آخرین اخبار

24. فروردين 1395 - 21:09   |   کد مطلب: 5175
برداشت گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد بویژه در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا و فروش آنها در بازار خطر انقراض گونه های گیاهی را هشدار می دهد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزازش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس این روزها کوهی در بویراحمد و دنا نیست که ردپای بوته کنان بر تن رنجور آن نقش نبسته و گیاهان سبز روییده در آغوشش به تاراج نرفته است.

بوته کنان از روی طمع و یا از سرنداری گیاهان کوهی را از سفره سبز دنا می چینند تا نانی بر سر سفره خویش نهند، بی آنکه بدانند روزی می رسد که کوهها را با سنگ ها تنها می گذارند.



شاید هم بدانند اما پیش از آن که به خالی شدن سفره طبیعت بیندیشند، به سفره خالی خود نگاه می کنند و زندگیشان که رو به انقراض است و یا برخی دیگر به کیسه ای که برای غارت طبیعت دوخته اند.



از دو ماه گذشته تاکنون کوههای بویراحمد و دنا ومیدانها و خیابانهای مرکزی شهریاسوج و جاده های منتهی به این شهر مملو از زنان، مردان و حتی کودکانی است که چوب حراج به طبیعت سبز زاگرس مرکزی زده اند و تا آخرین گیاه خوراکی مانده در طبیعت دست بردار نیستند.

اغلب بوته کنان را مهاجران بیکار ساکن در حاشیه شهریاسوج و روستاییان کم درآمد تشکیل می دهند که برای امرار معاش به فروش گیاهان کوهی روی آورده اند.



با این حال گیاه فروشی تنها مسکنی دوماهه برای این افراد است و فقر آنها را از بین نمی برد اما مراتع غنی این استان را روز به روز فقیرتر می کند.

چویل، درمنه، بومادران، پونه کوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، چوبک، حلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان،

بیلهر، خاکشیر، پرسیاوشان و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی و خوراکی این منطقه هستند.



در این بین اما بازار کنگر، بیلهر، بن سرخ یا لیزک و قارچ داغتر از بقیه است و خریداران بیشتری دارد.



خریدارانی که حتی از دیگر استانها می آیند تا از سفره سبز دنا بی نصیب نمانند.

در ادامه تصاویری از بازارگرمی فروش گیاهان کوهی در شهر یاسوج خواهید دید.گیاهان کوهی که اگر قرار باشد برداشت آنها به همین منوال ادامه داشته باشد در آینده نچندان دور شاهد انقراض آنها و از دست رفتن طبیعت

چهارفصل استان خواهیم بودوجلوگیری از این اتفاق جز در صورت ایجاد اشتغال برای مردم منطقه وفرهنگ سازی موثر نخواهد بود که این هم واردشدن جدی دولت و مسئولین به این مسئله مهم را می طلبد .

از طرفی مشارکت این افراد با منابع طبیعی در کاشت گیاهان دارویی می تواند هم درآمدی پایدار را برای آنها به همراه داشته باشد و هم از تخریب طبیعت و انقراض آخرین نسل های گیاهان کوهی در کهگیلویه وبویراحمد جلوگیری کند.

 

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک