آخرین اخبار

12. مهر 1396 - 2:12   |   کد مطلب: 8415
مدارس شهرستان کهگیلویه و به خصوص در بخش های محروم این شهرستان با مشکلات زیادی مواجه هستند که سالانه موجب ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان این شهرستان می شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، آموزش و پرورش و پرورش در هر جامعه‌ای یکی از تأثیرگذارترین نهادهای فرهنگی و آموزشی به شمار می‌رود که آتیه کشور و ضریب رشد، شکوفایی و بالندگی آن، به این مجموعه گره‌ خورده است.

به طور طبیعی برای هر چالش، معضل و نارسایی، نسخه فرهنگی تجویز می‌شود و پایه اصلی فرهنگ نیز به آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت استوار است، آموزش‌ و پرورش انسان‌ ساز است.

با توجه به شروع سال تحصیلی جدید وضعیت مدارس شهرستان کهگیلویه را مورد بررسی قرار دادیم. 

در روستای ((دلی مهتاب))بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه دانش آموزان در مدرسه ای کپری که دیوار آن ازمان گنی هست درس می خوانند و هیچ گونه امکانات آموزشی مناسبی ندارند.

دهدشت

دهدشت

به گفته مسئولین آموزش و پرورش بخش چاروسا مدتی است که این دانش آموزان در کانکس مشغول تحصیل هستند اما همین کانکس هم فاقد هرگونه وسایل گرمایش و سرمایش است و با توجه به نزدیک بودن فصل سرما این دانش آموزان با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود.

تعداد زیادی از  دانش‌آموز روستای «سرگچ» دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود فضای آموزشی شرایط سختی را سپری می‌کنند و اگر فکری برای آنان نشود؛ احتمال ترک تحصیل برای آنها وجود دارد.

روستای سرگچ از دور افتاده‌ترین مناطق دیشموک شهرستان کهگیلویه است که در ۳۰ کیلومتری این شهر و  ۹۰ کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد.

روستای سرگچ مرزی ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد است که همچنان با گذشت بیش از ۳۸ سال از انقلاب اسلامی از نعمت راه ارتباطی مطلوب، محروم است.

دهدشت

دهدشت

این روستا بیش از ۷۰ خانوار دارد و دارای ۲۱ دانش آموز است که پیش از این در مدرسه ای به نام «قدس سرگچ» و در ساختمانی گلی به تحصیل می پرداختند اما امسال دیگر خبری از آن اتاق گلی هم نیست.

مادری از اهالی روستای «سرگچ» با بیان اینکه از درد محرومیت رنج می برند گفت: در سال گذشته مرغ های محلی خود را فروختم و اجاره ساختمان مدرسه فرزندم را تامین کردم ولی امسال دیگر این امکان برایم وجود ندارد.

دهدشت

سرگچ مرز بی توجهی و محرومیت و مظلومیت است

در «سرگچ» مردمانی مهمان نواز و با صفا زندگی می کنند که محرومیت امان آنها را بریده است. مردم این روستا آب و آذوقه مصرفی خود را با چارپایان به روستا منتقل می کنند و در فصول سرد و بارانی سال هم به دلیل وجود رودخانه در مسیر ارتباطی روستا شرایطشان بسیار سخت و طاقت فرسا می‌شود.

 

دانش آموزان مدرسه «قدس سرگچ» در منطقه دیشموک از نبود فضای آموزشی در سردترین نقطه منطقه گلایه داشته و اظهار دارند که جایی برای ادامه تحصیل برایشان وجود ندارد.

دهدشت

دهدشت

یکی دیگر از دانش آموزان این روستا گفت:  سال های گذشته در یک ساختمان کاه گلی قدیمی که متعلق به یکی از اهالی روستا  است مشغول تحصیل بودیم که این فضا به دلیل فرسودگی و عمر بیش از ۵۰ سال در اثر سرما و گرما تخریب شد.

آزیتا یکی از دانش آموزان روستا در این باره به خبرنگار ما گفت: سال های گذشته یک ساختمان در این روستا اجاره شده بود که پول کرایه آن را والدین خودمان تامین می کردند.

دهدشت

وی تصریح کرد: متاسفانه امسال همان ساختمان هم بسیار فرسوده شده و امکان تحصیل در آن وجود ندارد.

این دانش آموز مستعد گفت: از مسئولان و به ویژه خیرین تمنا دارم نگذارند ما از درس و مدرسه فاصله بگیریم و کمک کنند تا یک مدرسه در این روستا ساخته شود.

 

تحصیل فرزندان در شرایط بسیار سخت

یکی از اهالی روستا گفت: سال های گذشته فرزندان ما در سخت ترین شرایط به تحصل پرداختند ولی امسال دیگر چاره ای وجود ندارد و ساختمانی جهت تحصیل دانش اموزان وجود ندارد.

دهدشت

دانش آموزانی که با سپری کردن تعطیلات تابستانی از ابتدای مهرماه با آغاز بهار تعلیم و تربیت به مدارس خود وارد می شوند تا با شور و نشاط دوباره سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

اما در این میان دانش آموزان روستای "مورخانی" در بخش "دیشموک" از توابع شهرستان کهگیلویه که سالیان سال است در یک مکان غیر استاندارد که فاقد هر گونه امکانات ابتدایی است سپری میکنند دیگر تمایلی برای حضور در آن ندارند و خواهان تعویض و یا فراهم کردن محیطی مناسب برای ادامه تحصیل خود هستند.

دهدشت

دانش آموزان این روستا از مسئولان استانی و شهرستانی درخواست دارند تا این فضایی را که به عنوان مدرسه و یا کلاس درس در اختیار دانش آموزان روستا قرار داده اند با مدرسه جدید مناسب و یا محلی که شرایط تحصیل دانش آموزان را در روستا فراهم سازد، آماده کنند.

دهدشت

تامین کانکس(مدرسه پیش ساخته) برای دانش آموزان روستای سرگچ دیشموک 

عدل هاشمی پور نماینده کهگیلویه بزرگ در خصوص مشکلات و کمبود های آموزشی در این شهرستان گفت: خدای بزرگ را شاکریم که هستند مردان بزرگی که درد همنوع را می‌فهمند و با انفاق بخشی از اموال و آبروی خویش نیاز دیگران را برآورده می‌سازند.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس افزود: خوشبختانه در یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۴ کانکس و تعداد ۶ مدرسه و خوابگاه در حال ساخت هستند که ۴ مدرسه در مهرماه سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.

دهدشت

هاشمی پور ادامه داد: متأسفانه کمبود فضای آموزشی و تجهیزات در کهگیلویه بزرگ، معضل جدی است و نیاز به عزم جدی و همت مسئولان دارد.
وی تاکید کرد: باید توجه به اهمیت موضوع و لزوم ادامه تحصیل دانش آموزان روستای سرگچ، یک دستگاه کانکس سه کلاسه برای سال جاری از طریق خیّرین تأمین شد.
هاشمی پور گفت: به دلیل صعب العبور بودن منطقه کانکس از نوع پانلی و به ‌صورت پیچ مهره‌ای بوده که پس از حمل، در محل مدرسه به هم متصل می‌شوند.

وی در پایان اعزود: به فضل پروردگار حداکثر تا هفته اول آبانماه جاری کانکس مذکور به روستای سرگچ دیشموک حمل خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، امید است با توجه جدی مسئولین امر و همت و مساعدت خیرین مدرسه ساز شاهد احداث مدرسه ای درخور برای کودکان مستعد و محروم این روستا باشیم و هیچ کودکی بدلیل نبود امکانات از تحصیل علم و دانش و شکوفا کردن استعدادهایش محروم نماند.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک