آخرین اخبار

30. مهر 1394 - 9:27   |   کد مطلب: 3705
مهمترین دلیلی که این سفر را برای رسانه های مختلف دنیا پر اهمیت کرده بخاطر این باشد که سفر بشار اسد به روسیه، اولین سفر خارجی رسمی او پس از آغاز بحران در سال 2011 است که سه هفته پس از آغاز حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در سوریه انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه ؛ بشار اسد با ولادمیر پوتین در مسکو دیدار کردند، کاخ کرملین گفته است که این دیدار غروب روز سه‌شنبه صورت گرفته است.خبری که واکنش های زیادی را در تلکس های خبری دنیا به همراه داشت. شاید مهمترین دلیلی که این سفر را برای رسانه های مختلف دنیا پر اهمیت کرده بخاطر این باشد که سفر بشار اسد به روسیه، اولین سفر خارجی رسمی او پس از آغاز بحران در سال 2011 است که سه هفته پس از آغاز حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در سوریه انجام شد.

رسانه های روسی اولین رسانه هایی بودند که این خبر را مخابره کردند و آن را یک سفر نظامی در راستای حل بحران در سوریه دانستند. دمیتری پسکوف، سخنگوی آقای پوتین نیز گفته است که رئیس‌جمهوری سوریه برای "یک سفر کاری" به این کشور سفر کرده است.«ریاست جمهوری سوریه» با تائید خبر روسیه مبنی بر سفر بشار اسد به مسکو و دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» گفت که اسد و پوتین ادامه عملیات نظامی علیه تروریسم در سوریه را بررسی کردند.

در این میان رسانه های غربی هر کدام تحلیل های متفاوت و در عین حال با ساختاری واحد بر روی خروجی رسانه های خود برده اند. جاناتان مارکوس، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی معتقد است سفر غیرمنتظره بشار اسد به مسکو، نشانه اعتماد رو به فزون یک رئیس‌جمهوری است که تحت فشار قرار داشته است.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید این سفر نشان می‌دهد که او برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌های سوریه، برای خروج از دمشق احساس امنیت می‌کند.

بی بی سی فارسی با انتشار خبری از این دیدار تاریخی نوشت: آقای پوتین در دیدار با بشار اسد از این که ۴ هزار شهروند شوروی سابق در سوریه همراه گروه‌های پیکارجو در جنگ مشارکت دارند، ابراز نگرانی کرده و گفته است "ما نباید به آنها این اجازه را بدهیم که آنها پس از کسب تجربه جنگ و آموزش‌های عقیدتی به روسیه بیایند."

دوئیچه وله آلمان نیز درباره این سفر واکنش نشان داد و نوشت: رئیس‌جمهور سوریه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ به طور رسمی از کشور خارج شد و برای دیدار با ولادیمیر پوتین به مسکو رفت. سوریه مدتی است با همکاری ایران و روسیه حملات جدیدی علیه مخالفان آغاز کرده است.

در ادامه آمده: رئیس‌جمهور سوریه، شامگاه سه‌شنبه با همتای روس خود در مسکو "دیداری کاری" داشته است. بر این اساس، عملیات نظامی مشترک علیه "دولت اسلامی" (داعش سابق) موضوع این دیدار بوده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مشخص نکرد که بشار اسد آیا روز چهارشنبه هم در مسکو مانده است یا نه.

دوئیچه وله در ادامه سیاست های ضد ائتلاف روسی خود همچون سایر رسانه های حامی غرب نوشت: کرملین می‌گوید تروریست‌های "دولت اسلامی" هدف این حملات هستند. ائتلاف بین‌االمللی به رهبری آمریکا که مواضع "دولت اسلامی" را بمباران می‌کند، اما مدعی است که بخش عمده حملات هوایی روسیه بر مخالفان میانه‌رو رژیم سوریه، که غرب از آنها حمایت می‌کند، متمرکز شده‌اند و هدف نهایی روسیه تقویت بشار اسد است.

این خبرگزاری آلمانی با اشاره به گفته های امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران درباره افزایش تعداد مستشاران ایران در سوریه بر طبل ادعاهای سابق خود و دیگر بنگاه های خبری غرب در خصوص اصرار بر اثبات حضور نظامی ایران در جنگ سوریه کوبید و مدعی شد: به گزارش اینترفکس، ویتالی نائومکین، رییس مؤسسه مطالعات شرقی دانشگاه علوم روسیه، روز سه‌شنبه با تاکید بر توافق صورت گرفته میان روسیه، ایران، عراق و سوریه گفت: «پیشتر مقام‌های ایرانی حضور نیروهای زمینی خود را تکذیب می‌کردند ولی حالا در قالب این ائتلاف چنین چیزی نمی‌گویند.»

دوئیچه وله به نقل از پوتین نوشت: سه هفته پس از آغاز مداخله نظامی این کشور در سوریه برای "مقابله با تروریسم" بیش از ۲۰ طرح تروریستی در خاک روسیه خنثی شده است. به گفته او در سال جاری ۱۱۲ شبه‌نظامی در روسیه کشته و ۵۶۰ تروریست دستگیر شده‌اند.

یورونیوز نیز نوشت: رهبر سوریه سه شنبه شب در یک سفر از پیش اعلام نشده، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از معدود متحدان باقیمانده حکومت سوریه در مسکو دیدار کرد. آنگونه که انتظار می رفت، حملات مشترک هوایی روسیه و سوریه علیه داعش و مخالفان دولت دمشق محور این گفتگو بود.

یورونیوز با اشاره به مخالفت های ائتلاف آمریکا با حمله های هوایی روسیه در سوریه مدعی شد: نیروهای داعش عمدتا در شمال شرق سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه مستقرند اما تعدادی از عملیات روسیه در شمال غرب و مرکز سوریه صورت گرفته است.

رادیو فرانسه در واکنش به سفر بشار اسد به روسیه نوشت: تلویزیون روسیه با پخش تصاویرى از دیدار روساى جمهورى روسیه و سوریه، به نقل از بشار اسد اعلام کرد: اگر روسیه وارد عمایات نظامى در خاک سوریه نشده بود، تروریسمى که اکنون در همه جاى کشور رخنه کرده، توانسته بود مناطق بیشترى را به تصرف خود در آورد.

رادیو فردا با اشاره به سفر حساس بشار اسد به مسکو نوشت: در این سفر بسیار مهم دو رئیس جمهوری «مسائل مرتبط با عملیات هوایی روسیه در سوریه»، «جنگ با گروه‌های تروریستی تندرو» و «پشتیبانی از عملیات نظامی نیروهای مسلح سوریه» را به بحث گذاشتند.

ارگان رسانه ای سازمان جاسوسی سیا نیز با تاکید ادعای غرب در خصوص هدف حملات هوایی روسیه در سوریه مدعی شد: اگرچه مسکو ابتدا اعلام کرده بود که هدفش از این حملات جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) است، مقام‌های غربی و همچنین برخی منابع محلی می‌گویند که اکثر حملات روسیه، مناطقی را هدف قرار می‌دهد که در کنترل دیگر گروه‌های مخالف حکومت اسد است. برخی از گروه‌هایی که مواضع‌شان توسط جنگنده‌های روسیه بمباران شد، از حمایت آمریکا برخوردارند.

رادیو فردا در ادامه نوشت: به گفته بشار اسد، حملات هوایی روسیه «به توقف پیشروی گروه‌های تروریستی کمک کرده است». به نظر می‌رسد اشاره اسد به پیشروی‌های چند ماه اخیر گروه‌های مسلح مخالف به ویژه در مناطق شمال غرب این کشور است. طی ماه‌های گذشته، استان ادلب تقریبا به طور کامل به کنترل مخالفان درآمد و آنها توانستند خود را به شهر ساحلی لاذقیه، پایگاه اصلی خاندان اسد نزدیک کنند.

واشنگتن پست سفر بشار اسد به مسکو را برای آمادگی نبرد با شورشیان معارض دولت دانست و نوشت: دیدار بشار اسد با پوتین در کرملین یک روز بعد از سخنان رئیس جدید پنتاگون مبنی بر تقویت و افزایش حملات ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده برای مبارزه با داعش بود.

این روزنامه آمریکایی از قول بشار اسد نوشت: تمامی مردم سوریه خواهان سهیم بودن برای تشکیل آینده باثبات کشور خود هستند.

واشنگتن پست در ادامه به احتمال حضور روسیه در عراق برای مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت: یک گروه از رهبران سیاسی عراق و شبه نظامیان پر نفوذ شیعه از نخست وزیر عراق حیدر العبادی خواسته اند تا از روسیه بخواهد که برای مبارزه با داعش حملات هوایی را در مناطق تحت نفوذ داعش در عراق نیز داشته باشد.

سایت صدای آمریکا در واکنش به این سفر نوشت: سفر اسد به مسکو، بیست روز بعد از شروع حمله هوایی روسیه به مواضع داعش صورت گرفته است. این حملات با انتقادهایی از سوی مخالفان اسد و برخی دولت های غربی روبرو شده است. ارتش آزاد سوریه که گروه مخالف بشار اسد است، اعلام کرده روسیه در حملات موشکی، تنها #داعش را هدف نگرفته و برخی گروه های مخالف اسد را نیز مورد حمله قرار داده است.

صدای آمریکا در ادامه خبر به تحلیل آخرین تحولات در مناطق بحرانی سوریه پرداخت و مدعی شد: در تازه ترین تحول در سوریه، ارتش سوریه با حمایت گروه هایی از حزب الله و ایران عملیات زمینی عظیمی در شمال این کشور آغاز کرده است. در حالیکه رقه و مناطق شمالی در اختیار داعش است، ارتش دولتی سوریه امیدوار است شهرهای حلب و حمص را از دست آنها خارج کند.

گاردین نیز سفر بشار اسد به مسکو را برای تشکر وی از حمایت های هوایی دولت پوتین از سوریه دانست و نوشت: این اولین سفر خارجی بشار اسد از سال 2011 پس از گسترش شورشیان علیه دولت وی بود.

گاردین در ادامه به گوشه هایی از صحبت های پوتین اشاره کرد و نوشت: سفیر سابق بریتانیا در روسیه در حاشیه کنفرانس سوچی برای مبارزه با تروریسم، روسیه را بخشی از راه حل گشایش در بحران سوریه دانست.

العربیه نیز به سفر بشار اسد به روسیه اشاره کرد و نوشت: پوتین در این دیدار که گوشه‌های از آن از شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش شد، آمادگی روسیه را برای کمک در عملیات نظامی و سیاسی در سوریه اعلام کرد. او گفت که تماس‌های خود را با قدرت‌های جهان به منظور یافتن راه‌حلی مسالمت آمیزبرای بحران سوریه، ادامه خواهد داد.

این خبرگزاری سعودی هدف روسیه از حملات هوایی به سوریه را تلاش برای حفظ بشار اسد خواند و مدعی شد: هم‌اکنون ارتش سوریه به همراه شبه‌نظامیان متحدش و پشتیبانی هوایی روسیه، عملیاتی در برخی مناطق سوریه علیه مخالفان از جمله در حلب، حمص و لاذقیه آغاز کرده است.

العربیه در ادامه مدعی شد که یک مقام کُرد در سوریه روز چهارشنبه 21 اکتبر در گفت و گو با خبرگزاری رویترز، از اعلام اقلیم کردستان در شمال این کشور خبر داد.

 

خبرگزاری رویترز سفر بشار اسد رییس جمهور سوریه را به روسیه برای قدردانی از حمایت های هوایی دولت پوتین از سوریه دانست و نوشت: این دیدار همچنین نشان می دهد که روسیه در حال حاضر به عنوان مهم ترین دوست خارجی اسد پدید آمده است.

خبرگزاری سی ان ان آمریکا با تیتر " هدف روسیه: تثبیت رژیم اسد" به دیدار بشار اسد با پوتین واکنش نشان داد و نوشت: رئیس جمهور سوریه، بشار اسد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اواخر روز سه شنبه در مسکو با هم دیدار کردند.

این خبرگزاری نوشت: روسیه به نیروی نخست کمک به تثبیت قدرت بشار اسد در سوریه تبدیل شده است.

اتاق خبر سایت من و تو در خبری با عنوان " سفر غیرمنتظره بشار اسد به مسکو برای دیدار با پوتین" به این سفر واکنش نشان داد و نوشت: پوتین به همتای سوری خود گفت روسیه آماده مشارکت در مبارزه علیه تروریسم و رسیدن به راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ چهارساله داخلی در سوریه است.

من و تو به سفر رئیس مجلس ایران به مسکو اشاره کرد و نوشت: علی لاریجانی،‌ رئیس مجلس ایران، هم عازم روسیه شد. او پیش از سفر گفت: «ما حامی ایفای نقش روسیه در نبرد با تروریسم هستیم» و «واقع‌گرایی» مسکو را ستود و گفت آن‌ها از روندی کاملا «قانونی و عقلانی» پیروی کرده‌اند.

همچنین این سایت نوشت که اسد به پوتین در مورد اوضاع صحنه نبرد در سوریه و طرح‌های آینده خود گزارش داد.

 

منبع: دانا

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک