آخرین اخبار

27. دى 1394 - 20:00   |   کد مطلب: 4543
برجام اجرایی شد؛ این تیتر مشترک رسانه هایی بود که شب گذشته تا بامداد امروز منتظر مخابره اخبار مربوط به آغاز اجرای برجام بودند. اما بالاخره تکلیف مذاکرات ایران و 5+1 مشخص شد و طرفین گفتگو این مذاکرات و نتیجه حاصل از آن را در تاریخ ماندگار خواندند. همین مسئله سبب شد تا آزادی زندانیان آمریکایی و اجرای برجام، به سرخط‌ مهم‌ترین اخبار امروز رسانه‌های جهان تبدیل شود.

به گزارش کهگیلویه، خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برجام اجرایی شد؛ این تیتر مشترک رسانه هایی بود که شب گذشته تا بامداد امروز منتظر مخابره اخبار مربوط به آغاز اجرای برجام بودند. اما بالاخره تکلیف مذاکرات ایران و 5+1 مشخص شد و طرفین گفتگو این مذاکرات و نتیجه حاصل از آن را در تاریخ ماندگار خواندند. همین مسئله سبب شد تا آزادی زندانیان آمریکایی و اجرای برجام، به سرخط‌ مهم‌ترین اخبار امروز رسانه‌های جهان تبدیل شود.

رویترز: تقلیل خصومت ایران و آمریکا

«هنگامی که قدرت های جهانی در مقابل رضایت ایران برای محدودکردن جاه طلبی های هسته ای تحریم های فلج کننده را رفع کردند ایران از سال ها انزوای اقتصادی خارج شد. رفع تحریم ها و آزادی زندانیان با هم به طور قابل ملاحظه ای خصومت میان ایران و آمریکا را تقلیل دادند. واشنگتن تحریم های جداگانه ای علیه برنامه موشکی تهران ابقا می کند.آمریکا به خاطر آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، وضع تحریم های جدید علیه این کشور را به تعویق انداخته اند. اکنون پس از آزادی زندانیان آمریکایی انتظار می رود که تحریم ها علیه ایران به سرعت وضع شود.»

هیل: تنها هدف دولت اوباما از مذاکرات هسته ای با ایران

«مبادله زندانیان نتیجه 14 ماه مذاکره سری میان کری و ظریف بوده است. توافق برای نهایی کردن مبادله در همان روز رفع تحریم ها، چند روز پیش بدست آمد. دولت اوباما اصرار کرده است که مذاکرات هسته ای یک هدف داشته و آن منع ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است نه  اصلاح رفتار کلی ایران.»

الجزیره: هدف سفر آمانو به تهران

«آژانس انرژی اتمی رصد و پیگیری تعهدات ایران و اجرای پروتکل الحاقی را ادامه خواهد داد. خبرنگار الجزیره در تهران اعلام کرد که هدف سفر آمانو به تهران، گفتگو درباره افزایش میزان بازرسان ونظارت آژانس بر نیروگاه های هسته ای ایران است. پل راین، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رفع تحریم ها علیه ایران مخالفت کرد. وی اضافه کرد که واشنگتن مشغول رفع تحریم ها از "مهم ترین کشور حامی تروریسم در جهان" است.»

نیویورک‌تایمز: بی توجهی مردم ایران به خبر لغو تحریم ها

لغو تحریم‌ها خبر چندان مهمی برای مردم ایران نبود. ظاهراً لغو تحریم‌های کوبنده، خبر چندان مهمی برای مردم ایران به حساب نیامده است و تعداد اندکی در ایران فکر می‌کنند که لغو تحریم‌ها به مفهوم بهبود یک شبه در اوضاع مالی آنها است. این روزنامه در توضیح این جمله نوشت، «در روزی که قرار بود تحریمهای بین‌المللی کوبنده علیه ایران لغو شود، تلویزیون ملی ایران اخبار خود را با خبری درباره واکسیناسیون کودکان آغاز کرد و جوانان این کشور بعد نیز به خاطر لغو تحریم‌ها به خیابان‌ها نیامدند که پرچم‌هایی را تکان دهند و شادی کنند و صبح روز اجرای برجام و لغو، تحریم‌ها کاملاً عادی آغاز شد»

نگرانی العربیه از توافق ایران و غرب

«مهم ترین تغییر در رابطه با ایران این است که این کشور دیگر نمی تواند تحریکاتی که قبلا در برابر آمریکا انجام می داد را انجام دهد. تهران قانع شد که مقابله با غرب هزینه گزافی خواهد داشت و ممکن است به فروپاشی نظام منجر شود. این مسئله بعد از تصمیم گیری (آیت الله) خامنه ای مبنی بر حمایت از تیم مذاکره کننده، باعث ساکت شدن جناح مخالف مذاکره شد. اموالی که کشور ایران از توافق با غرب خواهد گرفت به کمک به انقلاب و دخالت های آن در منطقه عربی منتهی خواهد شد.»

گاردین: تحریم های حقوق بشر و تروریسم پا برجا ماند

«تمام تحریم های مرتبط با هسته ای اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد لغو شدند. اما سایر تحریم های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم پا برجا ماند. وزیر خارجه استرالیا گفت که این کشور تحریم صادرات نظامی به ایران و محدودیت ها بر مواد مورد استفاده در موشک های بالستیک را ادامه خواهد داد.»

یو اس ای تودی: لحظه امیدوارکننده قبل از اجرای برجام

«آزاد کردن، جیسون رضائیان، گزارشگر سابق واشینگتن پست، و سه شهروند دیگر آمریکایی در روز شنبه از سوی ایران، یک لحظه امیدوارکننده قبل از اجرای توافق تاریخی هسته ای که بین قدرت های جهانی شش ماه قبل حاصل شد، ایجاد کرد. این امید عبارت است از اینکه  ایران مانند یک ملتی رفتار خواهد که آمریکایی ها را به عنوان چیز قابل معامله نمی گیرد، سلاح های هسته ای غیرقانونی نمی جوید یا از سازمان های تروریستی که آمریکا و متحدانش را هدف قرار می دهند، حمایت نمی کند. »

واشنگتن پست: پیروزی دیپلماتیک دولت اوباما

«ایران و آمریکا در روز شنبه با اجرای توافق تاریخی هسته ای که نیز شاهد آزادی گزارشگر سابق واشینگتن پست و چهار تن از دیگر آمریکایی ها بود، وارد عصر جدیدی در روابط بین المللی شدند. اقدامات هماهنگ شده (آزدای زندانیان آمریکایی و اجرای برجام) برای دولت اوباما یک پیروزی دیپلماتیک بود. دولتی که توانست امتیازات هسته ای مهمی از ایران بگیرد.»

دیلی تلگراف: ایران قلب راکتور اراک را درآورد

«با رفع تحریم ها که اکنون قریب الوقوع است، حکمت تحویل چندمیلیارد دلار پول باد آورده به نظام ایران آزموده می شود. زمانی بود که فقط یک ناظر ساده می توانست پیش بینی کند که ایران قلب برنامه هسته ای خود را قربانی کند و غرب شدیدترین تحریم هایش را رفع کند. شنبه آژانس گزارش داد که ایران قلب راکتور اراک را در آورده است و جای آن را با سیمان پر کرده است. این بدین معنی است که این راکتور دیگر هرگز قابل استفاده نیست. برخلاف سایر اقدامات انجام شده ایران، این یکی به طور موثر غیر قابل بازگشت است.»

اشاره ایندیپندنت به اظهارات وزیر نفت

«رفع تحریم ها و آزادی زندانیان آمریکایی از ایران هردو به طور قابل ملاحظه ای خصومت بین ایران و آمریکا را که چهار دهه از زمان انقلاب اسلامی ایران وجود دارد، کاهش داده اند. چند ساعت پس از لغو تحریم ها، معاون وزیر نفت اعلام کرد که ایران آماده است که صادرات نفت خام خود را نیم میلیون بشکه در روز افزایش دهد. بازگشت ایران به بازار نفت از قبل اشباع شده، یکی از عواملی است که در آشفتگی جهانی قیمت نفت که این هفته برای اولین بار در 12 سال گذشته به کمتر از 30 دلار برای هربشکه سقوط کرد، نقش دارد»

رای الیوم: نزدیکی ایران و آمریکا به ضرر عربستان

«اجرای توافق هسته ای به همراه مبادله بی سابقه زندانیان بین ایران و آمریکا، نزدیکی بین این دو کشور را به ضرر عربستان، هم پیمان تاریخی واشنگتن،  تقویت می کند. برخی تحلیلگران معتقدند که دولت اوباما امیدوار است که یک توازن بین دو رقیب در خلیج فارس یعنی ریاض و تهران ایجاد می کند... . برخی کارشناسان معتقدند که توافق هسته ای برای حسن روحانی پیروزی بزرگی است اما او از این پیروزی فقط در صورت بهبود وضع اقتصادی، خواهد توانست از آن استفاده کند.»

تایمز اسرائیل: دسترسی شرکت های چند ملیتی به ایران

« با توجه به کاهش رشد جهانی، شرکت‌های چند ملیتی با نفس حبس در سینه، منتظر لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بودند تا به این کشور دسترسی پیدا کنند.»

دویچه وله: توافق لرزان

« موفقیت کسب شده بسیار لرزان است و پیروزی خرد بسیار شکننده. هم از این روست که جایی برای سیاست‌ورزی روزهای خوش و آفتابی نمی‌ماند. چون این توافق هسته‌ای دشمنان بسیاری دارد که در همه عرصه‌ها و سطوح دست به کار شده‌اند و همه جا حضور دارند. هم در سطح کشوری به وفور یافت می‌شوند٬ هم در منطقه سنگربندی کرده‌اند و هم در گستره بین‌المللی بر دامنه فعالیت خود افزوده‌اند.»

فایننشال تایمز: لغو تحریم به معنای فروش سریع نفت ایران نیست

« هرچند ایران تلاش می‌کند که بگوید لغو تحریم‌ها یعنی ایران به سرعت هر چه بخواهد می‌تواند نفت بفروشد اما در حقیقت اینگونه نیست، چراکه لغو تحریم‌ها لزوما به معنای بازگشت سریع بانک‌های خارجی و شرکت‌های انرژی نیست و برای جذب سرمایه‌گذاری استقرار دوباره بانکداری و کانال‌های مالی ضرورت دارد»

ملاحظه

انتشار این گزارش به معنی تایید محتوای آن نیست.

 

انتهای پیام/نج

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک