کدخبر: ۱۱۴۵۲
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۰
چاپ

آتشی که بی‌رحمانه گُر گرفت؛

بلوط‌های زاگرس ایستاده خاکستر می‌شوند

کمتر سالی وجود دارد که در لابه‌لای اخبار و گزارش‌های تابستان خبر آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس به چشم نیاید و امروز این یادگاران ایل ایستاده در میان آتش خاکستر می‌شوند.

 

بلوط‌ها دیگر طاقت ایستادن ندارند

 با توجه به اینکه رشد و تکامل بلوط نیازمند زمان و شرایط خاص است، بی‌توجهی به این مقوله زیان‌بار خواهد بود؛ آتش‌سوزی‌های گاه و بی گاه نیز امان جنگل و اهالی را بریده و بی‌احتیاطی انسان‌ها و البته سودجویی عده‌ای برای درآمدزایی از طریق فروش چوب و تهیه زغال نفس‌های زاگرس را به شماره انداخته است.

 

بلوط‌های زاگرس ایستاده خاکستر می‌شوند

 

در این میان آنچه نگرانی‌ها را تشدید می‌کند بی‌توجهی مسئولان به چالش‌های جنگل‌های زاگرس وعدم رسیدگی و اختصاص بودجه به این منطقه است، برخلاف تدوین و تصویب برنامه‌های مدون در نقاط مختلف کشوربرای حفظ محیط‌ زیست، زاگرس همچنان مورد تاخت‌وتاز آتش و سودجویان و بی‌توجهی مسئولان قرارگرفته، غافل از اینکه نابودی زاگرس، اکوسیستم گسترده‌تری در کشور و چه‌ بسا همچون موضوع ریزگردها در سطحی فراملی بخش‌هایی از منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

روزگار ناخوئش بلوط‌ها در استان چهار فصل

در این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه وبویراحمد روزگار خوشی سپری نمی‌کنند و عدم توجه به رفع این معضل ملی تیشه به ریشه بلوط‌های زاگرس می‌زند.

قصه تلخ خشکیدگی و قطع درختان بلوط ازیک‌طرف و امروز تاخت‌وتاز آتش‌بر پیکر آن‌ها امان آن‌ها را بریده به‌گونه‌ای که این درختان کهن‌سال زنده‌زنده در آتش خاکستر می‌شوند.

بلوط‌های زاگرس ایستاده خاکستر می‌شوند

 

این جنگل‌ها نقش انکارناپذیری در جلوگیری از خطرات و بحران‌های زیست‌محیطی همچون سیل، زلزله و طوفان ایفا می‌کنند علاوه براین به حیات مردمان این منطقه روح بخشیده‌اند و معیشت مردم ساکن در این مناطق وابسته به جنگل‌های زاگرس است.

چیره شدن آتش بر بلوط های کهنسال

حال امروزمی بنیم که تاخت‌وتاز آتش در سرزمین چهارفصل از گوشه و کنار آن به گوش می‌رسد و بلوط‌های کهن‌سال سرزمین زاگرس یکی پس از دیگری در آتش خاکستر و زغال می‌شوند.

این آتش‌سوزی ها به‌گونه‌ای بوده که نماینده ولی‌فقیه در استان با ابراز نگرانی از این مسئله به انتقاد از مسئولان ذی‌ربط در این زمینه پرداخته است وگفته است می‌توان با مدیریت صحیح، تکمیل تجهیزات و نیروهای فصلی این مسئله را برطرف کرد .

حال می‌بینیم بلوط‌های زاگرس در مدیریت فشل برخی آقایان و توجه نکردن به توسعه تجهیزات اطفای حریق آتش‌سوزی در حال از بین رفتن هستند و حیات‌وحش این سرزمین دیگر رمقی برای ایستادن در جلوی آتش سوزان تابستان را ندارد.

 

انتهای خبر/