آخرین اخبار

3. ارديبهشت 1395 - 13:01   |   کد مطلب: 5212
جشنواره منطقه‌ای رویش بنیاد نخبگان فرصتی است تا مخترعان استان توانایی خود را بسنجند ولی متاسفانه مسئولان با بی‌مهری به کارگروه پژوهشی و عدم توجه به سهمیه استان از اعتبارات صندوق نوآوری به مرور سبب افت جایگاه پژوهش در کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس جشنواره منطقه‌ای رویش بنیاد نخبگان فرصتی است تا مخترعان استان توانایی خود را بسنجند ولی متاسفانه مسئولان با بی‌مهری به کارگروه پژوهشی و عدم توجه به سهمیه استان از اعتبارات صندوق نوآوری به مرور سبب افت جایگاه پژوهش در کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند.

پژوهش زیربنای توسعه پایدار در هر جامعه است و فاصله اصلی کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه در یک گزینه که‌‌ همان توجه به پیش نیاز توسعه یعنی پژوهش محوری است؛ خلاصه شده است.

ولی متأسفانه سهم استان کهگیلویه و بویراحمد و مشارکت مدیران استانی در این زمینه بسیار محدود و ناچیز است؛ کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد خاک، یک درصد جمعیت، ۲۰درصد نفت، هشت درصد آب و هشت درصد جنگل‌های کشور در رتبه آخر توسعه یافتگی کشور قرار دارد.

ظهر امروز نخستین نشست کارگروه پژوهش در حالی که با تاخیر نیم ساعتی شروع شد و عدم استقبال مدیران به خصوص رئیس کارگروه که از استاندار به معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار استان تفویض اختیار شده بود از دیگر حواشی نشست امروز بود.

معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج در این نشست با اشاره به اینکه کارگروه پژوهش از شهریورماه ۹۴ در استان آغاز به کار کرد، اظهار داشت: حدود ۲۰ دستگاه حقوقی عضو این کارگروه هستند و تا کنون ۵ جلسه در این زمینه با مدیریت حوزه استانداری برگزار شده است.

هجیر کریمی با انتقاد شدید از عدم حضور مسئولان و اعضای این کارگروه در این نشست، عنوان کرد: متأسفانه از ۲۰ عضو جلسه فقط تعداد معدودی از اعضای اصلی حضور دارند و مابقی کار‌شناس یا معاون اداره هستند.

دبیر کارگروه پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: توسعه پژوهش در استان نیازمند بسترسازی و توجه بیش از پیش مسئولان استانی در این زمینه را می‌طلبد.

وی با اشاره به اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی تحقیقاتی استان، ابراز کرد: متاسفانه ما هیچگونه اطلاعی از نحوه جذب این اعتبار نداریم.

کریمی تصریح کرد: با کمال تاسف باید بگویم میزان اعتبار تخصیصی استان از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز صفر درصد است.

وی عنوان کرد: امید است استاندار و نمایندگان مردم در مجلس از ظرفیت اعتبارات نفت و گاز گچساران برای رونق گرفتن پروژه‌های پژوهشی در استان استفاده کنند.

کریمی گفت: به علت عدم حضور بعضی از اعضای جلسه از مطرح کردن تدوین برنامه ۳ ساله پژوهش و فناوری استان خودداری کرده و امیدواریم با مشارکت حداکثری اعضا و براساس ظرفیت‌های استان و واقعیت‌گرایی به زودی این سند تدوین شود.

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه این کارگروه مهم‌ترین کارگروه استان است، اظهار داشت: عدم استقبال مدیران از این نشست نشان از عدم شناخت مدیران از اینجایگاه و یا ناتوانی مالی برای کمک به مسائل پژوهشی است.

یوسف نیکروز از برگزاری جشنواره منطقه‌ای «رویش» بنیاد نخبگان در استان خبر داد و گفت: این جشنواره با شرکت ۸ استان بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان، یزد، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهر یاسوج در روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریورماه ۹۵ برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: آخرین جشنواره به میزبانی استان خوزستان با شرکت استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد برگزار شده بود.

نیکروز با بیان اینکه برای نخستین بار این جشنواره با شرکت ۸ استان در یاسوج برگزار می‌شود، بیان کرد: در کنار این جشنواره کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را نمایش اختراعات شرکت کنندگان و پس از داوری هدایت و حمایت مخترعان برای تجاری‌سازی از سوی بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد.

نیکروز با بیان اینکه ۲۰۰ اختراع برای داوری به دبیرخانه جشنواره فرستاده می‌شود، اظهار داشت: برای شرکت در این جشنواره باید اختراعات ثبت شده باشند و از زمان ثبت اختراع بیش از ۳ سال گذشته نباشد.

کارگروه پژوهش که یکی از مهم‌ترین کارگروه‌های استان کهگیلویه وبویراحمد است بدون مصوبه و نتیجه‌گیری خاص پایان یافت.

پژوهش اساس علم‌اندوزی و پیشرفت هر جامعه‌ای است و از آنجایی که کهگیلویه وبویراحمد دارای نیروی‌های انسانی توانمند و مستعدی است امید است مدیران استانی دست از سیاسی‌کاری و بی‌مهری به مسائل پژوهشی برداشته و به جای پاس دادن مسائل پژوهشی و شانه خالی کردن از انجام وظایف به داد مردم و جوانان نخبه این خطه برسند چرا که این عقب ماندگی تاریخی استان بیش از این برای مردم پذیرفتنی نیست.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک