آخرین اخبار

11. مهر 1394 - 11:51   |   کد مطلب: 3560
کمکاری هاشمی در پیگیری پیامدهای فاجعه منا و سرنوشت حجاج ایرانی بیش از پیش ثابت کرد این به اصطلاح «کلید قفل روابط ایران وعربستان» که سالهاست حُسن روابط شخصی‌اش با سعودی‌ها را به رخ می‌کشد؛ وقتی پای منافع سیاسی درمیان نباشد قرار نیست هیچ قفلی را باز کند. حتی اگر پای چندصدنفر از هموطنان در میان باشد وخصوصا اگر قرار بر محکوم‌کردن طرفِ سعودی باشد! چه فاجعه مِنا باشد و چه واقعه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه،«با توجه به احترامی که سعودی ها و شیوخ عرب از گذشته تا به امروز برای آقای هاشمی قائل هستند، باور عمومی براین است که آیت الله هاشمی و ملک عبدالله می توانند مشکلات منطقه ای و روابط دو جانبه را حل کنند که البته این موضوع مشروط به شرایطی است.» اینها بخشی از سخنان محمدهاشمی برادر و رئیس‌دفتر هاشمی رفسنجانی در آذر۹۲ و پس از اعلام دعوت عربستان از هاشمی برای سفر به این کشور بود.

 

 
به گزارش رجانیوز تلاش برای نزدیکی جمهوری اسلامی ایران و عربستان یکی از موضوعاتی است که چندین سال است هاشمی و جریان همسو با او دنبال می‌کنند. «لزوم تجدید روابط ایران و عربستان»، «استقبال از همکاری با عربستان» و «مهم نشان دادن نقش هاشمی در تجدیدروابط ایران و عربستان» و تعابیری از این دست، مهمترین محورهایی است که تیم سیاسی-رسانه‌ای همسو با هاشمی طی چندسال اخیر آن‌ها را مطرح می‌کردند. این خط سیاسی همچنین پس از روی کارآمدن دولت حسن روحانی بیش از پیش تقویت شد. «تلاش برای نزدیکی ایران با عربستان سعودی -به عنوان قطب افراطی‌گری در منطقه- علیرغم ادعای اعتدال» یکی دیگر از تناقضات گفتمان اعتدالی هاشمی و دولت روحانی است. این جریان می‌کوشد این ذهنیت را تقویت کند که هاشمی به خاطر روابط خوب شخصی با عربستان، می تواند به عنوان یک ظرفیت ویژه برای کاهش اختلافات و مشکلات بین ایران و عربستان عمل کند.
 
 
سرابِ اعتدال در قلب افراط
پاییز ۹۲ بود که زمزمه‌های احتمال سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان شنیده شد. با قوت گرفتن احتمال این سفر موجی از تحلیلها و استقبال‌ها و اعلام‌نظرها از سوی چهره‌ها و رسانه‌های همسو با هاشمی منتشر شد که با بزرگنمایی سفر او به عربستان، می‌کوشیدند این سفر را نقطه‌عطفی در روابط ایران و عربستان و گامی بزرگ در تجدید روابط معرفی کنند. محمدهاشمی رئیس دفتر برادرش در گفتگو با ایرنا در‌اینباره گفت: «با توجه به احترامی که سعودی ها و شیوخ عرب از گذشته تا به امروز برای آقای هاشمی قائل هستند، باور عمومی براین است که آیت الله هاشمی و ملک عبدالله می توانند مشکلات منطقه ای و روابط دو جانبه را حل کنند که البته این موضوع مشروط به شرایطی است.»
 
 
همچنین اردیبهشت ۹۳سفیرتازه وارد عربستان سعودی در دیدار با هاشمی رفسنجانی، طی اقدامی بی‌سابقه پیشانی او را بوسید و از طرف عربستان از او برای سفر به این کشور دعوت کرد. عبدالرحمن بن غرمان در این دیدار او با اعلام سلام ویژه پادشاه و ولیعهد عربستان گفت: جنابعالی جایگاه ویژه ای نزد مسؤولان و مردم عربستان دارید و من یکبار دیگر دعوت امیر از جنابعالی برای سفر به عربستان را تجدید می کنم و مردم و مسؤولان عربستان منتظر دیدار شما هستند.»
 
 
 
اما هاشمی مایل بود خود را «منجی و میانجیِ تاریخی» بین ایران و عربستان معرفی کند، کوشید سفرش را مشروط به اختیارات ویژه از طرف مسئولان ارشد نظام و به طور خاص رهبر انقلاب کند. مساله‌ای که هیچ‌گاه هیچ پالس مثبتی از جانب مسئولین عالیرتبه نظام در پی نداشت. او در آذرماه ۹۲ در مصاحبه با فاینشنال‌تایمز از سفرش به عربستان خبر داده بود و با تاکید بر اینکه این کار احتياج به مقدماتي داردگفته بود: «ما بايد اينجا تصميم بگيريم كه در مذاكرات بُرد- بُرد چه چيزي را معامله مي‌كنيم.»
 
 
صباح زنگنه ۸دی‌ماه ۹۲در یادداشتی در روزنامه آرمان که در سایت هاشمی با تیتر «قدر رابطه هاشمی و عربستان را بدانیم» منتشر شد نوشت: «درمجموع به‌نظر می‌رسد که روابط دو کشور در سه پرونده محل اختلاف دارد و در عین حال در چند مورد دیگر امکان همکاری قطعی است. اما مهندسی این روابط و چگونگی حل گره‌های موجود طبعا از افرادی برمی‌آید که مورد اعتماد دو طرف باشند. در اینجاست که شخصیت‌ آیت‌ا... هاشمی می‌تواند مطرح باشد و نقش خودش را در رفع سوءتفاهمات و همچنین گسترش زمینه‌های همکاری ایفا کند. بحث‌هایی که می‌توانند بین دو کشور مطرح شوند و مسائلی که این دو باید روی آن بحث کنند هم موارد اختلافی را شامل می‌شود و هم موارد اتفاقی. اعتمادی که در میان مسئولان ایران و عربستان نسبت به شخصیت‌ هاشمی وجود دارد، می‌تواند در این زمینه و در مسیر کاهش تنش‌ها و یافتن مسیرهای تفاهم کمک بسزایی کند که در مراحل بعدی به همکاری‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی منجر شود.»
 
اردیبهشت ۹۳ نیز امیرموسوی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در یادداشتی کلید روابط ایران و  عربستان را در دستان هاشمی دانست و نوشت: «با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی ثابت کرده است که تسلط خوبی بر پرونده روابط ایران و عربستان دارد، گفت: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی هم دو کشور پس از سال ها تیرگی در روابط توانستند آشتی موقتی برقرار کنند که این نشان دهند آن است که آقای هاشمی کلید باز کردن قفل روابط ایران و عربستان را در اختیار دارد.
 
 
 
گفتنی است در حالی که طرفداران هاشمی و شخص او، او را عامل برقراری روابط ایران و عربستان پس از یک دوره تیرگی روابط می‌دانند، عفت مرعشی همسر او نیز مدعی است پیش از هاشمی روابط ایران و عربستان را برقرار کرده است! او در گفتگو با نشریه مدیریت ارتباطات می‌گوید: «من سال اول خودم تنها رفتم و آقای هاشمی نبود. تقریباً من روابط ایران و عربستان را درست کردم. اولین دفعه‌ای که من رفتم مکه، خانم ملک عبدالله میهمانی داد و یک عده را دعوت کرد و جلسه گذاشت.
 
بعد از آن جریان کشتار مکه؟
 بله. من تنها بودم. آقای هاشمی نیامده بودند. 
* این روابط را شما چه جوری برقرار کردید؟
 آنها از من خواستند که میهمانی را بپذیرم و من هم پذیرفتم. وقتی پذیرفتم روابط برقرار شد.»
 
       
خرداد۹۳ مجله المانیتور طی گزارشی مدعی شد ایران هم از لینک عمان و هم از لینک هاشمی‌رفسنجانی درحال تعامل با عربستان است. این گزارش نقشه راه پیشنهادی هاشمی را اینگونه بیان می‌کند: « ایران و عربستان در مورد بحرین و لبنان شروع به گفت‌و‌گو کنند، سپس وارد بحث یمن شوند و در پایان، پس از رسیدن به توافق در مورد سوریه وارد مذاکرات محتوایی شوند. حل‌و‌فصل اختلافات در مورد لبنان و بحرین بسیار آسان‌تر است به دلیل این که خونریزی‌ها در این دو کشور کم‌تر است و در صورت رسیدن به توافق، اختلاف‌ها در این باره را می‌توان به آسانی حل‌و‌فصل کرد. تشکیل کابینه لبنان پس از ماه‌ها تاخیر آزمایشی برای دریافتن امکان اجرای این نقشه راه بود. سپس، هنگامی که موضوع سوریه به میان آمد، گفت‌و‌گوها قبل از اینکه دوباره از سر گرفته شود، برای مدتی متوقف شد.کمک به لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید گام بعدی است. ایران و عربستان هر دو می‌دانند که باید لبنان به ثبات برسد. نامزدی که با حمایت دو حزب در داخل لبنان پیروز می‌شود، باید در مورد مسائل خاورمیانه فعالیت کند و ایران و عربستان هم می‌توانند درباره این موضوع با یکدیگر همکاری کنند. در مورد موضوع بحرین، ایران و عربستان باید به توافقی دست یابند که دولت منامه و حزب مخالف، آن را عادلانه بدانند. تشکیل کابینه‌ای با حضور دو حزب می‌تواند به درگیری‌ها در بحرین پایان دهد. این گام بعدی است، اما این کار نیاز به صبر و حوصله دارد. ایران صادقانه تلاش کرده است حزب مخالف بحرین را متقاعد سازد که مذاکره با دولت این کشور را از سر بگیرد و سعودی‌ها هم از این موضوع بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. بحرینی‌ها را می‌توان به سوی اصلاحات هدایت کرد و اگر این مرحله با موفقیت به پایان برسد، ایران و عربستان می‌توانند در مورد موضوع دشوارتری مانند یمن با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.»
 
 
 
بهمن ماه۹۳ نیز محمدهاشمی نقل قولی از هاشمی را نقل کرد که شاید علت اصلی عدم سفر او به عربستان بود. رئیس دفتر هاشمی گفت: «لازمه حل یک مشکل سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای، دارابودن اختیارات است و باید امکانات و ابزاری داشته باشد و تنها رابطه شخصی دو نفر نمی‌تواند به حل موضوع کمک کند. با درنظر گرفتن این مسائل آقای ‌هاشمی اظهارنظر کردند که وقت زیادی از آن نمی‌گذرد. آقای هاشمی گفت اگر رهبری بخواهند من می‌روم و معنایش این است که اگر رهبری بخواهند حتما آقای ‌هاشمی باید اختیارات و ابزاری  داشته باشد که بنشینند و مذاکره کنند. چند کمیته تشکیل دهند و اهدافی را تعیین و به راه‌حل‌هایی برسند چون الان دیگر مسائل ایران و عربستان مثل گذشته مسائل دوجانبه نیست که می‌توانست با صحبت‌های آقای‌ هاشمی که رئیس‌جمهور بودند و اختیاراتی داشتند و دستور ملک عبدا... که پادشاه بود، انجام شود.»
علیرغم عدم سفر هاشمی به عربستان طی سالهای اخیر، اما هاشمی و جریان همسو با او و دولت روحانی همواره کوشیده‌اند« لزوم همکاری با عربستان» را عاملی برای «لزوم تجدید و بهبود روابط» با آل سعود معرفی کنند. مواضعی که با نقشه راه مورد ادعای المانیتور همخوانی دارد. هاشمی اسفند۹۳ در این‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم اگر این دو کشور باهم باشند، خیلی از تروریست‌هایی که پیدا شدند، از بین می‌روند. داعش از سوریه بیرون آمد. الان هر دو کشور نسبت به سیاست‌های همدیگر در سوریه، یمن، بحرین، عراق و لبنان حرف دارند، ولی می‌توان با هم تفاهم کرد و برای هر یک از اینها یک کمیسیون قرار داد و با تفاهم، کمیسیون‌ها مسایل را حل کنند.»
 
 
او همچنین تیرماه ۹۴ در مصاحبه با الوفاق می‌گوید: «ما از همكاري با عربستان نگراني نداريم با همين حكام جديدشان هم مي توانيم كار كنيم. بناي من با ملک عبدالله این بود که تنها راه حل نجات منطقه از اختلافات، همکاری دو کشور است. فكر مي كنم همين حالا هم بعد از گذشت  ۵-۶ سال ميتوانيم اين موضوع را دوباره احيا كنيم، البته متناسب با اوضاع امروز منطقه.»
 
 
کابوسِ مِنا و انفعالِ مدعیانِ کلیدداری روابط ایران و عربستان
عید قربان امسال طی یک اتفاق عجیب یکی از مسیرهای عبور حجاج در مِنا توسط نیروهای سعودی بسته شد و ازدحام بیش از حد جمعیت و گرمای هوا باعث شهادت بیش از چهارهزار نفر از حجاج کشورهای مختلف شد. طی یک هفته گذشته و خصوصا در اولین روزهای پس وقوع این فاجعه، مسئولیت‌ناپذیری مسئولین سعودی و عدم همکاری برای مشخص شدن علت و ابعاد فاجعه، دسترسی به بیمارستانها برای یافتن مفقودین و مجروحین، تعداد دقیق شهدا و رسیدگی برای تحویل جنازه‌ها باعث سردرگمی مسئولان حج و زیارت ایران و سایر کشورها شد. 
 
 
در حالی که حسن روحانی و محمدجواد ظریف در سفر نیویورک بودند و ترجیح دادند از آنجا درباره این فاجعه اظهارنظر کنند، بنابرگفته مسئولین ذیربط عربستان در روند رسیدگی‌ها و پیگیری‌ها کارشکنی می‌کرد. در حالی که افکار عمومی و مسئولین جمهوری اسلامی، بی‌کفایتی مسئولین عربستانی را عامل فاجعه مِنا معرفی کرده و خواستار پاسخگویی آنها به ملتهای مسلمان بودند، محمد هاشمی برادر و رئیس‌دفتر هاشمی‌رفسنجانی طی اظهارنظری عجیب از محکوم‌کردن مسئولین عربستان طفره رفته و گفت: « درست است این حادثه دلخراش است اما نمی‌توان گفت که آیا این دولت مقصر بوده یا خیر و از اینجا برای آنها حکم صادر کرد. بالاخره همین دولت بی‌کفایت عربستان هر سال دو تا پنج میلیون عمره‌گزار و حج‌گزار را میزبانی می‌کند و حوادث کمی اتفاق می‌افتد و در طول ۵۰ سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون زائر به عربستان رفته‌اند از این رو نباید در اثر یک حادثه قضاوت کرد.»
 
 
 
محمدهاشمی پس از افزایش انتقادات نسبت به این سخنانش در مصاحبه‌ای ضمن عقب‌نشینی از مواضع خود گفت: « سخنان منتشر شده از من در گفت و گو، تحریف شده و همراه با دروغ و تهمت بود. هاشمی خاطرنشان کرد: در آن موضع ابعاد ماجرا مشخص نشده بود، اما الان که همه چیز مشخص شده، معلوم است دولت عربستان مقصر بوده است.در ساعت اولیه روز گذشته، اصلا جزئیات حادثه منا مشخص نبود، اما اکنون عربستان باید پاسخگو باشد و در این حادثه کاملا مقصر است.»
 
پس از این سخنان محمد هاشمی، خبرگزاری فارس فایل صوتی و متن کامل مصاحبه او را منتشر کرد.
 
 
هاشمی رفسنجانی چند روز پس از این فاجعه در مجمع تشخیص با اشاره به اینکه پس از شنیدن خبر این فاجعه دچار بهت‌زده و دچار نوعی شوک شده‌ام «خواستار پاسخگویی روشن و صریح مقامات عربستان سعودی در قبال این فاجعه به کشورهای اسلامی و رفع موانع امدادرسانی و همکاری با تیم‌های پزشکی و امدادی سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: نگرانی‌ها برای آینده و سال‌های بعد همچنان باقی است و در حالی که منطقه دچار ویروس تروریسم شده، باید با همکاری همه کشورهای اسلامی و منطقه، تلاش کنیم مسؤولیت امنیت اجتماعات سیاسی و اجتماعی آنها به خوبی تأمین شود.»
 
 
طی یک هفته گذشته بنابر شهادت مسئولین حج و زیارت که دائما ازطریق رسانه‌ها با مردم در ارتباط بودند، مسئولین داخلی و بین‌المللی عربستان تا جایی که ممکن بود در روند پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها اخلال و کارشکنی کردند. شدت این مساله به حدی بود که رهبرمعظم انقلاب طی هفته گذشته چندین بار نسبت به لزوم پاسخگویی مسئولین عربستان و همکاری برای پیگیری امور جانباختگان، مفقودین و مجروحین تذکر دادند. اما طی این مدت نه اقدامی از جانب هاشمی برای پیگیری این امور از مسئولان سعودی صورت گرفت و نه هیچ موضعی ازسوی او در محکومیت تعلل سعودی‌ها اتخاذ شد. او ۵ مهردر مراسمی در دانشگاه آزاد بدون محکوم‌کردن کوتاهی سعودی‌ها در پیدایی و پیگیری فاجعه مِنا گفت: «زمانی که بخشی از فیلم مربوط به این حادثه را دیدم چشم خود را بر روی این کشتار بستم، کشتار نمی‌توانم بگویم، خوشبختانه تعداد زنان کم بود اما شنیدم خیلی‌ها در آن میان زنده ولی بیهوش بودند.‌ هنوز نمی‌توانیم درست آمار دهیم و این اتفاق فاجعه بدی بود و تازه مصیبت ما بعد از این شروع می‌شود لذا امیدواریم این درسی باشد که دیگر تکرار نشود چرا که از سال آینده قرار است ۵ میلیون حاجی به حج برود، در حالی که امسال تنها ۲ میلیون بودند.»
 
 
در نهایت موضع‌گیری قاطع رهبرمعظم انقلاب در نوشهر باعث تغییر رفتار مسئولین سعودی درمساله رسیدگی وپیگیری آسیب‌دیدگان فاجعه مِنا شد.
کمکاری هاشمی در پیگیری پیامدهای فاجعه منا و سرنوشت حجاج ایرانی بیش از پیش ثابت کرد این به اصطلاح «کلید قفل روابط ایران وعربستان» که سالهاست حُسن روابط شخصی‌اش با سعودی‌ها را به رخ می‌کشد؛ وقتی پای منافع سیاسی درمیان نباشد قرار نیست هیچ قفلی را باز کند. حتی اگر پای چندصدنفر از هموطنان در میان باشد وخصوصا اگر قرار بر محکوم‌کردن طرفِ سعودی باشد! چه فاجعه مِنا باشد و چه واقعه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده.
 
در حالی که رئیس سازمان حج و زیارت طی هفته گذشته مدام از عدم همکاری سعودی‌ها در پیگیری سرنوشت شهدا و مجروحان ومفقودین خبر می‌داد، و در حالی که عربستان برای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی نیز ویزا صادر نمی‌کرد و وزیرامورخارجه عربستان درخواست ملاقات ظریف را در نیویورک رد کرده بود؛ رفیقِ شفیقِ ملک‌عبدالله که در عزایش پیام تسلیت صادر و «براي آن فقيد رحمت واسعه و براي خانواده و خاندان صبر و اجر» مسالت کرده بود و سالها ایده همکاری و گفتگو با عربستان را در سرمی‌پروراند؛ به خود زحمت یک موضع‌گیری نیمه‌قاطع یا یک تماس تلفنی با مسئولان عربستان را نداد! گویا قرار است دربِ اعتدال فقط روی پاشنه منفعت بچرخد.
 
 
رجانیوز

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک