آخرین اخبار

22. فروردين 1395 - 20:36   |   کد مطلب: 5157
این روزها قدم زدن در کهگیلویه و بویراحمد مانند نگاه کردن به آلبوم عکس های زیبایی است که هنرمند خوش ذوقی آنها را از بهترین زاویه گرفته و گلچین آنها را در آن گذاشته، اما این تنها ظاهر ماجراست.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،در حالی که مردم به علف های نحیف و سبز، گل های رنگارنگ و شکوفه های درختان نگاه می کنند و احساس خوبی دارند اما به اعتقاد بسیاری از مسئولان و کارشناسان استان، منابع آب زیرزمینی در وضعیت خوبی قرار ندارد و بحران کم آبی همچنان در کمین است.

برنامه های محدودیتی برای کشاورزان در برخی شهرستان های استان ادامه دارد و مسئولان و کارشناسان به مردم توصیه می کنند امسال نیز مواظب الگوی مصرف خود باشند.

آماری که کارشناسان هواشناسی از ایستگاه های بارندگی اعلام می کنند نشان می دهد که اگرچه در برخی ایستگاه ها میزان بارش امسال، قدری بهتر شده اما در برخی حوزه ها خطر بیشتر است و نسبت به بارندگی بلندمدت نیز فاصله زیادی وجود دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، دهدشت با 485 میلی متر در جایگاه نخست بارش باران در میان شهرهای استان قرار دارد.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا 31 شهریور سال بعد ادامه می یابد.

ولی بهره مند در گفت و گو با ایرنا افزود: یاسوج با 482 میلی متر، سی سخت با 475 میلی متر، و لیکک با 423 میلی متر در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی عنوان کرد: کمترین بارش سال زراعی جاری در گچساران با 277 میلی متر باریده است.

بهره مند بیان کرد: میانگین بلندمدت بارش سالانه دهدشت 491 میلی متر، یاسوج 827، سی سخت 697، لیکک 391 و گچساران 450 میلی متر است.

از این رو امسال در دهدشت شش میلی متر ، یاسوج 345 میلی متر، سی سخت 222 میلی متر، و گچساران 173میلی متر کمتر از میانگین بلندمدت باران باریده است.

بر این اساس، امسال در همه شهرهای استان بجز لیکک بارش ها نسبت به بلندمدت کاهش یافته اما در شهرهای سردسیری یاسوج و سی سخت تفاوت بسیار چشمگیرتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی در شهرستان های گرمسیری ادامه دارد گفت: به همین دلیل سطح منابع زیرزمینی آب استان در برخی مناطق کاهش یافته است.

علی لطفی افزود: آب های زیرزمینی در برخی مناطق مانند دشت امام زاده جعفر در شهرستان گچساران تا 26 متر و دشت کلاچو در کهگیلویه تا 10 متر پایین تر است و شدت این روند هرسال بیشتر می شود.

دشت شش هزار هکتاری امامزاده جعفر و دشت پنج هزار هکتاری کلاچو دهدشت از مناطق مهم کشاورزی جنوب کهگیلویه و بویراحمد به شمار می روند.

وی بیان کرد: از نظر ذخایر آب زیرزمینی، بیشترین مشکل در کهگیلویه و بهمئی ایجاد شده است و سایر مناطق استان در شرایط کم خطرتری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، استاندارد مصرف آب های زیرزمینی را 40درصد عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که تاکنون 85 درصد منابع آب زیرزمینی این استان استفاده شده است.

رسول فرهادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه نیز وضعیت منابع آبی استان را همچنان بحرانی توصیف کرد و خواستار رعایت الگوهای مصرف از سوی مردم شد.

مدیردفتر مطالعات پایه منابع آب استان نیز با بیان اینکه میانگین بارش در کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی تاکنون 461 میلی متر است گفت: این عدد نسبت به مدت مشابه درازمدت 30 درصد کمتر شده است.

روح الله اسدپور افزود: در حوزه پاتاوه در شهرستان دنا امسال نسبت به مدت مشابه درازمدت همین منطقه 55 درصد کاهش بارندگی گزارش شده است.

رئیس اداره امور آب کهگیلویه نیز با اشاره به این که بحران آب در این شهرستان همچنان جدی است خواستار توجه کشاورزان به میزان مصرف آب و الگوهای کشت شد.

علی آران گفت: به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف آب در این شهرستان، قطع برق 70 حلقه چاه کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 50 هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان وجود دارد گفت: این زمینها از دشت های به هم پیوسته تشکیل شده است و هر گونه آسیب به آبها بر همه شهرستان تاثیر نامطلوب می گذارد.

آران اظهارکرد : از 845 چاه عمیق و نیمه عمیق در دشت های این شهرستان روزانه آب زیادی استخراج می شود.

وی بیان کرد: میزان آبدهی این چاهها سه هزار و 818 لیتر بر ثانیه است که نشان می دهد ذخایر آب زیر زمینی به شدت در حال استخراج است.

معاون بهره برداری آب و فضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به اینکه در برخی شهرستان ها بارش نسبت به پارسال کمتر بود لازم است مردم به مصرف آب دقت بیشتری داشته باشند.

سید یعقوب فرجی افزود: رعایت الگوی مصرف و قطع انشعاب های غیرمجاز می تواند در این زمینه چاره ساز باشد.

وی اظهار کرد: شرکت آبفا تلاش می کند که امسال بحث مصرف آب مدیریت شود اما در شهرهای یاسوج و مادوان خطر کم آبی برای تابستان امسال وجود دارد.

براساس آمار اگرچه بارش ها در شهرستان گرمسیری کهگیلویه و بهمئی نسبت به پارسال بهتر شده اما هنوز نسبت به میانگین بلندمدت تفاوت زیادی وجود دارد و شهرستان پرمصرف گچساران امسال نسبت به پارسال که خود سال کم آبی بود نیز کمتر باران باریده است.

در شهرستان های سردسیری بویراحمد و دنا نیز تفاوت زیادی نسبت به پارسال و میانگین بلندمدت وجود دارد و مسئولان نسبت به مصرف آب هشدار می دهند.

میزان مصرف آب کشاورزی در استان همچنان بالاست و آنگونه که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید بیشتر آب مورد نیاز این بخش از منابع زیرزمینی تامین می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزارو 200 کیلومتر مربع در جنوب شرق ایران واقع شده که براساس آمارهای ارائه شده سالانه به طور میانگین بیش از 600 میلی متر بارش باران دارد اما کنترل نشدن این آبها و مصرف بی رویه آب های زیرزمینی باعث خطر بحران آب در این استان شده است./ایرنا

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک