آخرین اخبار

12. شهريور 1394 - 8:10   |   کد مطلب: 3215
از اصرار دولت برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تا مخالفت شورای نگهبان؛
سردرگمی در نحوه برگزاری انتخابات اسفند ماه!
آیت الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان و عضو فقهای شورای نگهبان مطالبی در خصوص اصرار دولت به برگزاری انتخابات الکترونیکی در کلانشهرها علی رغم مشکلاتی چون نگرانی ها از برنامه دولت برای واردات امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موردنیاز از چین و کره مطرح کرده است که نشان می دهد سرنوشت این موضوع همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از ائل، با نزدیک تر شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در اسفند ماه سال جاری، ابهام در مورد برگزاری الکترونیکی انتخابات همچنان وجود دارد.

اصرار دولت برای برگزاری انتخابات الکترونیکی؛ حداقل در کلانشهرها

این موضوع طی سالهای گذشته بارها مورد بحث قرار گرفته است اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده و هربار با همان شیوه سنتی برگزار شده است اما این بار دولت جدی تر از گذشته پیگیر موضوع است.

در حالی که دولتی ها از تصویب قطعی برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی در کلانشهرها سخن می گویند و معتقدند نظر شورای نگهبان را هم جلب کرده اند؛ اما آیت الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان روز گذشته در سخنرانی خود در اجلاسیه مجلس خبرگان به عنوان رئیس این مجلس که با حضور رئیس جمهور هم همراه بود؛ مطالبی در این خصوص مطرح کرد. سخنانی که به دلیل اهمیت سخنان آیت الله یزدی در مورد استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان طبق قانون و رد ادعای رئیس جمهوری در مورد نقش شورای نگهبان به عنوان چشم ناظر بر دست مجری انتخابات، کمتر موردتوجه رسانه ها قرار گرفتند.

برنامه دولت برای واردات امکانات موردنیاز از چین علی رغم مخالفت شورای نگهبان

وی با اشاره به برنامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات از طریق الکترونیکی متذکر شد: این مسئله در حالی است که هنوز از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وسایل لازم را ندارند و می‌خواهند آنها را از چین و کره بخرند و ما هم در شورای نگهبان می‌گوییم که به این دستگاه‌ها اطمینان نداریم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به حضور کارشناسان و متخصصان در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تا اطمینان شورای نگهبان جلب نشود نمی‌توان گفت که دولت تصویب کرده که در کلانشهرها انتخابات الکترونیکی برگزار شود چرا که ما باید اطمینان پیدا کنیم.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه ما کم و بیش بلدیم و در عین حال طرفدار جدی برگزاری انتخابات الکترونیکی هستیم، تأکید کرد: ما باید به سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این وسایل اطمینان پیدا کنیم لذا باید دنبال این کار را گرفت تا کار رها نشود.

سردرگمی وزارت کشور و ستاد انتخابات در فاصله کمتر از شش ماه تا روز انتخابات

قطعا برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی می تواند نقش مهمی در تسریع مشخص شدن نتایج و از بین رفتن ابهام ها و اعتراض های احتمالی باشد اما قطعا آنچه اهمیتی صدچندان نسبت به این مزیت دارد؛ لزوم اطمینان از پیش نیامدن مشکلی در صورت اجرای این روش است.

بر اساس قانون شورای نگهبان در همه مراحل نظارتی استصوابی بر اجرای انتخابات دارد و با توجه به سخنان آیت الله یزدی به نظر می رسد؛ برخلاف اظهارنظرهای متعدد مسئولان وزارت کشور، اقدامات عملی در این خصوص به اندازه کافی پیش نرفته اند.

این در حالی است که بر اساس پیگیری های خبرنگاران ائل از مسئولان ستاد انتخابات در آذربایجان شرقی نیز تاکنون بخشنامه و اطلاعات واضحی در خصوص برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی و چندوچون آن بدست مسئولان امر نرسیده است و عملا علی رغم مدت کوتاه باقی مانده تا انتخابات، در این خصوص موضع مشخصی اتخاذ نشده است.

یکی دیگر از موارد نگرانی در این خصوص تامین اعتبارات لازم برای برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی است که دولت همچنان نتوانسته است برای این مشکل راه حلی ارائه کند.

اگرچه وزارت کشور بر تصمیم خود برای برگزاری نخستین انتخابات الکترونیکی کشورمان در انتخابات پیش رو حداقل در کلانشهرها مصر است اما باید منتظر ماند و دید آیا دولت می تواند با تسریع در پیشبرد امور اجرایی مربوطه اعم از تامین اعتبارات موردنیاز، تهیه امکانات سخت و افزاری لازمه، نظر شورای نگهبان در خصوص شفافیت و امکان نظارت قانونی بر انتخابات الکترونیکی را تامین کند یا نه.

صندوق هایی از جنس صفر و یک برای تضمین شفافیت انتخابات

آنچه تاکنون در مورد چند و چون برگزاری انتخابات الکترونیکی مطرح شده است و وزیر کشور مصر است آن را در تبریز و برخی دیگز ار نقاط کشور اجرا کند بدین شرح است:

کسی که به شعب اخذ رأی مراجعه می‌کنند شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه می‌دهد که شناسنامه وی کنترل دستی شده و شماره ملی وی هم به‌صورت مکانیزه چک می‌شود تا مشخص شود فرد در شعبه دیگری رأی نداده است. پس از مرحله چک توسط عامل اجرا و نظارت در شعبه، یک کارت الکترونیک در اختیار فرد قرار می‌گیرد و وی پای دستگاه رفته و کارت را به دستگاه ارائه می‌کند. پس از آن‌که دستگاه کارت را مجاز شناخت، رأی‌دهنده با وارد کردن کد کاندیداهای مدنظر خود،‌ رأی خود را معین و ثبت می‌کند.

پس از ثبت نهایی در حافظه دستگاه، رأی‌دهنده، رأی خود را به صندوقی که در ذیل دستگاه قرار گرفته می‌اندازد و می‌بیند که رأی در صندوق رأی انداخته شود. فرد فقط با کارت الکترونیک خود می‌تواند یک بار رأی دهد.

انتهای پیام/پ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک