آخرین اخبار

25. آبان 1394 - 11:57   |   کد مطلب: 3894
تجربه نشان داده است که غربی ها و آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که اپوزیسیون داخلی در ایران نه قدرت دارد،نه جایگاه اجتماعی و نه اصلا قدرت مانور و در عین حال اشراف بر آن وجود دارد ، بنابراین آنها دنبال عناصری هستند که از درون حاکمیت باشد و این حرف رو هم قبلا زده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان ، به سوالاتی در مورد نفوذ سیاسی و امنیتی دوران پسابرجام، راه های مقابله با آن و نقش مردم ، حاکمیت و دانشجویان در این برهه پاسخ داد.

* به نظر شما چرا در موقعیت حساس پسا برجام، مقام معظم رهبری موضوع نفوذ رو مطرح کردند؟

مسئله "نفوذ" کشور های غربی بخصوص آمریکایی ها به ایران از اول انقلاب  تا به الان بوده چرا که ما به یک استقلال حداکثری برای خودمان قائل بودیم، آنها نفوذ را به راه های مختلفی  تجربه و دنبال کرده اند که معمولا اطلاعاتی و امنیتی بوده است.

تفاوت آن چیزی که به عنوان نفوذ مطرح است بعد از برجام با موارد قبلی در این است که آنها از مدل برجام به عنوان یک بهانه می خواهند استفاده کنند وآن چیزی را که در 36 سال گذشته با عنوان تقابل بود را از طریق تعامل به دست بیاورند.

بنابراین مسئله نفوذ از این نظر حائز اهمیت است که آمریکایی ها  آن چیزی را که از طریق تقابل بدست نیاورده و ناکام بوده اند را سمت و سو داده اند به سمت آنکه همان اهداف را با روش جدید که از طریق تعامل هست بدست بیاورند.

چون آنها خود بر این باورند که پیروز صحنه هسته ای ما هستند بدون اینکه هزینه سنگین مالی ، انسانی و نظامی بدهند و می گویند پس بهتر است این روش تعامل را به دیگر حوزه ها سرایت دهیم تا بتوانیم با نفوذ در اراده و تصمیمات سیاسی حاکمان در ایران اهداف خود را تحقق ببخشیم .

 

* نظر شما برای مقابله با این نفوذ چیست ؟

بهترین راه برای مقابله با نفوذ توجیح ملت شریف ایران اسلامی است و این روشنگری هم باید از منظر ماهیت شناسی صورت بگیرد ، چرا که در کشور ما هستند افرادی که با بزک کردن چهره آمریکا و پنهان کردن پلشتی های آن به دنبال معرفی آمریکا به عنوان یکی از دویست کشور دنیا هستند، در صورتی که ایالات متحده مشکل ماهیتی با ما دارد و مشکل شان بر سر حدود نیست بلکه بر سر وجود است و این آن موضوعی است که بعضی ها در داخل در پی پنهان کردن آن هستند.

به همین منظور ما باید با بازخوانی نگاهی که امام (ره) داشت ازجمله این که می فرمودند: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم استکبار در تعقیب ما خواهد بود تا حیثیت مکتبی ما را لکه دار کند و اینکه در واقع ماهیت نظام جمهوری اسلامی اصلا از سوی آمریکا به رسمیت نشناخته شده است، که بخواهند ما هم مانند دیگر کشور ها در مسائل اقتصادی و ... بده بستان داشته باشیم، بنابراین آنها تنها در روش دچار تغییر می شوند اما اهداف شان برای نبود جمهوری اسلامی ایران ثابت است.

پس برای افشاء برنامه ها و اهداف دولت های غربی برای نفوذ به ایران اسلامی جوانان مؤمن و انقلابی باید این موارد را برجسته کنند.

* با توجه به اینکه عنصر استفاده از قشر جوان و دانشجو همواره چه در گذشته و چه در حال برای کشور های غربی و راس آن ایالات متحده جزو گزینه های مهم و حیاتی بوده است، به نظر شما وظیفه این قشر برای مقابله با اقدامات این چنینی در پسا برجام چیست؟

این کشور ها در بحث نفوذ بعضی از اهداف خود را از طریق گروه ها و جنبش های اجتماعی پیش می برند خصوصا که در حال حاضر عصر گسترش شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی هست این مسئله را بیشتر مد نظر قرار داده اند.

نکته ی بسیار مهم این است که در هیچ جای دنیا جریان دانشجویی مایل به راست یعنی همان لیبرالیست و محافظه کاری نیست و همیشه دانشجو  جوامع مختلف حتی در اروپا مثل جنبش دانشجویی 1968 فرانسه و آلمان کلا جریان دانشجویی، جریان چپی است، بنابراین معمولا جریان دانشجویی خصوصا در جهان اسلام سابقه نداشته است که از فرامین غرب پی روی کنند.

منتهی ممکن است افرادی در احزاب و گروه های داخلی بخواهند این اهداف را برای غرب انجام دهند و بخشی از جریان دانشجویی  و مطبوعات را همانند گذشته(اتفاقات کوی دانشگاه 78 و بعد از آن) به عنوان دو عنصر اثر گذار برای فشار از پایین مد نظر داشته باشند.

ولی این که جریان دانشجویی دنباله روی از غرب بکند آن هم گروهی بعید به نظر می رسد، چون سابقه دفتر تحکیم  را هم که در سال های 82 و 83 چنین فازی را انتخاب کردند بسیار بی سابقه بود که جریان دانشجویی لیبرال بشود و بعد همان شورای به غرب رفته و الان هم در آنجا ساکن بوده و حتی رسانه هم در اختیار دارند آن تجربه نشان دادکه تجربه موفقی  نبوده  و شکست خورد.

بنده اعتقاد دارم که اگر جریان دانشجویی ما نسبت به این موضوع حساس بشود، یک روح بیگانه ستیزی در آن وجود دارد که می تواند به عنوان یک سدی در مقابل این جریان نفوذی عمل نماید .

به نظر شما آمریکا و متحدانش برای پیاده سازی اهداف خود در ایران از چه گروه ها و افرادی استفاده خواهد کرد؟

تجربه نشان داده است که غربی ها و آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که اپوزیسیون داخلی در ایران نه قدرت دارد،نه جایگاه اجتماعی و نه اصلا قدرت مانور و در عین حال اشراف بر آن وجود دارد ، بنابراین آنها دنبال عناصری هستند که از درون حاکمیت باشد و این حرف رو هم قبلا زده اند.

پس نظر آنها افرادی هستند که از درون حاکمیت باشند و احتمالا با امام هم سازگاری داشته باشند و انگی به آنان نچسبد برای آنکه اتهامی هم به آنها زده نشود و انشقاقی بوجو نیاید و باید گفت که نظر کشورهای غربی و آمریکا به درون حاکمیت است.

* در پایان به نظر شما نفوذ پس از برجام چه خطرات و تبعاتی را در پی خواهد داشت و ملت و نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با آن چه تدابیری را باید مد نظر قرار دهد؟

دوتا مسئله مهم وجود دارد، یکی انشقاق(هم انشقاق در اجتماعی  و هم انشقاق در راس حاکمیت چون که آنها براین باورند که بعضی از مسئولان نظام از باورهای انقلابی خود عدول کرده اند و روی این چنین افراد برنامه ویژه ای در نظر گرفته اند)دوم اینکه آنها در این 10 سال که زمان اجرای برجام است به دنبال براندازی جمهوری اسلامی ایران نیستند بلکه دنبال یک جمهوری اسلامی اسمی با پسوند اسلامی هستند وآن چیزی که در پی آن هستند تغییر ماهیت اصلی نظام ما که استکبار ستیزی و استقلال طلبی هست را از آن بگیرند.

برای این کار دنبال حاکمیتی هستند که از اسلام تنها اسم آن را داشته باشد  و در ماهیت چیزی باشد که باب میل آنها است .

 

منبع:صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک