آخرین اخبار

28. شهريور 1394 - 13:43   |   کد مطلب: 3412
یک عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به نبود منابع پایدار در شهرستان کهگیلویه از پدیده خطرناک «مهاجرت» مردم این شهرستان به شهرستان ها و استان های همجوار خبر داد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، احسان رستگار عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به مشکلات شهرستان کهگیلویه افزود: اصلی ترین چیزی که در وهله اول نگاه همه را به خودش جلب می کند سونامی خاموشی به نام پدیده «مهاجرت» است که دارد این شهرستان را فرا می گیرد.

وی بیان کرد: طبق بررسی و واکاوی هایی که صورت گرفته عدم اشتغال جوانان مهمترین عامل مهاجرت مردم شهرستان کهگیلویه به شهرستانهای همجوار است.

این عضو شورای شهر دهدشت با بیان اینکه متاسفانه هنوز شاه‌راه و گذرگاهی بین شهرستان کهگیلویه با مناطق شمالی و جنوبی کشور وجود ندارد خاطرنشان کرد: نبود شاه‌راه ارتباطی مناسب می‌تواند یکی از عوامل گسترش مهاجرت مردم این شهرستان به سایر شهرستان ها باشد.

رستگار عدم منابع و راهکارهایی که بتواند شهرستان را از بن بست در بیاورد و نبود کارخانجات و صنایع که می توانند باعث ایجاد اشتغال و دلگرمی جوانان شوند را از دیگر دلایل مهاجرت مردم کهگیلویه عنوان کرد.

وی شرایط آب و هوایی را از دیگر عوامل مهاجرت مردم کهگیلویه به سایر شهرستان ها خصوصا شهر یاسوج عنوان و تصریح کرد: شرایط مناسب آب و هوای  شهر یاسوج (مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد) و همچنین وجود کارخانجات و شاه‌راه ارتباطی به سایر استان ها و شهرهای شمالی و جنوبی باعث شده است که مردم و جوانان جویای کار بیشتر به این سمت و سو مهاجرت کنند.

این عضو شورای شهر دهدشت با اعتقاد بر اینکه مشکلات شهرستان کهگیلویه بسیار زیاد است، خواستار همکاری و تعامل مسئولان کشوری و استانی جهت رفع و پیگیری مشکلات شد و ادامه داد: ما مسئولان به عنوان نماینده های مردم نباید منتظر اشخاص خاصی باشیم که بیاید مشکلات شهرستان ما را حل کند.

رستگار راه اندازی ستاد آلایندگی های سمعی و بصری با هدف زیبا سازی شهر دهدشت را از راهکارهای اولیه شورای شهر دهدشت جهت جلوگیری از روند مهاجرت مردم عنوان و بیان کرد: راه اندازی این طرح می تواند منظر و نمای شهر دهدشت را دچار تغییر و تحول کند و رغبتی برای ماندن مردم در شهر دهدشت،مرکز شهرستان کهگییلویه نماید.

وی با اشاره به منابع آبی سرگردان شهرستان کهگیلویه به سایر شهرستان و استان ها و وجود دشت های تشنه این شهرستان، گسترش صنعت کشاورزی را کمک خوبی جهت جلوگیری از مهاجرت مردم این شهرستان عنوان و تصریح کرد: برخلاف کسانی که می‌گویند برای راه اندازی صنعت کشاورزی نیاز به هزینه های کلان کشور است، هزینه کلان کشوری نیاز نیست و می‌توان با اعتبارت استانی و حتی شهرستانی این مشکل را حل کرد و با پمپاژ کردن به صورت سد کوچک زراعی در سطح سد مارون به دشت های کهگیلویه، قطب کشاورزی را در این شهرستان رونق داد.

رستگار عنوان کرد: با ایجاد چنین چشم اندازهای کوتاه خیلی از جوانان این شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

رییس ستاد آلایندگی های سمعی و بصری و زیبا سازی دهدشت از بافت بلادشاپور به عنوان یکی از مهمترین پتانسیل های این شهرستان یاد کرد و با بیان اینکه ساماندهی این بافت باعث جذب گردشگران بی شماری و مطرح شدن آن در کشور خواهد شد گفت: متاسفانه این میراث کهن همین طور بلاتکلیف مانده و هیچ کاری و مقوله ای جهت بهینه سازی آن صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه سایر استان های کشور شاید میراثی داشته باشند که سطحش کمتر از بافت شهرستان کهگیلویه باشد اما باعث ایجاد اشتغال و منابع پایدار آن استان است، از در اولویت قرار دادن بافت بلادشاپور در برنامه های ستاد ساماندهی آلایندگی های سمعی و بصری بالاخص در برنامه های شورای شهر دهدشت و هیئت رئیسه جدید آن خبر داد.

رستگار عنوان کرد: با ایجاد تشکیل کارگروه های مختلف و جذب نخبگان شهرستان در طرح ستاد سمعی و بصری کمک زیادی جهت باز کردن مشکلات شهرستان خواهیم کرد.

این عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به حد و وسط شهر دهدشت از یک طرف نزدیک بودن به منابع نفتی و از طرف دیگر نزدیک بودن به منابع مصرف کننده اضافه کرد: در صورت احداث جاده اصفهان به دهدشت و جذب سرمایه گذار خصوصی، این شهرستان می تواند محل خوبی برای احداث پتروشیمی و صنعت و نفت و گاز باشد.

وی راه‌اندازی چشم اندازهای کوتاه مدت و بلند مدت در شهرستان کهگیلویه را از دیگر عوامل جلوگیری مهاجرت مردم این شهرستان عنوان و خواستار راه اندازی بنگاه های زودبازده جهت اشتغال و ترغیب و ماندن جوانان در شهرستان از همه مسئولان استانی و شهرستانی شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک