آخرین اخبار

2. آذر 1394 - 19:54   |   کد مطلب: 3956
فقر، بیکاری، نبود زیرساخت و امکانات رفاهی، فرهنگی و بهداشتی در روستاها و برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر افزایش مهاجرت حاشیه نشینی در یاسوج مرکز این استان را به صورت قارچ گونه ای گسترش داده است.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، تامین نشدن امکانات اولیه در حوزه های مختلف ارتباطی ، فرهنگی، اقتصادی و محرومیت و فقر تاریخی با وجود داشتن ظرفیت های بالقوه در کهگیلویه و بویراحمد موضوعی است که به دلایل مختلف در سالهای اخیر مورد بی توجهی قرار گرفت تا هم اینک مهاجرت روستائیان و شهرنشینان برای برخورداری از امکانات بیشتر پدیده حاشیه نشینی را در این استان به ویژه در شهر یاسوج گسترش دهد.

 

هرچند مسئولان این استان همواره تلاش کردند تا با گسیل کردن بخشی از امکانات در روستاها از مهاجرت آنها به شهر ها جلوگیری کنند اما فقر و بیکاری در کنار برخی مسائل زیست محیطی مانند خشکسالی روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد را به مشکل مواجه کرد و برخی از آنها خانه و کاشانه خود را به امید فردایی بهتر در حاشیه نشینی در یاسوج جستجو کردند.

 

اینک علاوه بر شهرهای دوگنبدان و دهدشت که دارای بیش از 300 هکتار بافت فرسوده هستند، شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد که عمری کمتر از 50 سال دارد با رشد قارچ گونه پدیده حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می کند و به گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد 68 هزار نفر در پیرامون شهر یاسوج سکونت دارند که 43 درصد جمعیت شهرستان بویراحمد را تشکیل می دهند.

 

حاشیه نشینی و انبوهی از معضلات فرهنگی و اجتماعی در یاسوج

 

هجوم روستائیان و برخی شهرنشینان به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر به گونه ای افزایش یافت که ساخت و سازها به صورت قارچ گونه در اطراف شهر یاسوج شدت گرفت و خدمات رسانی دستگاه های اجرایی مربوطه به شهروندان را با چالش مواجه کرد.

 

 براساس سرشماری نفوس و مسکن 1390  یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیش از 108 هزار نفر جمعیت دارد و شهر مادوان با 10 هزار نفر جمعیت و روستای بلهزار و مهریان از جمله مهمترین مناطق پیرامونی شهر یاسوج هستند.



روستای بلهزار در پنج کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز با سه هزار خانوار، جمعیتی افزون بر هشت هزار نفر را در خود جای داده است.

 

به گفته غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی براساس آمار، در هرماه بیش از 100نفر به جمعیت مناطق حاشیه ای شهر یاسوج افزوده می شود.

 

ﺑﻴﮕﺎﻧـﻪ ﺑـﻮدن ﻣﻬـﺎﺟﺮان روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺑﺎ اﺻﻮل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ زﻧـﺪﮔﻲ ﺷـﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣـﺪﻫﺎی ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﺟﻤﻌﻴﺘـﻲ، رﻓﺘﺎری، اﺧﻼﻗﻲ و رواﻧﻲ فراوانی را در پی داشته است وبرخورداری از کمترین امکانات رفاهی، اختلال در خدمات رسانی مطلوب، ایجاد زمینه جرم و بزهکاری و زندگی در خانه های کم دوام و بی دوام تنها گوشه ای از مشکلات مناطق حاشیه نشین در شهر یاسوج است.

 

 

ابراز نگرانی معاون سیاسی امنیتی استاندار از افزایش حاشیه نشینی در یاسوج

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از رشد فزاینده حاشیه نشینی در حاشیه شهر های مهم استان از جمله یاسوج گفت:شهر یاسوج به عنوان مرکز استان و به دلیل داشتن موقعیت سوق الجیشی متأسفانه در سالهای اخیر مهاجرت بی رویه و شدید از اقصی نقاط استان به این منطقه شده که این موضوع مشکلات اجتماعی زیادی را به همراه داشته است.

 

افزایش بیکاری و رشد مشاغل کاذب نتیجه حاشیه نشینی در استان

 

فتاح محمدی افزود: رشد فزاینده حاشیه نشینی در مرکز استان می تواند در کوتاه مدت به دیگر زیرساخت های ما ضربه بزند و صدمات جبران ناپذیری به بدنه اشتغال و توسعه سرمایه گذاری استان وارد کند.

 

وی با اشاره به این موضوع که این رشد فزاینده در کوتاه مدت آسیب ها و در بلند مدت معایب زیادی را برای استان به بار خواهد آورد، گفت: یکی از مهمترین دلایل  این رشد فزاینده حاشیه نشینی در اطراف مرکز استان و دیگر شهرهای استان، افزایش بیکاری و رشد مشاغل کاذب در استان است.

 

بیشتر سکونت در حاشیه مرکز استان است

 

محمدی با ابراز نگرانی از مهاجرت بیش از اندازه روستائیان و سکونت آنها در حاشیه های شهرهای استان  ابراز کرد: بر اساس آمارها حاشیه های مرکز استان شامل مادوان و بلهزار بیشترین جمعیت حاشیه نشین  را به خود جای داده که این امر معایب و آسیب های سختی را در آینده به این منطقه و اهالی آن وارد خواهد کرد.

 

تشکیل کمیسیون ویژه سکونت های غیر رسمی و حاشیه نشینی در کهگیلویه و بویراحمد

 

وی به ارجاع مشکلات رشد فزاینده حاشیه نشینی در مرکز استان به کمیسیون ویژه سکونت های غیر رسمی و حاشیه نشینی خبر داد و گفت: این کمیسیون در چند نوبت تشکیل شد و مصوبات آن برای رفع مشکلات و ایده پردازی به شورای فرهنگی استان ارسال شد.

 

آسیب های زیادی مناطق حاشیه نشین را تهدید می کند

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه رشد فزاینده حاشیه نشینی در اطراف مرکز استان معایب و آسیب زیادی را به همراه دارد، بیان کرد: در شورای تأمین استان بر این موضوع تأکید شد که باید با ارایه راهکارهای جدید جلوی این رشد فزاینده گرفته شود .

 

محمدی از اقدامات انجام شده دستگاه های متولی برای برطرف کردن زیرساخت های این مناطق اشاره کرد و گفت: در این کارگروه مصوب شد که دستگاه های متولی اعم از آموزش و پرورش، اداره برق، گاز و آب برای ساخت مراکز آموزشی، تفریحی، مذهبی  و تکمیل زیرساخت های این مناطق دست به کار شوند.

 

خدمات سپاه و بسیج سازندگی در مناطق حاشیه نشین قابل تقدیر است

 

وی در ادامه با تقدیر از زحمات سپاه پاسداران و بسیج در اجرای ساخت و ساز و کارهای جهادی در مناطق حاشیه نشین گفت: خوشبختانه بسیج و سپاه پاسداران با کارهای جهادی در اجرا و ساخت اماکن ورزشی و فرهنگی قدم های خوبی را در این مناطق برداشته که باید از این نهاد تشکر کرد.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار با بیان اینکه اقدامات متناسب با زیرساخت های این مناطق صورت خواهد گرفت،افزود: ایجاد خانه های بهداشت و مراکز درمانی از دیگر راهکارهای برطرف کردن مشکلات حاشیه های شهر یاسوج است.

 

محمدی از تلاش مسئولان  استانی و هئیت دولت برای بستر سازی مناسب برای این موضوع اشاره کرد و گفت:سیاست های مهم دولت در استان، توسعه و اشتغال همگام با توسعه زیرساخت ها است که این رشد فزاینده مهاجرت از روستا به شهرها صدماتی را به این موضوع وارد خواهد کرد.

 

با این حال چنانچه مهاجرت روستائیان و شهروندان برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج با این روند فزاینده ادامه داشته باشد در آینده شاهد بروز مشکلات ناگوار زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود که باید مسئولان امر برای فراهم کردن زیرساخت ها در روستاها و جلوگیری از مهاجرت تدابیر لازم را بیندیشند.

صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک