آخرین اخبار

24. مهر 1394 - 15:46   |   کد مطلب: 3638
مراکز عرضه مواد غذایی شامل ساندویچی ها، فلافل فروشی ها، غذا بیرون برها و کبابی ها در برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج با وضعیت بسیار نامطلوبی به شهروندان و مسافران خدمات رسانی می کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از صبح زاگرس، به گفته کارشناسان تغذیه، غذا خوردن یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد است و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می شود و هر موجود زنده جهت حفظ حیات خود برای بدست آوردن غذا تلاش می کند.

 

برای انسان تغذیه و انتخاب غذا بیش از هر موجود زنده ای اهمیت پیدا می کند، چرا که تغذیه صحیح پدیده رشد را برای او فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد ودر عین حال غذا موجب تامین انرژی برای بدن شده و حفظ سلامتی بافتها و بهبود عملکرد ارگان های مختلف بدن را باعث می شود.

 

تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد شد و رعایت برنامه غذایی خوب و متعادل می تواند طول عمر انسان را افزایش دهد و بر شادابی فرد نیز تاثیر گذار باشد.

 

امروزه، تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیدا كرده است، زیرا مطالعات نشان داده‌اند كه عامل بسیاری از مرگ و میرها و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، دیابت و... ریشه در تغذیة فرد دارد.

 

آلودگی و فساد مواد غذایی می تواند مشکلات زیادی برای انسان به و جود آورد. اگر مواد غذایی ، مخصوصا غذاهای پخته خوب نگهداری نشوند موجب مسمومیت غذایی شوند، از علایم مسمومست غذایی می توان به استفراغ و اسهال اشاره کرد.

 

بیماری های ناشی از غذا به دو صورت بروز می کنند. دسته ای از این بیماری ها شامل مسمومیت های غذایی هستند که به علت آلودگی مواد غذایی به باکتری ها، ویروس ها و سایرعوامل بیماری زا ( در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی ) علائم خود را به سرعت نشان می دهند از جمله این بیماری ها می توان به مسمومیت هایی اشاره کرد که با اسهال و استفراغ های شدید منجر به مرگ می شوند.

 

دسته دوم به دلیل آلودگی مواد غذایی به انواع مواد شیمیایی، سموم قارچی، آفت کش ها، فلزات سنگین و حشره کـش ها بـروز مـی کند که علائم آن ها در دراز مدت نمایان می شود و اگر انسان برای مدت طولانی از اینگونه مواد غذایی استفاده کند در معرض بیماری هایی مانند آسیب های عصبی، نقص های مادرزادی و انواع سرطان ها قرار می گیرد.

 

آلودگی و فساد مواد غذایی می تواند مشکلات زیادی برای انسان به و جود آورد. اگر مواد غذایی ، مخصوصا غذاهای پخته خوب نگهداری نشوند موجب مسمومیت غذایی شوند، از علایم مسمومیت غذایی می توان به استفراغ و اسهال اشاره کرد.

 

اگر مواد غذایی از جمله سبزی ها و کاهو به تخم انگل های روده ای آلوده باشند می توانند باعث بیماری های انگلی مثل کرم و کیست شوند.

 

 

قارچ ها و کپک هایی که روی مواد غذایی نظیر آبلیمو، آبغوره ، سس گوجه فرنگی و... رشد می کنند ممکن است باعث مسمومیت شوند و مصرف این مواد در دراز مدت حتی می تواند موجب بروز سرطان شود.

 

وضعیت تاسف بار مراکز عرضه غذا در شهر یاسوج

 

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از شهرهایی مهاجرپذیر و توریستی است که همه ساله برشمار جمعیت آن افزوده می شود و به تبع آن مراکز عرضه مواد غذایی و اغذیه فروشی ها نیز در آن بیش از پیش رو به افزایش است.

 

موضوع مهمی که این روزها از لحاظ بهداشتی در برخی مراکز فروش غذا شامل ساندویچی ها, غذا بیرون برها, فلافل فروشی ها، کبابی ها و پیتزا فروشی ها مشاهده می شود نگران کننده است به نحوی که افرادی با قیافه های جور واجور، بدون کارت سلامت، لباس شخصی و بدون رعایت اصول بهداشتی، پشت ویترین مغازه خود به مشتریان خدمات رسانی می کنند و نکته جالب توجه این است که برخی از این افراد به طور دایم با یکدیگر جای خود را عوض می کنند.

 

 

رعایت نکردن مسائل بهداشت در نگهداری از برخی مواد غذایی که به سرعت در معرض فساد قرار کمی گیرند نیز در مراکز عرضه غذا به وفور دیده می شود به گونه ای که شقه ای از لاشه گوسفندی را در برخی کبابی ها برای جلب مشتری و نشان دادن اینکه گوشت مورد استفاده در این مکان صنفی گرم و تازه است بیرون از یخچال آویزان می کنند و یا گوشت چرخ شده را در ظرفی بیرون از یخچال قرار می دهند.

 

 نحوه نگهداری مواد غذایی مانند خیارشور، انواع ترشی و از همه مهمتر شستشوی نامناسب سبزیجات و گذاشتن آن در ظرف های روباز در طول روز عامل مهمی برای رشد میکروب ها و قارچ ها است که در ساندویچی ها و فلافل فروشی های شهر یاسوج  به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

برخی غذا بیرون برها و رستوران ها  نیز که این روزها به گونه ای قارچ مانند در شهر یاسوج رشد کرده اند وضعیت بهداشتی نامطلوبی دارند و در نبود دید مشتری مواد غذایی مختلف در کنار یکدیگر و بدون هیچگونه نظارتی پخت و عرضه می شوند.

 

به نظر میرسد نظارتی بر مواد اولیه ای  پیتزا فروشی های بلوار امام خمینی (ره) شهر یاسوج که با تبلیغات گسترده مشتریان زیادی را نیز به خود جلب کرده اند نیز از سوی مسئولان بهداشتی وجود ندارد.

 

خبرنگار پایگاه خبری صبح زاگرس به منظور بررسی موضوع و شنیدن پاسخ مناسب با عادل غلامی مسئول بهداشت محیط و کار  شهرستان بویراحمد تماس گرفت که وی از پاسخگویی خودداری کرد.

غلامی دلیل پاسخگو نبودن خود را هماهنگ نکردن با مافوق اعلام کرد و گفت: بیان هرگونه اطلاعات باید از طریق هماهنگی با مافوق و حراست بهداشت انجام شود.

 

 تلاش خبرنگار صبح زاگرس برای برقراری تماس تلفنی با رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد و پاسخگویی در این زمینه نیز بی نتیجه ماند.

 

 عکس ها آرشیوی است.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک