آخرین اخبار

25. فروردين 1395 - 18:41   |   کد مطلب: 5179
دیدن تصاویر نوجوانی که در یاسوج با چنگ و دندان در مقابل ماموران منابع طبیعی و شهرداری از گیاهان کوهی خود دفاع می کند تا با فروش آنها سودی کسب کند دیگر برای سخت دل ترین انسانها نیز ناراحت کننده است ، اما به راستی چه کسی مقصر است.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس این روزها کوهی در شهرستانهای بویراحمد و دنا نیست که در طول روز بوته چینی را در خود ندیده باشد و بازاری در شهرهای استان و به خصوص یاسوج نیست که گیاهان خوراکی و دارویی دنا در آن به حراج گذاشته نشده باشد.

 
گیاهان دارویی و خوراکی بی نظیر کهگیلویه و بویراحمد در میدان ها و خیابان های مرکزی شهر در دست زنان، مردان و حتی کودکانی است که از روی طمع و یا از سرنداری، چوب حراج بر این ثروت سبز خدادادی می زنند.
 

خانواده هایی که مرد خانه گرفته تا زن و فرزند به دلیل بیکاری و نداشتن شغل و در آمد به فروختن گیاهان کوهی ومرتعی روی آورده اند،کسانی که فقر و بیکاری آنها را واداشته تا از سفره طبیعت بردارند و بر سفره خود بگذارند و زخمی بر دنا بزنند تا زخمهای نداری خود را درمان کنند.

 

 
 
 
 
 
"زرابی"، "کرفس"، "آنغوزه"، "لیزک"، "ریواس"، "بیلهر"، "تره"، "موسیر"و "جاشیر" برخی از گیاهان خوراکی و دارویی در این کوهها هستند که گل نداده و بهار ندیده معاش روستائیان و کالای پرقیمت بازارهای شهر می شوند.
 
 1.  به حال فروشندگان گیاهان کوهی باید گریست؟
 
 این روزها اگر به چهار راه سبزی فروشان شهر یاسوج گذری داشته باشید افرادی را می بینید که با ترس و دلهره مشغول فروختن گیاهان کوهی هستند،ترس از رسیدن ماموران منابع طبیعی و شهرداری و ضبط کردن دسترنج های آنها ، ترسی که شاید هر چند ساعت به واقعیت بپیوندد و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و شهرداری فرا رسد و هرچه در بساط دارند را بگیرند و ببرند.
 
 
 
شاید بارها با صحنه گرفتن وضبط کردن گیاهان مرتعی از فروشندگان آنها در شهر یاسوج توسط ماموران حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد و با دیدن این تصاویر موجی از اندوه و غم برشما مستولی شود اما به راستی به حال کدام یک باید گریست؟.
 
 
 
نوجوانی که در یاسوج با چنگ و دندان در مقابل ماموران منابع طبیعی و شهرداری از گیاهان کوهی خود دفاع می کند تا با فروش آنها سودی کسب کند دیگر برای سخت دل ترین انسانها نیز ناراحت کننده است . اما به راستی چه کسی مقصر است. فقر اقتصادی، فقر فرهنگی.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گفته محمد رحیم برزمند فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در سال جاری 5تن گیاه مرتعی از متخلفان در استان کشف و ضبط شد.
 
 
2. به حال فقر فرهنگی و اقتصادی باید گریست؟
 
 
ریشه کنی گیاهان در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد که همه ساله با فصل بهار آغاز می شود از یک سو ناشی از فقر اقتصادی و از سوی دیگر فقرفرهنگی است که در این استان وجود دارد زیرا آگاهی بخشی در مورد اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و توسعه پایدار به عنوان یک اصل مهم در این استان فراموش شده است و از سوی دیگر فقر و نداری مردم را به کوه ها و دشت های سرسبز کهگیلویه و بویراحمد می کشاند تا به ریشه کنی و نابودی طبیعت دامن بزنند.
 
3.به حال مسئولان و نوشداری بعداز مرگ سهراب باید گریست؟
 
 
اما اوج ناراحتی و اندوه از گیاهان ریشه کن شده را زمانی می توان درک کرد که ماموران حفاظت از منابع طبیعی فردی را که یک روز از وقت خود را در کوه به سر برده است تا با کوله باری از گیاهان کوهی به خانه برگردد و پس از آن نیز در شهر یاسوج آنها را به فروش برساند دستگیر کرده و  زحمت کارش را به آب دهند.
 
 به راستی ضبط گیاهانی که از ریشه قلع و قمع شده اند و ریختن آنها در رودخانه دیگر چه دردی دوا می کند و آیا نوشداری بعد از مرگ سهراب باید هر روز در کهگیلویه و بویراحمد تکرار شود.
 
 این تصاویر دیگر توضیحی برای نگارنده باقی نمی گذارد تا از طریق آن بتواند جفای برخی افراد به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد که این روزها حال خوشی ندارد را برای مخاطب بازگو کند.
 
 
 
 




 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
گزارش و عکس: مرضیه غلامی

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک