آخرین اخبار

25. مهر 1394 - 8:12   |   کد مطلب: 3650
دسته گل جهاد دانشگاهی در اولین فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر در زیرکوه:
کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!
موسیقی غیر مجاز و رقص و کف و دست و هورا هم یکی از ملزومات سفرهای این چنینی است.... «بسیاری از خانمها از من پرسیدند، می توانیم عکس بدون روسری بگیریم. و من در جواب آنها گفتم بله جاهایی هست که به شما خواهم گفت که بدون روسری هم می توانید عکس بگیرید.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، نخستین فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر خراسان جنوبی به کویر همت آباد شهرستان زیرکوه با هدف معرفی جاذبه های گردشگری توسط جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، البته این فستیوال در حالی توسط این مرکز برگزار شد که هیچ یک از مراکز علمی- کاربردی این مرکز رشته گردشگری را ندارند.

گفتنی است بنا بر آنچه یکی از حاضرین در این سفر نقل کرده متاسفانه این کویرنوردی نیز مانند تعدادی از تورهای گردشگری در کویر که توسط بخش خصوصی انجام می گیرد حاشیه های غیر اخلاقی و ضد فرهنگی به همراه داشته که با توجه به برگزاری این به اصطلاح فستیوال توسط یک مرکز دولتی (جهاد دانشگاهی) ضروری است مسئولین مربوطه نسبت به این اتفاق اعلام موضع کنند.

برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی با بودجه دولتی و به اسم معرفی ناشناخته های طبیعت ایران! کدام اولویت جامعه دانشگاهی و علمی کشور را تامین می کند؟ اتفاقات رخ داده در این اردو و اردوهای مشابه نشان می دهد حضور در کویر تنها بهانه ای است برای ولنگاری بیشتر به دلیل دوری از شهر و مراکز نظارتی، چرا که با توجه به گفته های یکی از شاهدان تقریبا تنها چیزی که در این برنامه اولویت نداشته کویر شناسی و کویر نوردی بوده!

نکته تاسف بارتر اینکه این اردوی ویژه خواهران! با حضور بدون دلیل و توجیه 18 نفر از آقایان (علاوه بر مسئولان برگزاری، راهنماها، اکیپ هلال احمر و نیروی انتظامی) در شرایطی حاوی اتفاقات ضد فرهنگی بوده که جمعی از عوامل نیروی انتظامی نیز برای تامین امنیت دانشجویان در این سفر حضور داشته اند و احتمالا همه اتفاقات غیر اخلاقی رخ داده در اردو دور از چشم این عزیزان بوده است!

مقام معظم رهبری چند سال قبل در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اردوهای مختلط دانشجویی می فرمایند: «بگذاريد سفر دانشجویان دستاورد معنوي داشته باشد. جوان هر جا برود، كيف حلال مي كند. جوان از خوشيهاي جواني لذت مي برد. مي خواهيد جوان را سفر ببريد؛ يك سفر روستايي هم كه او را ببريد، برايش تنوع است و شادي دارد. آيا بايد حتماً او را به كيش ببرند، چون در آن جا بعضي از ضوابط سست است ـ البته برخلاف حق سست است ـ و اين جوان بتواند ضابطه شكني كند؟! اسلامي شدن دانشگاه ها اين است؟! يا مثلاً اردوي مختلط برگزار مي كنند! من خيلي تعجب كردم؛ اردوي مختلط دانشجويي؟! نفس اردوي مختلط بد است.»

در ادامه برخی مشاهدات و نکات یکی از بانوان حاضر در این برنامه که در پایگاه خبری زن امروز استان خراسان جنوبی منتشر شده را می خوانیم:

«مدیر فرهنگی مرکز جهاد دانشگاهی استان با گروه 100 نفری متشکل از دانشجویان دختر و یک گروه کوهنوردی که اکثر آنها آقا هستند همراه می شود در حالی که هیچ تذکری درباره پوشش به دانشجویان داده نمی شود. البته این موضوع را ابتدای سفر برخی از دانشجویان عنوان کردند که فستیوال مگر مخصوص دختران نبوده پس چرا آقایان حضور دارند؟حضور گروه کوهنوردی به عنوان راهنما در این فستیوال بود، اما نکته قابل تامل این بود که در مسیر کویرنوردی جلو دار (یکی از اهالی روستای همت آباد و خانم نظری بود و عقب دار هم یک یا دو آقا کفایت می کرد از طرفی هم چون اکیپ نیروی انتظامی و هلال احمر حضور داشتند بنابراین حضور 18 نفر دیگر از آقایان در این برنامه ضروری نبود؟؟؟

پوشش و لباس برخی از دانشجویان که کویر را با سالن آرایش ویا مراسم عروسی اشتباه گرفته بودند و به محض خارج شدن از مرز بیرجند ،پوشش ها کم رنگتر می شد و برخی هم توجهی به کنار رفتن روسری های خود در حضور آقایان نداشتند.البته بدحجابی و بی حجابی در بین تمام دانشجویان عمومیت نداشت و برخی حجاب را هر چند ،نه به طور کامل، اما رعایت کرده بودندو یکی دونفر از خانمها هم با چادر بودند. موسیقی غیر مجاز و رقص و کف و دست و هورا هم یکی از ملزومات سفرهای این چنینی است که قوانینی برای آن درنظر گرفته نشده است.چرا که ساعتی ازسفر نگذشته بود که دانشجویان از راننده اتوبوس، آهنگ در خواست کردند و راننده هم لطف کرد و تعدادی موسیقی غیر مجاز گذاشت و کف و دست و هورای دانشجویان بلند شد و یکی از آقایان که مسئول تدارکات در اتوبوس حضور داشت خطاب به راننده می گفت خواهش می کنم آهنگ را قطع کنید که برخی ها از دست می روند.

صحبت راهنمای گروه هم قابل تامل بود که به نوعی حجاب را مورد تمسخر قرار داد "بسیاری از خانمها از من پرسیدند، می توانیم عکس بدون روسری بگیریم. و من در جواب آنها گفتم بله جاهایی هست که به شما خواهم گفت که بدون روسری هم می توانید عکس بگیرید.در ادامه هم عنوان کرد: قرار است در مسیر کویر نوردی یک عکس دسته جمعی بگیریم ،خواهش می کنم آن موقع همه روسری هایتان رو جلو بیاورید طوری که فقط چشمهایتان دیده شود و بعد که عکس گرفته شد آزاد باشید.که مسئول گروه در تایید حرفش گفت: نه تا آن حد،به قدری که حجاب داشته باشند کافی است."

یکی از برنامه های فستیوال رقص محلی بود که توسط بومیان منطقه شب اول در محل کمپها انجام شد.البته یکی از جاذبه های گردشگری موسیقی و رقص محلی است . اما قابل تامل رقص برخی از آقایان گروه، در جمع خانم ها بود و علت این کار شادی و نشاط دانشجویان عنوان می شد. یعنی شادی کردن به هر وسیله و قیمتی؟؟؟البته فقط به این حد اکتفا نشد و تا پاسی از شب این کار ادامه داشت.خواندن شعر و ترانه هم توسط یکی دونفر از خانمها به صورت تک خوانی در حضور آقایان چه در اتوبوس وچه محل کمپ از دیگر نکات قابل تامل است.پای کوبی و خستگی شبانه هم باعث شد برخی نمازصبح شان قضا شود و تعداد اندکی آن هم به اندازه انگشتان دست نماز بخوانند.

مسیر کویرنوردی به سمت تجنود کمی طولانی بود و چون برنامه خاصی در این مسیر تدارک دیده نشده بود و بعضا دانشجویان با همدیگر صحبت می کردند بازهم موسیقی پیشنهادشد و ماشین آمبولانس هلال احمر این وظیفه را به عهده گرفت وموسیقی های غیرمجاز درخواستی دانشجویان را پخش می کرد. ناگفته نماند که راننده آمبولانس در خلال پخش موسیقی می گفت:" خانمها دست آقایون رقص" . خستگی زیاد و کم آبی هم باعث شد ماشین نیروی انتظامی و هلال احمر به کمک برسد و ما را تا محل اتوبوسها ببرد.

لباسهای کوتاه و مانتوهای بدون دکمه و کاملا باز و روسری ها و شالهای افتاده جای تاسف خوردن باقی نگذاشته بود.مسیر برگشت به بیرجند هم تنها با موسیقی و رقص سپری شد و تنها زمانی که ماشین به خاطر یک مسافر اضافه جریمه شد،مسئول گروه واکنش نشان داد و گفت: کسی حق دست زدن و رقصیدن ندارد کاش آقای مسئول این حرف زودتر می گفتید نه اینقدر دیر!!؟؟؟ اما بازهم اثری نداشت چون دوباره شروع به رقصیدن کردند.

یکی دیگر از نکاتی که بسیاری از دانشجویان به آن اشاره می کردند نوع برنامه هایی بود که در تبلیغ فستیوال ذکر شده بود از جمله شترسواری، سافاری که تصور این بود دانشجویان این کار را انجام دهند و مسئول گروه عنوان کرد" توسط افراد محلی انجام می شود "در حالی که توسط افراد محلی هم انجام نشد.و فقط شترها را به محل کمپ آورده بودند و کسی جرات نزدیک شدن به آنها را نداشت.

موضوع این کویرنوردی هرچه بود نه فضای فرهنگی داشت و نه به شعائر و حداقلیات دینی توجه شده بود.خوشحالی و شادی در سفر دوروزه به کویر و خاطره خوش در ذهن آنها تنها موضوعی بود که به آن اهمیت داده می شد آن هم به هر قیمتی ؟!! چرا که وقتی دین در حوزه شخصی نگه داشته شود کسی به دیگران تذکری نمی دهد و برایش مهم نیست برادر یا خواهر دینی اش به گناه بیفتد.انتقاد یکی ازدانشجویان هم درباره پوشش با همان نگاه جواب داده شد "حجاب یک موضوع شخصی است و هر کسی خودش باید رعایت کند!!؟؟؟"

یک گروه از دانشجویان دختر راهی سفر به کویر می شوند دانشجویانی که به گفته مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی قرار است سفیرانی برای معرفی جاذبه های استان باشند اما همین دانشجویان با نوع پوشش و رفتارهای غرب گرایانه خود تصور خوبی را از یک دانشجو به ذهن متبادر نمی کنند به خصوص در نگاه بومیان آن منطقه.  به همین دلیل است که وقتی صحبتی از کوهنوردی و کویر نوردی و یا سایر ورزشهای دسته جمعی می شود نگاهها مثبت نیست

کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!

کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!

 

کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!
 
کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!
 
کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!
 
کویرنوردی بهانه ای برای گناه!/ رقص و آواز مختلط تا نیمه شب در کمپ فستیوال دختران!
 
منبع: تیتر یک

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک