آخرین اخبار

17. آذر 1394 - 16:05   |   کد مطلب: 4140
روند کامنت گذاری و نظر مخاطبان در زیر اخبار اگر چه بیانگر تعداد مخاطب یک رسانه به شمار می رود اما در برخی رسانه های کهگیلویه و بویراحمد کامنت هایی به دور از اخلاق رسانه ای و تنها در راستای اهدافی خاص و تخریب شخصیت ها انتشار داده می شود که جای تامل دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، با نگاهی اجمالی به کامنت های منتشر شده در برخی سایت ها و پایگاه های خبری کهگیلویه و بویراحمد به روشنی می توان دریافت که انتشار این نظرات در زیر اخبار تنها در راستای اهدافی خاص صورت می گیرد و اگر چه می تواند منبع درآمد و سودآوری برای مدیران و گردانندگان این رسانه ها باشد اما فتنه انگیزی، اختلاف افنکی بین اقوام و طوایف، تخریب شخصیت ها، هتک حرمت و بازی با آبروی افراد تنها بخشی از این کامنت های هدایت به شمار می رود.

 

 تاثیرات مخرب این کامنت ها در زیر اخبار منتشر شده به اندازه ای است که برخی مواقع اتحاد و همبستگی مردم کهگیلویه و بویراحمد که همواره زبانزد عام و خاص بوده را با چالش جدی مواجه و افراد یک طایفه یا حزب خاص را به پاسخگویی علیه یکدیگر وادار می کند و  موجب فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه و گسست بین مردم ،طوایف و جامعه می شود.

 

روند کامنت گذاری در برخی رسانه های مجازی کهگیلویه و بویراحمد به اندازه ای حساب شده و در راستای اهداف خاصی دنبال می شود که اگر شخصی مورد نفرت گرداننده سایت خبری واقع شود تمامی نظرات مخالف به خوبی و جهت دهی شده منتشر خواهد شد و نظرات موافق تنها در حد یک یا دو مورد و برای رد گم کنی انتشار داده می شود.

 

انتشار کامنت های به دور از اخلاق رسانه ای و جهت دهی شده علاوه بر اثرات مخربی که در اذهان عمومی باقی می گذارد بسیاری از مسئولان و شخصیت های استانی در سطح کشور را نیز از هر گونه مصاحبه و گفت و گو با خبرنگاران برحذر می دارد زیرا از انتشار کامنت های توهین آمیز در زیر اخبار مربوط به خود واهمه دارند و از این رو عطای مصاحبه با خبرنگاران را به لقایش می بخشند.

 

دامنه کامنت گذاری های خلاف اخلاق و اهانت آمیز نه تنها در سایت های خبری بلکه در شبکه های اجتماعی نیز به صورت قارچ گونه ای گسترش یافته است و این امر با مجادله های طولانی و توهین به کاربران در حمایت از یک فرد یا یک موضوع یا بالعکس جریان دارد.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر در نشست با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه چرا باید در سایت‌ها برخی افراد کامنت‌هایی بگذارند که بر ضد توسعه استان است، اظهار کرد:باید دید نقد رسانه تا چه اندازه به حرکت و توسعه استان کمک می‌کند و نباید کاری کنیم که تیشه به ریشه استان بزنیم.

 

سید موسی خادمی در ادامه با انتقاد شدید از برخی مطالب در رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد افزود: باید حرکت‌های ضد توسعه‌ای را با برخی اخبار کنار گذاشت و فضای رسانه‌ای را در اختیار کسانی که به منفعت استان نمی‌اندیشند،قرار نداد.

 

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی رسالت اصلی اصحاب رسانه است که باید به اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق باشد، اظهار کرد: رعایت ارزش‌ها و هنجارهای مورد پذیرش جامعه باید در اخبار و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها لحاظ و رعایت شود.

 

مهرداد کرمی با بیان اینکه رعایت اخلاق حرفه‌ای، دینی و اسلامی مد نظر اصحاب رسانه باشد، گفت: رسانه‌ها باید همراه جامعه باشند و اگر غیر از این باشد و رسانه‌ها علیه و خواست جامعه و ارزش‌های آن حرکت کنند هرگز مورد استفاده مردم نخواهند بود.

 

کرمی تصریح کرد: رسانه‌ها باید تبعات احتمالی و انتشار اخبار از لحاظ سیاسی و اقتصادی و سنتی مدنظر قرار دهند، بی‌گدار به آب نزنند و به آنچه می‌نویسند واقف باشند.

 

وی اصحاب رسانه را به رعایت انصاف، اخلاق و رعایت حرمت اشخاص توصیه کرد و یادآور شد: توهین، افترا و نشر اکاذیب جرم است که متاسفانه در اکثر سایت‌ها و مطالبی که در سایت‌های خبری کهگیلویه و بویراحمد به کار می‌رود مشاهده می‌شود.

 

این مسئول تصریح کرد: هیچ موضوع، متن و خبری که امنیت و آرامش مردم را خدشه‌دار کند به هیچ قیمتی پذیرفتنی نیست.

 

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد درباره برخی کامنت گذاری ها در سایت های خبری و اهانت به شخصیت افراد، گفت: توهین به شخصیت انسان ها خلاف شرع است.

 

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی افزود:چنانچه نقد نظریه یا پاسخ به یک نظریه یا پاسخی در روزنامه باشد یا در حضور فرد، توهین به شخصیت انسان ها خلاف شرع است.

 

وی بیان کرد: نقد منصفانه نظریه، کار صحیحی است.

 

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بهمن پارسال نیز در نشست بصیرتی و تحلیلی با اصحاب بسیج رسانه و جمعی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: برخی سایت های محلی کهگیلویه و بویراحمد با حساسیت و دقت خاصی کامنت گذاری کنند تا موجب تخریب شخصیت یا آبروریزی سایر افراد نشود.

 

فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز از رصد کامل اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در استان توسط پلیس فتا خبر داد و گفت: برخی کامنت‌ها هیچ کمکی به حفظ منافع استان نمی‌کند لذا باید کامنت‌ها را در راستای آبروی افراد و منافع استان مدیریت کرد.

 

با این حال هنوز برخی از سایت های خبری در کهگیلویه و بویراحمد بدون توجه به سخنان مسئولان و برخلاف عقیده افکار عمومی کامنت هایی را در سایت ها منتشر می کنند که نه تنها سودی برای توسعه استان و اگاهی بخشی به مخاطبان ندارد بلکه دامن زدن به اختلافات، بازی با آبروی افراد، توهین و تهمت را بیش از پیش گسترش می دهند که این امر نیازمند بازنگری از سوی گردانندگان پایگاه خبری در فضای مجازی و نظارت بیشتر مسئولان دارد.

 

انتهای پیام200/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک