آخرین اخبار

24. آذر 1401 - 10:21   |   کد مطلب: 10980
رئیس جهاد کشاورزی شستان کهگیلویه از اعمال سیاست‌های تشویقی برای کشت قراردادی گندم در این شهرستان خبر داد.

با توجه به این اینکه کشت پاییزه در شهرستان کهگیلویه در حال انجام است تاثیر گذار ترین چیزی که این روزها کشاورزان با ان مواجهه هستند نهادهای کشاورزی است.

 

 

 

مسئولان کشاورزی اعلام می کنند که کشاورزان دغدغه نهاده های کشاورزی ندارند و امسال به مقدار کافی نهاده های کشاورزی مختلف ذخیره شده و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

 

 

 

در همین رابطه ریئس جهادکشاورزی کهگیلویه با اشاره به اینکه در کشت پاییزه امسال ۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی کشت می‌شوند گفت: در فصل زراعی جاری ۳۰ هزار هکتار گندم، ۱۳ هزار هکتار جو و ۲ هزار هکتار انواع دانه های روغنی و حبوبات توسط کشاورزان کشت خواهد شد.

 

 

 

حکمت اله نریمانی افزود: دولت خدمتگزار ومردمی برای کمک به کشاورزان گندم آبی وتامین بخشی از هزینه های کشت و برداشت گندم کشت قراردادی گندم را در دستور کار خود قرارداده است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه حال حاضر هیچ کمبودی در خصوص نهاده های کشاورزی نداریم و دولت برنامه مدونی در قالب کشت قراردادی برای حل مشکلات احتمالی کشاورزان دارد تصریح کرد: بر اساس تمهیداتی که وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته است با همکاری خیلی خوبی که بین مجموعه جهاد کشاورزی و اداره کل غله و بازرگانی است، تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا گندمکاران در قالب کشت قراردادی بتوانند از سیاست‌های تشویقی مد نظر بهره‌مند شوند. 

 

 

 

نریمانی عنوان کرد:پرداخت صد هزارتومان هزینه حمل و کرایه گندم آبی از مزرعه تا محل خرید به ازای هر تن گندم تحویلی، در اولویت پرداخت بودن وجوه ما به ازای خرید، از دیگر مشوق های دولت در کشت قراردادی گندم است.

 

 

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در کشت قراردادی گندم صدور بیمه نامه را با ۲۰ درصد تخفیف انجام می‌دهیم و کشاورزان مابقی حق بیمه را در زمان تحویل محصول به دولت پرداخت می کنند، اظهار کرد: ۵٠درصدکود فسفاته وپتاسه توسط طرف قرارداد تامین و پس از پرداشت و تحویل محصول از مطالبات کشاورزان کم می شود.

 

 

 

نریمانی با اشاره به نقش کشاورزان در امنیت غذایی کشور و استان و شهرستان عنوان کرد: در حال حاضر با اجرای کشت قراردادی گندم فرصت خوبی برای کشاورزان فراهم شده است تا با مشارکت در اجرای آن قسمتی از نهاده های مورد نیازشان تامین شود. 

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان کاشت اکثر کشاورزان مشکل نقدینگی دارند به همین دلیل استفاده از کود را به تأخیر می‌اندازند لذا عملکرد تولید گندم در مزارع آنها کاهش می‌یابد ابراز کرد:کشت قراردادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا انجام می‌شود که علاوه بر حمایت از کشاورزان موجب می‌شود کشور در مسیر خودکفایی گام بردارد و برنامه ریزی اصولی در کشت فراهم شود.

 

 

 

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با اشاره به اینکه کشاورزانی که تمایل دارند در اجرای این طرح مشارکت کنند می توانند به خانه های ترویج و مراکز جهاد کشاورزی کهگیلویه مراجعه کنند گفت: از کلیه کشاورزان میخواهیم که هرچه سریع‌تر با توجه به فرصت کم باقیمانده به کارشناسان پهنه خود مراجعه وثبت نام کنند و کشاورزان می‌توانند از طریق گوشی‌های همراه خود به سامانه کشاورزی قراردادی مراجعه وثبت نام نمایند.

 

 

 

نریمانی گفت: در کشت قراردادی می توان برنامه ریزی لازم را انجام داد تا هر محصول به اندازه نیاز بازار و هدف گذاری صادراتی تولید شود، که این امکان از هدررفت منابع از جمله آب با توجه به وضعیت تنش ابی در حوزه کشاورزی که از اهمیت زیادی برخوردار است، جلوگیری می کند.

 

 

 

وی در پایان افزود: در اقتصاد سنتی ما، تولید کننده بدون توجه به نیاز بازار تولید انجام می داد اما در اقتصاد دانش بنیان با شناخت بازار، ذائقه مردم و نیازی که در بازار وجود دارد تولید انجام می شود و همین مساله سبب می شود تا محصول تولیدی به راحتی در بازار به فروش برسد و از ضرر دیدن کشاورز و هدررفت منابع نیز جلوگیری شود.

 

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک