آخرین اخبار

17. خرداد 1396 - 2:59   |   کد مطلب: 7998
گرانی میوه در دهدشت امان مردم را بریده و توان خرید میوه برای شهروندان دهدشتی بسیار سخت شده است و موجب پر کشیدن میوه از سر سفره روزه داران شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، با گذشت یازده روز از ماه مبارک رمضان بسیاری از مردم برای خرید اقلام مورد نیاز اعم از میوه همچنان با سرگردانی هایی در بازار مواجه هستند.

فراهم آوردن مایحتاج زندگی در این ماه پر خیر و برکت همیشه دغدغه‌ای بوده برای شهروندان دهدشتی و شیرینی آن را به کام اقشار کم‌درآمد و متوسط این شهر تلخ کرده است.

گرانی های اخیر دربازار، این روزها علاوه بر غافلگیری مردم سفره آنان را نیز بیش از پیش کوچک کرده است وشهروندان دهدشتی نگران ادامه راهی هستندکه بیش از یک سوم آن را پیموده اند.

گرانی میوه

با گشت و گذار در بازار میوه این موضوع به خوبی مشهود است چرا که قیمت برخی اقلام نظیر زردالو،سیب، پرتقال، موز و خیار و… تاکنون به دلایل نامعلومی سربه فلک کشیده است.

البته ناگفته نماند که نظارت در بازار میوه همانند سال‌های گذشته در بازار کمرنگ است و مردم می گویند دستگاه های نظارتی به ویژه بازرسان آنطور که باید وظایف خود را انجام نمی دهند و میوه‌های مرغوب و با کیفیت در معدودی از میوه‌ فروشی‌های والبته با قیمت های بالا عرضه وتوان خرید وجود ندارد.

گرانی میوه

بررسی ها نشان می دهد فروشندگان میوه در دهدشت در حاشیه امنی میوه خود را با چند نرخ به فروش می رسانند.
اگر سری به دربازار روز دهدشت بزنیم چندین نرخ راشاهد هستیم و چنانچه به مغازه های فروش میوه ازمیدان مرکزی تا شهرداری دهدشت و سایرمغازه های پراکنده درنقاط مختلف دهدشت سری بزنیم قیمت ها با نرخ های متغیر و زیاد دیده می شوند.
نکته جالب اینکه همین فروشندگان با کرایه وانت در محدوده پارک مرکزی شهر نیز میوه را باصطلاح حراج می کنند.

گرانی میوه

گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که نرخ هر کیلو پرتقال با کیفیت از ۶ تا ۸هزار تومان، خیار۲تا ۳ هزار، موز ۴تا۶هزار تومان، سیب۶ هزار تا ۸هزار تومان، کیوی ۵ تا ۸ هزار تومان،انگور ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد هرچند که پر کشیدن قیمت تا ده هزارتومان نیز گزارش شده است.

و گران تر از تمام میوه ها آلو قرمز با قیمت نجومی ۱۵ هزار تومان در بازار میوه دهدشت به فروش می رسد که این قیمت بالای میوه توان خرید را از مردم گرفته است.

دهدشت
بیان نظرات مردم حکایت از مردودی دستگاه های متولی ستاد تنظیم بازار در دهدشت دارد.
یکی ازخریداران میوه می گوید متاسفانه اجناس و به ویژه میوه هرروز گرانتر از قبل است.
 ویکی افزود: خرید یک کیلو میوه با قیمت ۷ هزارتومان برای چهارفرزند و شوهر کارگر واقعا سخت است.

فرماندار کهگیلویه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۵۰ هزار ریالی قیمت هر کیلو میوه نسبت به دیگر شهرستان های استان گفت: باید مسئولان با نظارت بیشتر بازار را کنترل کنند.
علی پوزش گرانی قیمت انواع گوشت قرمز، سفید و میوه را ناشی از کم کاری مسئولان دانست و گفت: باید جهاد کشاورزی محصولات مورد نیاز بازار را برای جلوگیری از افزایش قیمت به موقع تامین کند.

دهدشت
 

وی بیان کرد: نیاز است متولیان بازار با اقدامات قانونی و به موقع نسبت به تعدیل قیمتها اقدامات لازم را انجام دهند.

سید باقر افشین رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه نیز گفت: در صورت تامین به موقع میوه و برابری عرضه و تقاضا تا حدود زیادی از افزایش قیمت ها جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: نیاز است جهاد کشاورزی با راه اندازی میدان میوه و تره بار نسبت به کاهش قیمت میوه با این نهاد همکاری کند.
افشین بیان کرد: از زمانی که کنترل بازار به ۲ نهاد جهاد کشاورزی و صنعت معدن واگذار شد قیمت برخی از کالاها افزایش داشته است.

دهدشت

وی تاکید کرد: در سال جاری قیمت همه کالاها به جز حبوبات با ثبات مواجه بوده و در بیشتر مواقع برخی از کالاها نیز کاهش قیمت داشته اند.

رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما وظیفه این اداره را برخورد باتخلفات احتمالی صنفی دانست ونظارت بر بازار و رصد فعالیت های صنفی را با اداره های صنعت ومعدن وتجارت و اتاق اصناف بیان کرد.

دهدشت

آرمین افزود: به محض ارسال پرونده تخلفات مختلف طبق قانون نظام صنفی برخورد می شود و برخورد ما هم حسب تعدد و تکرار تخلف ازمرتبه اول تادهم که لغو پروانه است را شامل می شود.
اما نکته ای که ضرورت این است که مسئولان باید جلوی بازار افسار گسیخته دهدشت رابگیرند.

اداره جهادکشاورزی می تواند با هماهنگی سایر دستگاه ها دراستان عرضه میوه را در بازار بیشتر کند وازاین طریق قیمت میوه رامدیریت کند.

اتاق اصناف کهگیلویه می تواند حساسیت ونظارت بیشتر و قاطع تر به خرج داده و برخورد ونظارت خود را دوچندان نماید تا مردم نظارت متولیان را در عمل ببینند واگاه باشند که مسئولان دغدغه انها را دارند وانها رادرک می کنند.

اگر امروز میوه ازسفره روزه داران پر کشیده است و بیشتر مردم توان خرید یک وعده میوه درماه رمضان را ندارند می بایست مدیران ارشد هر فکری کنند تا جلوی روند فعلی بازار را بگیرند.

گزارش و عکس: پیمان باوند/ مجید آذربارگون

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک