوابیدن تب و تاب این سفرها، مسئولین دولتی در مصاحبه هایشان اعتراف کردند که علی‌رغم ترافیک بالای سفر هیئت‌های تجاری ، هیچ معاهده و معامله ای بین طرف خارجی و ایرانی صورت نگرفته است.

 

 بر اساس این گزارش این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که عملاً تغییرات محسوس و چشمگیری در زمینه بهبود شرایط اقتصادی مردم و رونق اقتصاد کشور رخ نداده و رکود در بازار تغییری نداشته است.

 

انتهای پیام/ت

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک