آخرین اخبار

5. مرداد 1401 - 14:48   |   کد مطلب: 10780
مدیرجهاد کشاورزی کهگیلویه از برداشت ۱۸۰ تن تخم کدو طی سالجاری در این شهرستان خبر داد.

در یک دهه اخیر کمبود آب در کشور به یک بحران اساسی تبدیل شده است و در بخش کشاورزی که بیشتر محصولات و صیفی‌جات بر پایه آب کشت انجام می گیرد، در همین خصوص صرفه‌جوی آب در بخش کشاورزی نیازمند اصلاح الگوی کشت است، که باید مسئولان جهاد کشاروزی این مهم را اجرا کرده و با توجه به پتانسیل هر منطقه، از کشت محصولات آب‌بر جلوگیری و کاشت محصولات جایگزین را در دستور کار قرار دهند.

---

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه در این خصوص به ظرفیت تولیدمحصولات مختلف زراعی و باغی در این شهرستان اشاره و گفت: سطح زیر کشت صیفی جات شهرستان کهگیلویه در سال زراعی جاری ۹۵۰ هکتار بوده که ۱۵۰ هکتار آن زیر کشت کدو رفته است.

حکمت الله نریمانی با اشاره به اینکه کدو تخمه از جمله محصولاتی است که کشت آن با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده است‌ افزود: قیمت مناسب و با صرفه برای کشاورزان ، بازار فروش تضمینی و کم مصرف بودن آب نسبت به سایر محصولات باعث استقبال کشاورزان برای کشت این محصول شده است.

---

---
وی با اشاره به اینکه آبیاری کاملا به صورت قطره ای جهت صرفه جویی در مصرف آب صورت پذیرفته است تصریح کرد: کشت کدو در شهرستان کهگیلویه در اسفندماه انجام شده و برداشت آن از ۲۵ خردادماه اغاز و اواخر تیرماه به پایان می رسد.

نریمانی به قیمت مناسب، کاشت، داشت و برداشت مکانیزه این محصول اشاره و خاطرنشان کرد: قیمت بالا و فروش تضمینی، کم آب بر بودن این محصول نسبت به سایر صیفی جات و اشتغالزایی از جمله مزایای کشت کدو است که موجب شده در سطح شهرستان جهش مطلوبیرا در کشت شاهد باشیم.

---

وی با اشاره به مزایای کشت این محصول نسبت به سایر محصولات آب بر ابراز داشت: در هر هکتار حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ کیلو گرم محصول برداشت می شود که زمینه افزایش بهره وری را بالا می برد.

وی در پایان یاد آور شد : محصول برداشت شده در داخل استان و استانهای همجوار مانند فارس ، خوزستان ، اصفهان و نیز تهران بفروش میرسد و به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک