آخرین اخبار

16. خرداد 1394 - 15:29   |   کد مطلب: 1774
اخوان فرد درخصوص موضوع بازرسی از مراکز نظامی در قالب بازدیدهای آژانس هسته ای و منع قانونی این اقدامات اذعان داشت: این موضوع با اصول مختلف قانون اساسی ما و همچنین قواعد حقوقی نظیر قاعده نفی سبیل تعارض مستقیم دارد و اصولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که به امنیت ملی آنها تعرض شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، مسعود اخوان فرد استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص نادیده گرفته شدن حقوق ملت ها در بحث برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای از سوی سازمان ملل و آژانس هسته ای اظهار داشت: طبق اساسنامه آژانس و کنوانسیون های مرتبط با موضوعات هسته ای، استفاده گسترده از انرژی صلح آمیز هسته ای امکان پذیر است و حتی این نهادها ملزم هستند که خدمات و سرویس هایی را در اختیار اعضا و کشورهای عضو قرار دهند. اما متأسفانه زمانی که یک سازمان از مسیر اصلی خودش دور می شود و به عنوان یک ابزار سیاسی و غیر صحیح مورد استفاده قدرت های بزرگ قرار می گیرد، دیگر نمی توان به آن سازمان بین المللی گفت. بنابراین ایران و کشورهایی نظیر آن درواقع درمقابل آژانس قرار ندارند، بلکه با قدرت های بزرگ استکباری طرف اند.

وی افزود: نکته جالب توجه این است که خود آنها طبق تحقیقات علمی شان می دانند که سوخت های فسیلی هم آلودگی زیست محیطی ایجاد می کند، هم هزینه بالا دارد و هم روزی به پایان خواهد رسید و به همین دلیل بایستی انرژی های پاک جایگزین آنها شوند که در این راستا انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله جایگزین های مناسب و قابل اتکا است. اما پیچیده بودن این فناوری، بازارهای انحصاری برای کشورهای قدرتمند و سودجو فراهم کرده است و اگر کشوری نظیر جمهوری اسلامی ایران بخواهد به این فناوری دست پیدا کند، بازار انحصاری آنها به نوعی در موضع تهدید قرار خواهد گرفت.

 

نرمش قهرمانانه باید در راستای گسترش فعالیت های هسته ای باشد نه نابودی آن

 

اخوان فرد در مورد تعریف نرمش قهرمانانه تیم مذاکره کننده در قبال حقوق هسته ای ملت ایران تصریح کرد: مبتکر بحث نرمش قهرمانانه یعنی مقام معظم رهبری، این موضوع را تعریف کرده اند و در تعاریف ایشان محدوده نرمش قهرمانانه روشن شده است. ایشان فرموده اند که برخی اوقات ممکن است عقب نشینی های تاکتیکی صورت بگیرد، اما این عقب نشینی باید در راستای هدف اصلی که پیروزی است، انجام شود.

وی ادامه داد: در فضای فناوری هسته ای قرار بود که با اتخاذ سیاست نرمش قهرمانانه، یک توان مجدد برای بازیابی و گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته ای شکل بگیرد، نه اینکه باعث شود ما اصل دستاوردهای هسته ای را به نوعی متوقف کنیم! بنابراین هرگونه عقب نشینی ها پس از توجیهات گوناگون باید در چارچوب قانون اساسی ازجمله اصل دوم که نفی سلطه قدرتهای بیگانه و خارجی ها را مطرح می کند و همچنین تدابیر الزام آور مقام معظم رهبری انجام شود و تک تک مواردی که تحت عنوان خطوط قرمز مطرح می شوند، مورد توجه جدی قرار گیرد؛ هرچند باید گفت که این خطوط قرمز محدوده و چارچوب کلان و مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران است و طبیعتا مسئولین هرچه بهتر و بیشتر بتوانند از مذاکرات بهره گیری کنند، مطلوبیت بیشتری دارد.

این کارشناس حقوقی با ذکر مثالی اضافه کرد: به طور مثال در موضوع بازرسی هایی که قرار است صورت بگیرد؛ ربط دادن موضوع هسته ای به محدوده امنیت ملی و مباحث امنیت بین الملل یک موضوع غیر مرتبط و بسیار خطرناک است که اخیرا هم مطرح شده است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که سناریوی طراحی شده آمریکا پیگیری اتهام غیر قابل پذیرش ایران هراسی است که به نوعی به بقای موجودیت خودشان کمک می کند. در همین راستا بهانه های مختلف آمریکایی ها در قبال ایران نظیر اتهام سلاح هسته ای، بهانه های حقوق بشری، موضوعات زیست محیطی، فناوری های سایبری و همچنین سایر فناوری های نوین قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: اگر روزی موضوع هسته ای هم حل شود، غربیها و مشخصا آمریکایی ها به سراغ این لیست جدید و بهانه های نوین خواهند رفت. ما باید توجه داشته باشیم که در همه این عرصه ها درحال مبارزه و طبعا مقاومت هستیم و مسلما نمایندگان جمهوری اسلامی ایران که بر اساس رهنمودهای رهبری بزرگوار انقلاب مورد اعتماد ملت ایران هستند، خودشان بخوبی واقفند که با دشمن غدار این ملت طرف هستند.

این متخصص حقوق بین الملل راجع به لزوم بهره گیری گسترده و استفاده از کارشناسان و متخصصین گوناگون و مرتبط با موضوعات توافق نامه احتمالی در مذاکرات اذعان داشت: کارهایی از ابتدا تاکنون انجام شده که قابل تأمل است. اما درخصوص اینکه از همه امکانات و تخصص های موجود استفاده شود، یک مقدار خلأهایی وجود دارد که نیاز به تکمیل و مداقه دارد. شاید مناسب تر این بود که ما با یک بسیج خرد جمعی و تخصصی در این رابطه و در عرصه های حقوقی، روابط بین الملل و دیپلماسی، فنی و ... با طرف مقابل مواجه می شدیم و البته یکی از بهترین منابعی که از زمان حضرت امام به یادگار مانده و می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، نهاد کاملا مردمی و در عین حال تخصصی بسیج است. بعنوان نمونه بسیج اساتید یک نهاد متشکل از نیروهای متخصص، مردمی، کم ادعا و پربازده است که می تواند در همه زمینه ها کمک حال مسئولین باشد.

 

بازدید از مراکز نظامی با اصول قانون اساسی و قاعده حقوقی نفی سبیل در تعارض است

 

وی درخصوص موضوع طرح شده غربیها در بازرسی از مراکز نظامی در قالب بازدیدهای آژانس هسته ای و منع قانونی این اقدامات اذعان داشت: این موضوع با اصول مختلف قانون اساسی ما و همچنین قواعد حقوقی نظیر قاعده نفی سبیل تعارض مستقیم دارد و اصولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که به امنیت ملی آنها تعرض شود. شاید بتوان بر طبق معامله متقابل گفت که هرگاه دولت آمریکا به عنوان اولین بهره گیر و استفاده کننده کشتارآمیز از سلاح هسته ای در سطح جهان علیه مردم هیروشیما و ناکازاکی، مجوز بازرسی از زرادخانه های هسته ای و مراکز نظامی خود را به دیگران داد شاید دیگر کشورها (بجز ایران) هم چنین اجازه ای را بدهند.

مسعود اخوان فرد افزود: البته در خصوص جمهوری اسلامی ایران موضوع متفاوت بوده و از حیث حقوقی نیروهای مسلح از اشراف قوای سه گانه مجریه، قضائیه و مقننه خارج است و مستقیما زیرنظر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا قرار دارد و تمامی نیروهای مسلح موظفند از تدابیر و فرامین لازم الاطاعه ایشان تبعیت کنند.

 

لغو تحریم، هیچ ضمانتی ندارد؛ چه برسد به تعلیق تحریم

 

این استاد دانشگاه درباره لغو یا تعلیق تحریم ها و همچنین شرایط اجرایی کردن آن به طور یکجا یا تدریجی عنوان کرد: منطق تدریج عملا در جایی جواب می دهد که شما به طرف مقابلتان حداقل اعتماد را داشته باشید. اما حوادث و خاطراتی که ما در تاریخ انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن از آمریکایی ها سراغ داریم، جایی برای هر گونه اعتماد نمی گذارد.

وی با ذکر چند مثال از حوادث تاریخی مابین ایران و آمریکا افزود: در گذشته آمریکایی ها معاهده مودت با ایران امضا کرده بودند که برطبق آن ملزم بودند از کشور ایران در مقابل تعرض های احتمالی سایر کشورها و دول حمایت کنند؛ اما برخلاف این معاهده در چندین مورد خودشان هم علیه ما اقدام کردند. یا در نمونه دیگر در بیانیه الجزایر، توافقات گسترده ای که بیشتر مورد رضایت آمریکایی ها و در جهت منافع آنها بود، امضا شد که بازهم مورد بی اعتنایی آنها قرار گرفت و 24 ساعت از امضای آن نگذشته بود که رئیس جمهور جدید آمریکا آن را زیر سوال برد. بنابراین ما اینبار باید از طرف آمریکایی بخواهیم که برای صحت ادعای خودش درمورد لغو تحریم ها دلیل منطقی و قابل قبول بیاورد و به تعبیر مصطلح رایج این روزها، میزان پایبندی آمریکا در لغو تحریمها بایستی توسط جمهوری اسلامی ایران مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

اخوان فرد همچنین بیان داشت: در شرایط تعلیق تحریمها، هر زمان که غربی ها و بویژه آمریکائیها مایل باشند، می توانند با یک قیام و قعود نمایشی کنگره و سنا تحریم ها را مجددا برگردانند که اساسا این حالت در جهت منافع طبیعی جمهوری اسلامی ایران نیست. درحالی که اگر تحریم ها رسما و یکجا و در زمان توافق لغو شوند، ساز و کار بازگرداندن آنها متفاوت است؛ هرچند که به لغو تحریم ها هم خیلی نمی توان انیدوار بود. ما باید توجه داشته باشیم که تحریم های هسته ای در مواردی با سایر عناوین و بهانه های تحریمی مخلوط است. طبعا ادعاها و عناوین اتهامی نظیر حقوق بشر هم داخل آن هست. منطقی است که تمامی تحریم هایی که ناشی از اقدامات غربی ها و مشخصا آمریکایی هاست لغو شوند و نباید اجازه داد که به بهانه های مختلف این تحریم ها حفظ شود.

 

روحیه، منطق و روش بسیجی موارد مورد نیاز تیم مذاکره کننده است

 

وی در انتها با توجه سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) و نگاه ویژه ایشان به مقوله بسیج چند توصیه برایتیم مذاکره کننده داشت: اول اینکه ما همواره به یک "روحیه بسیجی" نیاز داریم که این روحیه بسیجی شاملشجاعت، آماده فداکاری بودن در عرصه های مختلف و نترسیدن است. مؤلفه دوم "منطق بسیجی" است کهدرواقع اعتقاد راسخ به اسلام ناب محمدی است که «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» و این به مفهوم عدم سلطهپذیری از دنیای استکبار است. سومین مورد نیز توجه به "روش بسیجی" است که شامل اعتماد به نفس،خودباوری ملی و بهره گیری از علوم و فناوریهای بومی شده است؛ همان چیزی که ما در حرکت ارتقائی وگسترش فناوری صلح آمیز هسته ای شاهدش بودیم و در روحیات شهدای هسته ای (شهیدان علیمحمدی-شهریاریرضائی نژاد و احمدی روشن) و اسوه علم و فناوریدانشمند برجسته و پارسای بی ادعا شهیدحسن طهرانی مقدم به طور شفاف قابل درک است.

انتهای پیام/و/آ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک