آخرین اخبار

29. ارديبهشت 1402 - 7:50   |   کد مطلب: 11167
به استقبال از کنگره ملی شهدای استان؛
۲۸ اردیبهشت سالروز شهادت شهید سید صدرالله بالوایه
شهید سید صدرالله بالوایه ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۲ در منطقه مهاباد به شهادت رسید.

پاسدار شهید سید صدراله بالوایه در سال ۱۳۱۵ در روستای پاده سرفاریاب در خانواده‌ای کشاورز و متدین متولد شد. 

وی دوران کودکی را تحت تربیت پدر و مادرش گذراند و در سن شش سالگی وارد مکتب خانه شد.

حدود سه سال در مکتب خانه به تحصیل اشتغال داشت تا خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را فراگرفت پس از آن با ورود به صحنه زندگی، به کمک پدر و برادرانش شتافت و مشغول امر کشاورزی شد و در سن چهارده سالگی ازدواج و زندگی مستقلی را آغاز کرد که حاصل این ازدواج چهار پسر و چهار دختر است.

 شهید بالوایه برای تامین معیشت خویش در تلاش بود و همیشه متوکل به خداوند و متکی به خود بود.

 آن شهید والامقام بعد از مدتی پشت چنار را به عنوان محل سکونت انتخاب و در آنجا با هزینه شخصی خود شروع به انجام امور عام المنفعه از قبیل حفر و لایه روبی قنوات موجود و ساخت مدرسه و احداث جاده کرد.

شهید بالوایه برای استفاده دانش آموزان کتاب‌های مذهبی تهیه و از وعاظ و روحانیون در ایام ماه‌های محرم و صفر دعوت می کرد.

وی در سال ۵۷ با وجود ممنوعیت تبلیغات اسلامی از جانب رژیم و گرفتن تعهد از مردم منطقه، مبلغان مذهبی را در منزل خویش سکونت میداد و بدون ترس از تهدید‌های دستگاه طاغوت با کمال قدرت از آنان حمایت می کرد تا صدای اسلام را به گوش مردم برسانند. 

شهید بالوایه در دادن زکات و خمس و مالیات‌های اسلامی کوشا و مشوق مردم بود.

 

از دیگر صفات بارز شهید برقراری صلح و آشتی بین اهالی منطقه بود و با هرگونه زور گویی خصوصاً از جانب خوانین که ادعای مالکیت مناطق سادات و سرفاریاب را داشتند مخالفت می‌کرد و برای رد ادعا‌های آنان زحمات زیادی کشید و مشقات بسیاری را تحمل کرد.

 وی از انجام امور عام المنفعه مطلقاً‌ غافل نبود و هر روز دامنه فعالیت‌های عمرانی او فزونی می‌گرفت که وجود آبادانی‌های باقیمانده از وی گویای این واقعیت است.

 شهید بالوایه همچنان برای اداره زندگی شخصی خود به امر کشاورزی و ایجاد باغ اشتغال داشت و از زندگی بسیار ساده و غیر تجملی برخوردار بود و حتی در پوشیدن لباس از هر گونه تجمل ظاهری پرهیز می‌کرد. 

آن شهید والامقام در عیادت از بیماران بسیار کوشا بود و افراد زیادی را برای مداوا و معرفی به دکتر به شهرستان‌های دور و نزدیک همراهی می‌کرد و در مراسم رسمی چه شادی و چه عزاداری یکی از فعالترین افراد منطقه بود و نسبت به همه مردم متواضع بود.

شهید سید صدراله بالوایه پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی پشتیبانی کرد و از هیچگونه فداکاری در راه اسلام غفلت نکرد.

شهید بالوایه با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران و نیاز جبهه‌ها به کمک‌های مالی نیز اقدامات قابل توجهی انجام داد تا اینکه سرانجام تصمیم گرفت که راهی جبهه حق علیه باطل شود .

وی با اعزام به پادگان آموزشی در کازرون دروه آموزش را به پایان رسانید و عازم کربلای مهاباد شد.

 

شهید بالوایه پس از ابراز رشادت‌ها و دلاوری‌هایی که در جبه‌های حق علیه باطل از خود نشان داد آگاهانه مرگ را انتخاب کرد و در روز ۱۳۶۲/۲/۲۸ در منطقه مهاباد به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به لقاءالله پیوست.

مزار آن شهید والامقام در منطقه پشت چنار در روستای پاده در بخش سرفاریاب محل زیارت عاشقان به شهید و شهادت است.

منبع: بنیاد شهید وامور ایثارگران استان کهگیلویه وبویراحمد

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک