کدخبر: ۱۱۴۴۵
۲۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۹
چاپ

بلوط‌های زاگرس در محاصره آتش؛

شبیخون آتش‌بر پیکر رنجور خائیز

تجربه‌های آتش‌سوزی‌های وسیع ، دامنه‌دار و طولانی‌مدت در جنگل‌های زاگرس نشان از این دارد که درختان بلوط زاگرس لحظه‌ای درنگ برای نفس کشیدن ندارند و هر بار باید منتظر فاجعه جدیدی در خائیز باشند.

حال در چند روز اخیر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خاییز شهرستان کهگیلویه به‌رغم تلاش نیروهای امدادی و مردمی در حال گسترش است که با توجه به وزش باد و حجم وسیع آتش‌سوزی و نیز سخت گذر بودن منطقه کار را برای نیروهای اعزامی و مردمی برای خاموش کردن آتش سخت کرده است.

شبیخون آتش‌بر پیکر رنجور خاییز

در همین راستا سید حمزه محقق زاده در گفتگو با خبرنگاران گفته است، این آتش‌سوزی که از روز دوشنبه در منطقه عشایری گر خواجه در محدوده پا دوک شروع‌شده بود طی یک مرحله خاموش شد ولی با توجه به آتش زدن کاه و کِلش پسماند مزارع از سوی کشاورزان آتش در منطقه حفاظت‌شده خاییز دوباره شعله‌ور شد.

 

شبیخون آتش‌بر پیکر رنجور خائیز

 

وی  با اشاره به اینکه شعله‌های آتش به بالاترین سطح منطقه حفاظت‌شده خاییز رسیده است گفت: تأمین بالگرد آب‌پاش برای اطفاء و هلی برن نیروها ضروری است.

فرماندار کهگیلویه در ادامه اضافه کرد: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه حفاظت‌شده خاییز از چند نقطه به‌سرعت در حال گسترش است و با وزش بادهای شدید و افزایش دما، مهار آتش‌سوزی از توان نیروها خارج‌شده است.

محقق زاده با تأکید بااینکه بخشی از آتش‌سوزی در روستای «چمران»و حوزه استحفاظی شهرستان بهبهان استان خوزستان است که نیاز به همکاری و کمک آن شهرستان داریم،تصریح کرده است:تمام امکانات به همراه اکیپ‌های اداری و مردمی برای اطفای آتش در منطقه حفاظت‌شده بسیج شده است.

خشم آتش سوزی سریالی بر پیکر زاگرس

آتش‌سوزی‌های سریالی جنگل‌های زاگرس در سال‌های اخیر باعث شده که بسیاری از مردم و حتی حافظان محیط ‌زیست استمداد یک فروند بالگرد اطفای حریق را برای این جنگل‌ها داشته باشند، مسئله که می‌تواند با برآورد کردن این خواسته کمی از رنج های این جنگل‌های پهناور که هرروز طعمه حریق می‌شود بکاهد

 

شبیخون آتش‌بر پیکر رنجور خائیز

 

باید بدانیم که پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده خاییز بلوط (گونه غالب) بنه، کل خنگ، بادام وحشی، اوژن، کوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و همچنین گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است که این آتش سوزی سریالی این‌گونه های جانوری و گیاهی را به خطر انداخته است.

این منطقه تپه‌ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی‌متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولیدمثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات‌وحش را فراهم کرده است.

طبیعت خاییز در معرض نابودی

منطقه حفاظت‌شده خاییز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود که طی سرشماری ۲مرحله‌ای در سال جاری زادوولد گونه بزکوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

هرساله در کهگیلویه وبویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت‌های هنگفتی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مهم‌تر از آن حیات‌وحش این مناطق گسترده وارد می‌شود که یکی از این مناطق مهم منطقه حفاظت‌شده خاییز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار بوده که در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ثبت شد.

استان کهگیلویه وبویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای‌داده است. 

هم‌اینک هفت منطقه حفاظت‌شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد. 

 

انتهای خبر/