آخرین اخبار

11. اسفند 1393 - 20:09   |   کد مطلب: 688
جاذبه‌های دیدنی در بهار زودرس بخش چاروسا از توابع کهگیلویه چشم‌انتظار ورود گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، صدای پای بهار می‌آید. فصل بهار جلوه‌گاه قدرت پروردگار و پیام‌آور تعادل از راه می‌رسد، طبیعت زیبای چاروسا لباس حیات بر تن کرده و مسافران نوروزی را فرا می‌خواند.

 

شکوه و جلوه‌گری دوباره بهار در مناطقی از بخش چاروسا در 70 کیلومتری دهدشت تجربه زندگی بهاری در زمستان و پایانی بر سوز فصل سرما را برای میهمانان و گردشگران این بخش رقم می‌زند. شکوفه درختان بلوط، موسیقی دلنواز آبشاران و نقاشی زیبای طبیعت خدادادی هر رهگذری را به خود فرا می‌خواند.

 

*آبشار زیبای کمر دوغ؛ نواختن موسیقی دلنواز آب در صخره‌ها

 

آبشار دیدنی کمر دوغ در پیچ و خم کوه‌های ترک خورده و تنگه‌ای در 20 کیلومتری قلعه‌رئیسی جلوه زیبایی از طبیعت خدادادی را به نمایش می‌گذارد. جاری شدن آب بر بلندای تپه و دامنه‌های سرسبز آن ناخودآگاه انسان را به تماشای این نقاشی حیرت‌آور وادار می‌کند و در تماشای ریزش آب از بالای این تنگ مبهوت می‌دارد.

 

 

خروجی آب حوضچه‌های ماهی در بالادست آبشار و پیوستن در آب‌ تنگ عمیق و پس از آن غلتیدن و رسیدن تا دره نقش و نمای بسیار زیبایی را پیش روی هر بیننده‌ای قرار می‌دهد.

 

 

فرم سنگ‌های اطراف این پدیده خارق‌العاده حکایت از کوچک شدن عرض آبشار نسبت به اندازه قبلی است. از این سنگ‌های قارچ مانند غارهای متعددی تشکیل شده که هر چند درازا ندارند اما محل مناسبی برای استراحت کوتاه گردشگران و خیره شدن به زیبایی‌های خدادادی در دل کوه فراهم کرده است.

 

سختی عبور از صخره‌ها و شیب زیاد کوه تا رسیدن به دامنه آبشار امکان شکار عکس از نمای کلی را از ما سلب کرده بود اما گردشگرانی که مسیر جاده پایین دست را برای رفتن انتخاب کنند به راحتی می‌توانند از دامنه آبشار به تماشای جلوه فوق‌العاده این نقاشی حیرت‌انگیز بنشینند.

 

طاق‌های سنگی اطراف آبشار آشیان پرنده‎‎ها شده است. منحرف شدن مسیر آب به وسیله وزش باد باعث پودر پاشیدن آب تا رسیدن به زمین می‌شود و می‌گویند وجه تسمیه آبشار کمر دوغ به شباهت قطرات پودر شده آبی است که به علت نمکی بودن آب چشمه تامین‌کننده و شباهت رنگ آن به دوغ است.

 

*بقعه متبرکه امامزاده محمود(ع)

 

در مسیر رسیدن به آبشار امامزاده جلیل‌القدری واقع شده است که از زمان‌های گذشته مورد توجه مردم با ایمان و مکانی برای تمسک و توسل اهل معرفت بوده است.

 

 

زائران امامزاده سید محمود(ع) (محمید) در گذشته راهی سخت و کوهستانی را برای رسیدن به این بقعه متبرکه با پای پیاده و یا استفاده از چارپایان طی می‌کردند اما امروز به برکت انقلاب و نظام اسلامی مسیر دسترسی به امامزاده هموار و جاده آسفالته است. احداث کاروانسرا با امکانات رفاهی و تسهیل در رفت و آمد زوار سالیانه مسافران زیادی را به این جاذبه معنوی و زیارتگاه مقدس می‌کشاند.

 

*منطقه زیبای دشت چهارراه

 

در دشت زیبای چهارراه طبیعت سفره گسترانیده و نفس کشیدن در هوایی تازه و مطبوع را پیشکش هر رهگذری می‌کند.

 

 

دشت سرسبز با درختان تنومند بلوط صفای خاصی به طبیعت بخشیده است. وجود گیاهان خوراکی با نام محلی(ملیر) در این دشت دختران و زنان را به جستجو در مزارع و علف‌زار می‌کشاند. این گیاه بومی به صورت بخارپز پخته و معمولا با نان بلوط مصرف می‌شود.

 

*روستای المور و تنگ الگن

 

با عبور از دشت‌های سرسبز به روستایی رویایی در حاشیه منطقه می‌رسیم که پوشیده از سبزه‌زاران، باغات و مزارع پیاز است.

 

 

درختان این باغ‌ها اما امسال با کمبود بارندگی روز به روز تشنه‌تر می‌شوند و به گفته اهالی این روستا،حفر چاه‌های عمیق در روستای مجاور آب را از زمین گرفته و تامین آب مورد نیاز روستا را قطره‌چکانی کرده است.

 

 

تنگ الگن زیبایی‌های دیگری دارد که به گفته بخشدار چاروسا جلوه باشکوه این تنگ در فصل بهار نمود پیدا می‌کند.

 

در طول سفر مهمان‌نوازی مردمان با صفای این مناطق خستگی سفر را از مسافران رفع می‌کند. خصلت مهمان‌نوازی جزء برجسته‌ترین صفات مردم چاروسا است.

 

سید رضا غلامی‌ بخشدار چاروسا، با بیان اینکه مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بخش چاروسا همه ساله مسافران زیادی را به این منطقه می‌کشاند از آبشار کمر دوغ، چشمه‌ساران، طبیعت بکر، امامزادگان واجب‌التعظیم، روستای پلکانی شوتاور و جاذبه‌های طبیعی به عنوان مناطق گردشگری این بخش نام برد.

 

بخشدار چاروسا تصریح کرد: تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران و مهمانان نوروزی اندیشیده شده و این بخش آماده پذیرایی از گردشگران و دوستداران طبیعت است.

 

غلامی‌مقدم بهار زودرس و آب و هوای معتدل بهاری در چاروسا را به نشانه آغاز فصل گردش‌پذیری و ورود گردشگران در این بخش دانست و گفت: مردم مهمان‌نواز بخش چشم انتظار ورود مسافران نوروزی است.

 

هم‌چنین ایزدخواه رئیس شورای شهر قلعه‌رئیسی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از جاذبه‌های دیدنی قلعه‌رئیسی وجود قلعه‌های متعدد تاریخی در این شهر را از جاذبه‌های گردشگری خواند و تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر 80 هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و معنوی چاروسا دیدن کردند.

 

**********************************

گزارش و عکس‌ها از: سیده طیبه سعادتی‌نیک

**********************************

دیدگاه‌ها

مسخره کردیدخودتون را

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک