آخرین اخبار

23. فروردين 1395 - 13:01   |   کد مطلب: 5161
گیاه کوهی بیلهر سال‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند و شاید تا دو یا سه سال آینده دیگر کسی رنگ بیلهر را به چشم نخواهد دید چرا که مسئولان و طبیعت‌دوستان به خواب رفته‌اند.
پایگاه خبری کهگیلویه

 امان از سودجویی و منفعت‌طلبی که چه به روز طبیعت می‌آورد.

و اما بیش از هر چیز امان از خواب غفلت مسئولان که منفعت‌طلبان و سودجویان از آن استفاده کرده و سرنوشت روزگار و طبیعت را تغییر می‌دهند.

آه از بی‌تفاوتی مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد که دغدغه‌ای برای منابع طبیعی ندارند و بسیاری از گونه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در حال انقراض هستند.

آری وقتی که در همه ادوار سیاست‌زدگی بر استان کهگیلویه و بویراحمد حاکم باشد باید هم منتظر ریشه‌کنی گونه‌های طبیعی گیاهی و همچنین انقراض حیات وحش در استان بود.

استانی که می‌تواند با منابع طبیعی و محیط زیست خود در کشور جایگاهی رفیع پیدا کند ولی اکنون حال و روز بیماری در این حوزه دارد.

این روزها در هر کوی و برزن و در هر خیابان و محله‌ای از شهر یاسوج که نگاه کنی تنها چیزی که خواهی دید گیاهان کوهی را روی دستان دختران و پسران می‌بینی که نشان از مرگ تدریجی طبیعت دارد.

در فصل بهار که موسم رویش و زنده شدن طبیعت است مرگ و خزان منابع طبیعی را به عیان خواهی دید و آن چه که بیشتر نمود پیدا می‌کند بی تفاوتی مسئولان است.

سال‌‌ها پیش عزمی برای جلوگیری از این تخریب‌ها کم و بیش وجود داشت اما در حال حاضر مسئولان کاملا تسلیم شده‌اند.

در همین خصوص قاسم خشت‌زر خبرنگار دوستدار منابع طبیعی و محیط‌ زیست که خود از خبرنگاران فعال این حوزه است اعتقاد دارد که فرهنگ‌سازی برای حفظ طبیعت در استان در حد صفر است.

این خبرنگار و دوستدار طبیعت می‌گوید: سال‌ها در این حوزه گزارش و خبر زدم به امید این که مسئولان اندک توجهی به حفظ طبیعت داشته باشند اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که فعالیت رسانه‌ای در این حوزه به مانند آب در هاون کوبیدن است و مسئولان در خوابی فرو رفته‌اند که بیدار کردن آن‌ها عمر نوح و صبر ایوب می‌خواهد.

کرامت معینی شاعری از اهالی استان چهارمحال و بختیاری که به طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد علاقه‌مند است با ابراز تأسف از این رویه بد در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که مسئولان  باید توجه بیشتری برای حفظ این ذخایر ارزشمند و منحصر به فرد داشته باشند.

وی گفت: چرا باید گونه‌های گیاهی استان شما به یغما برود و عده‌ای سودجو با حضور در مناطق مختلف استان این میراث گرانبهایی که از گذشته بوده را از بین ببرند و نسل گیاهان کوهی ارزشمند را منقرض کنند.

سعید نظری از کارشناسان منابع طبیعی و رئیس سابق منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هم با بیان این که گیاهان کوهی از جمله بیلهر در استان رو به انقراض هستند، اظهار کرد: باید همه از من کارشناس تا مسئولان و خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر به فکر باشیم و با کمک هم اتاق فکری برای پیشگیری از انقراض نسل این گونه‌های خدادادی تشکیل دهیم.

وی گفت: اگر سری به شهرها بزنید این فاجعه را خواهید دید و معتقدم که تنها مسئولان نیستند که باید از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کنند بلکه تا زمانی که مردم نخواهند شاهد این رویه مخرب خواهیم بود.

فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک