آخرین اخبار

6. فروردين 1396 - 2:11   |   کد مطلب: 7739
با توجه به شواهد و عمق و طول شناسایی شده این غار می‌توان از نزل به عنوان پنجمین غار طولانی کشور نام برد که قطعا ادامه مطالعات و اکتشافات در این غار شگفتی همگان را به دنبال خواهد داشت.
پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، غارها جلوه‌گاه دیگری از تنوع ساختاری زمین و محیط‌های متفاوتی از سیاره برای پی بردن به حفره هاو دالان‌های پیچ در پیچ لایه‌های زمین هستند که این مکان‌های هیجان انگیز همیشه برای گردشگری و تفریح ماجراجویان در نوع خود جالب و بی‌نظیرند.

 

چنین محل‌هایی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی هر منطقه‌ای فرصت مغتنمی است و کمتر مناطقی از وجود امثال این مقصد جذاب در عمق زمین برخوردار است.

 

کوه‌های مرتفعی مانند دنا، نیر، ساورز، خامی، سفید و سیاه هر یک در بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد و به موازات هم علاوه بر دارا بودن پوشش‌های گیاهی متنوع در دل خود شگفتی‌های زمین‌شناسی منحصر بفردی نیز دارند که هر از گاهی بخشی از آنها کشف می‌شود.

در سال‌های اخیر نیز با کاوش‌های زمین‌شناسی توسط زمین‌شناسان و غارنوردان، غارهای عظیم و زیبایی در کهگیلویه و بویراحمد کشف و شناسایی شده است.

پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

 

در این میان اما کشف برخی از زوایای پنهان و رازهای سر به مهر «غار نِزِل» در سال ۹۴ که در میان بومیان و عشایر ساکن منطقه جویخانه سرفاریاب به چاه نِزِل معروف است باعث شد بار دیگر نگاه زمین شناسان و غارنوردان به گوشه‌ای دیگر از زیبایی‌ها و شگفتی‌های زمین‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد معطوف شود.

غار نِزِل در منتهی‌الیه جنوبی کوه نیر (نور) در منطقه سردسیری جویخانه در ۵۰ کیلومتری شهر دهدشت و در مسیر دهدشت به منطقه سادات امام‌زاده علی قرار دارد.

پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

قرار گرفتن این غار عمودی و باشکوه در دشت زیبا و هموار جویخانه به طرز زیبایی باعث استتار آن شده است به گونه‌ای که عابران پیاده و مسافرانی که روزانه از کنار این غار عبور می‌کنند کمتر متوجه وجود این پدیده عظیم زمینه شناسی می‌شوند.

پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

غار نزل متشکل از دو حلقه چاه عمیق است که با قطرهای ۱۵ و ۱۰ متر در فاصله ۲۰ متری از هم قرار دارند.

پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

این غار از گذشته‌های دور تاکنون به دلیل وجود منابع آب محلی مناسب برای اتراق عشایر بوده و آب های جاری در دهانه‌های این غار باعث سیراب شدن عشایر تشنه و دام آنها می‌شد.

گفتنی است پیش از این نیز افسانه‌های متعدد در مورد این غار و زوایای پنهان آن باعث شد که غار نزل همواره به یکی از سوژه‌های اصلی افسانه پردازان و قصه‌سرایان منطقه جویخانه تبدیل شود، از نی چوپانی که پس از افتادن در غار نزل سر از چشمه کورسای تنگ پیرزال در آورد تا وجود اجنه و ارواح در این غار تنها گوشه‌ای از افسانه‌هایی است که در مورد این غار معروف ولی گمنام از نسل‌های گذشته تا به امروز سینه به سینه نقل شده است.

پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

این پرسش‌های بی‌جواب در مورد عمق و شیوه تشکیل این غار عظیم از گذشته تا کنون بی‌جواب مانده بود تا اینکه در سال۹۴ یک هیئت غارنوردی با همکاری سعی کردند برای کشف زوایای پنهان این غار افسانه‌ای دست به‌کار شوند.

در حین بررسی خود در کمال شگفتی متوجه موضوعی عجیب شدند و آن اینکه در مقطعی از تاریخ برخی از انسان‌ها این غار عظیم و هولناک را برای زندگی انتخاب کرده بودند.

غار نزل

این غار منحصر بفرد در منطقه سردسیری جویخانه سرفاریاب قرار دارد و با کاوش‌های انجام شده در آن آثاری از دوران اسلامی و متعلق به ۱۴۰۰ سال کشف شد.

عمق این غار بیش از ۲۵۰ متر است و تاکنون بیش از ۱۸۰۰ متر از طول غار نزل کشف شده است که قطعا با کاوش‌های بیشتر ابعاد بیشتری از این غار هویدا خواهد شد.

غار نزل

اکتشافات بیشتر در این غار نیازمند ابزار و امکانات گسترده‌تر است ولی با توجه به شواهد و عمق و طول شناسایی شده این غار می‌توان از نزل به عنوان پنجمین غار طولانی کشور نام برد که قطعا ادامه مطالعات و اکتشافات در این غار شگفتی همگان را به دنبال خواهد داشت.

غار نزل

بدون شک با تکمیل مطالعات در غار نزل، می‌توان از این غار به عنوان یکی از شگفتی‌های زمین‌شناسی کشور و بزرگترین و عظیم‌ترین غارهای کشور یاد کرد.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک