آخرین اخبار

13. مهر 1396 - 12:31   |   کد مطلب: 8417
غداران میوه انار دیشموک از بی توجهی جهاد کشاورزی گلایه داشته و اظهار دارند: در سایه این بی توجهی مسئولان؛ انار دیشموک در آستانه نابودی است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، توجه ویژه به باغداران برای اشتغال و امنیت غذایی، ضرورت دارد.

دستور ویژه

همه کشورها در مسیر توسعه با موانع مختلفی روبرو هستند که برای حل این موانع نیازمند تدابیر ویژه هستند که این تدابیر زمانی به نتایج موفق خواهد رسید که دولت و ملت یک حرف و یک مسیر را دنبال کنند.

امروز ملت ایران مسیر توسعه و پیشرفت را انتخاب کرده و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که این دهه که در نیمه آن هستیم دهه پیشرفت و توسعه می‌باشد.

ایران با توجه به سابقه تاریخی، منابع طبیعی سرشار و نیروی انسانی قوی و آب و هوایی مناسب راه پیشرفت و توسعه را به خوبی طی کند.

تولید محصولات کشاورزی و میوه باغات باغداران یکی از اقدامات مهم در عمل به اقتصاد مقاومتی است، به گونه‌ای که توجه به تولید محصولات داخلی لازمه تحقق اقتصادی است که مقام معظم رهبری(مدظله) به آن تأکید فراوان دارند.

بی توجهی

باغداران باغات انار دیشموک با گلایه از بی توجهی جهاد کشاورزی جهت احیای باغات، از استاندار درخواست صدور دستور ویژه برای بهبود این وضعیت را دارند.

 

نابودی

عزت پور یکی از باغداران باغات انار در دیشموک در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه، متاسفانه جهادکشاورزی اصلا توجهی به ما ندارد، گفت: انار مرغوب دیشموک در آستانه نابودی است.

وی با بیان اینکه؛ انار دیشموک در سایه بی توجهی مسئولان؛ به مرز نابودی می رود، گفت: کسانی که بر طبل ایجاد فرصت شغلی و حتی اقتصاد مقاومتی می کوبند؛ باغداران دیشموک را مساعدت کنند.

عزت پور تصریح کرد: جهاد کشاورزی هیچ گونه توجهی در بحث اموزش و بلکه حتی بررسی وضعیت ندارد و اگر این بی توجهی ادامه داشته باشد؛ انار مرغوب دیشموک در کهگیلویه و بویراحمد بزودی از بین خواهد رفت.

وی، بحث آب باغات انار دیشموک را یک مسئله با اهمیت عنوان ذکر کرد و گفت: از مسئولان جهاد کشاورزی استان خواهشمندیم به داد باغداران میوه انار دیشموک، برسند.

عزت پور بیان کرد: احیای باغات میوه انار دیشموک، نیازمند دستور ویژه استاندار اقتصادی جاب آقای احمدی است.

 

اجرای روش های غلط سنتی

عادل محتشمی رئیس جهاد کشاورزی دیشموک گفت:  قریب ۲۵ هکتار باغ انار در دیشموک و تحت نظارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی بیان کرد: باغات قدیمی و بدون مجوز آب و نسخ برای جهاد کشاورزی توجیه اقتصادی ندارند  و بیشتر به درخت های جوان  برای اینکه بازدهی اقتصادی بیشتری دارند،   توجه می شود.

محتشمی، عمر مفید انار را قریب ۳۵ تا ۴۰ سال عنوان و متذکر شد: آموزش لازم به باغدارن داده شد ولی متاسفانه مردم به روش های علمی توجه ندارند و از روش سنتی بهره بیشتری می برند.

رئیس جهاد کشاورزی دیشموک  گفت:  میوه انار محصولی است که نیاز به آب دارد و به دلیل کمبود آب در شهر دیشموک، از طرف ما توصیه نمی شود.

محتشمی بیان کرد: ‌همچنین به دلیل وجود کرم گلوگاه باید انارهای خراب بصورت سالیانه جمع آوری و سوخته شوند تا در سال بعد ثمردهی انار بهتر باشد.

 

عدم استفاده از کارشناس باغبانی

بیت الله دهناد کارشناس مهندسی باغبانی در این رابطه، اظهار کرد:  انار میوه ای است مخصوص مناطق نیمه گرمسیر تا معتدل و درجه حرارت منفی ۷ تا مثبت ۴۰ را تحمل می کند که گرمای زیاد در این گیاه باعث سوختگی و سرمای زیاد سبب ترکیده گی می شود.

دهناد افزود: خاک مناسب این گیاه رسی-شنی با"۷/۵ تا ۶" ph  می باشد.

وی با بیان اینکه؛ این گیاه نیاز به هرس سالیانه دارد، به مشکلات کشت انار و ترویج انار در دیشموک اشاره کرد و گفت: رعایت نکات اموزشی از جمله نیاز به هرس سالیانه، کنترل آفات و نحوه آبیاری در کشت و تولید انار تاثیر زیادی دارد.

 

کارشناس مهندسی باغبانی دلیل خرابی انار در این منطقه را  آفت کرم گلوگاه عنوان و گفت:  برای کنترل این نوع بیماری، باید نظارت دقیق کارشناس باشد.

دهناد تصریح کرد: همچنین روش کنترل مکانیکی و بیولوژیک می تواند به بهبود این امر کمک شایانی کرد.

دهناد گفت: با توجه به اینکه، این آفت در گیاهانی مثل سیب، انجیر و ... می باشد، نیاز به جمع اوری در کل منطقه مربوطه است.

وی، حفظ دشمنان طبیعی مثل زنبور تری کوگراما را یکی از روش های جلوگیری از گسترش بیماری آفت در گیاه معرفی و خاطرنشان کرد: کشت انار نیاز به مراقبت و نظارت کارشناس دارد.

دهناد با اشاره به اینکه؛ باغات انار باید در طول هفته یکبار آبیاری شوند، متذکر شد: البته نیاز انار در سنین مختلف متفاوت خواهد بود.

 

کارشناس مهندسی باغبانی گفت:  آبیاری بیش از حد باعث ترکیدگی میوه می شود.

دهناد، نیاز جهاد کشاورزی دیشموک را باتوجه به اقلیم دیشموک به یک کارشناس باغبانی ضروری عنوان کرد و گفت:  ا در صورتی که بخش دیشموک دارای فارغ التحصیلان زیادی در این رشته است ولی متاسفانه برای بهبود وضعیت کشاورزی و باغبانی از انها هیچ استفاده ای نمی شود.

 

کارشناس مهندسی باغبانی گفت: منطقه دیشموک در صورت بهره بردن از کارشناسان این رشته و البته توجه ویژه جهاد کشاورزی به جذب کارشناسان باغبانی؛ پتانسیل توسعه و پیشرفت برای کشت، و تولید انار را دارد.

دهناد اذعان کرد:‌دیشموک مناسب تولید میوه است و حتی  می توانید منطقه کشت ارگانیک میوه باشد.

گزارش، گفتگو و عكس از وحيد اهنگ

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک