آخرین اخبار

19. دى 1401 - 7:22   |   کد مطلب: 11014
آمریکا،ابرقدرت کاغذی وپوشالی پس از۲۰سال جنایت واشغال درافغانستان شبانه از این کشور فرار کردند وعده‌های دروغین ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان هیچگاه عملی نشد.

  ثبات و امنیت در افغانستان هیچگاه عملی نمی‌شده و بار دیگر کشوری بی‌ثبات را به مردم افغانستان هدیه می‌دهد.

 

 

 

حضور آمریکا در افغانستان موجب تشدید تنش در این کشور شده و صاحب‌نظران و مردم افغان خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان را امری مهم می‌داند و البته تأکید می‌کنند آمریکا هیچگاه به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل نکرد. و این مردم مظلوم هیچگاه جنایات اشغالگری و وحشی‌گری آمریکایی‌ها را هرگز فراموش نخواهند کرد.

 

 

---

جهان در شک پیروزی طالبان است و سؤالی که همه می‌پرسند این است که چگونه طالبان با ۸۰ هزار جنگجو توانست بر ارتش ۳۰۰ هزار نفری که مجهز به سلاح‌های پیشرفته غربی بود و بیست سال هم به وسیله ان‌ها آموزش دیده بودند پیروز شود.

 

 

 

دیدگاهد‌های متفاوتی مطرح شده است و اتفاق نظری در این باره وجود ندارد

 

گرچه پاسخ‌ها گوناگون است اما یک چیز روشن است و آن هم شکست تمام عیار آمریکا در افغانستان است.

 

بعید است ناظری در دنیا معتقد باشد آمریکا در افغانستان به اهداف خود رسیده باشد

 

۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان نتیجه‌اش شد نزدیک به صرف صرف نزدیک به هزار میلیارد دلار، کشته شدن بیش از ۲هزار و ۳۰۰ سرباز آمریکایی و مجروح شدن نزدیک به ۲۱ هزار سرباز دیگر، و همچنین کشته و مجروح شدن بیش از ۶۴ هزار نظامی افغانستان و ۱۱۱ هزار کشته و مجروح غیرنظامی افغانستانی ره‌آورد آزادی بود که آمریکا به مردم افغانستان قول داده بود.

 

 

---

از زاویه معنایی نیز ادعای آمریکا به عنوان رهبر کلیتی به نام غرب به شدت زیر سؤال رفته است. کمتر کسی دیگر به ادعای آمریکا مبنی بر پاسداری از حقوق بشر و دموکراسی اعتماد می‌کند. چرا که ۲دهه ادعای دولت ملت‌سازی، دفاع از آزادی، حقوق بشر و حقوق زنان در ۱۱ روز حمله طالبان دود شد و به هوا رفت.

 

 

 

بعد از جنگ جهانی دوم و به خصوص پس از فروپاشی شوروی، آمریکایی خود را رهبر دنیای آزاد جا زدند و برای خود نقش پلیس جهان تعریف کردند.

 

بایدن فرمانده این پلیس چندماه پیش گفت ما برای ملت‌سازی به افغانستان رفته بودیم اما واقعیت این است که هر کجای جهان اگر دولتی با حمایت آمریکایی‌ها بر سر کار بیاید، همواره نگران آینده است چرا که با قطع این حمایت در معرض خطر سقوط قرار خواهد بود چیزی که در مصر، لیبی و... همه جهان نظاره‌گر ان بودند.

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک