آخرین اخبار

25. بهمن 1393 - 15:39   |   کد مطلب: 412
معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:
آبشار کمر دوغ شهرستان کهگیلویه به ثبت ملی رسید
معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 20 اثر تاریخی این استان ثبت ملی می‌شوند، افزود: آبشار کمر دوغ شهرستان کهگیلویه ثبت ملی شد و خانه‌هایی تاریخی در بافت‌های روستاها و شهرهای کهگیلویه مرمت و بازسازی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، رحیم دادی‌‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از دو هزار اثر تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با تلاش‌های صورت گرفته بالغ بر 676 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از تلاش برای به ثبت رساندن 20 اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: دست کنده‌های روستای مهریان، بنای تاریخی امامزاده علی کریک، محوطه تاریخی بیژ‌کن، حمام تاریخی توت‌نده، حمام گچسار و تعداد دیگری آثار تاریخی از جمله آثاری هستند که پرونده‌ها آنها تشکیل و برای ثبت ملی به شورای ثبت کشور ارسال می‌شود.

 

وی عنوان کرد: بازی‌های بومی و محلی فراوانی از جمله تی‌تی، کپروشک، هل‌هله گرگ چنبری و.... در این استان وجود دارد که تلاش می‌کنیم این بازی‌ها را ثبت ملی کنیم، ضمن اینکه دو بازی تی‌تی و هل‌هله گرگ چنبری سال جاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

 

این مسئول به بیان اینکه 48 اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند، تصریح کرد: تعداد دیگری پرونده در حوزه میراث معنوی شامل صنایع‌دستی، بازی‌های محلی، آداب و رسوم محلی مردم این استان در دستور کار است که در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

 

دادی‌نژاد عنوان کرد: برای جلوگیری از فراموشی و احیاء صنایع‌دستی شامل گلیم، جاجیم و انواع صنایع‌دستی و همچنین سایر هنرهای صنایع‌دستی در حال برنامه‌ریزی هستیم که این آثار را ثبت ملی و احیاء کنیم.

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: آبشار کمر دوغ شهرستان کهگیلویه و سرولار شهرستان باشت دو اثر طبیعی استان هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

 

وی تصریح کرد: آثار تاریخی آثاری هستند که دائم نیاز به مراقبت و احیاء دارند به همین دلیل در سال‌های قبل پروژه‌ها و آثار تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند و تعدادی دیگری آثار تاریخی از جمله قلعه آرو در شهرستان گچساران و خانه‌هایی تاریخی در بافت‌های روستاها و شهرهای گچساران و کهگیلویه مرمت و بازسازی می‌شوند.

 

 آبشار کمردوغ در 15 کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی، مرکز بخش چاروسا واقع شده و نزدیک به 100 متر ارتفاع و بیش از 60 متر عرض دارد و در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران، مسافران و توریستهاست.

 

منبع : فارس

انتهای پیام/س/و/آ

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک