آخرین اخبار

30. مهر 1395 - 17:04   |   کد مطلب: 6480
تمام مجالسی که کار کردیم را دوست دارم شاید هر مجلسی را تو این چهارده سال بیش از چهل بار اجرا کردیم ولی بیشتر از تمام مجالس مجلس شهادت حضرت علی اکبر را دوست دارم و باهاش خاطرات زیادی دارم گروه هنری پرواز ودر تما سوگواره های استانی تعزیه شرکت داشته و اکثر دوستان بازیگرم افتخارات زیادی کسب کردند.
پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، تعزیه در لغت به معنای سوگواری و برپا داشتن مراسم عزاداری به یادبود درگذشتگان است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی و مذهبی براساس واقعه کربلا و شهادت امامان و وقایع دیگر مذهبی و قصّه‌ها و داستان‌های تاریخی و اساطیری و عامیانه اطلاق می‌شود.

 

باتوجه به اینکه هنر تعزیه این روزها در سوگواری ها ایفای نقش های متعددی پرداختند و دراین راستا مورداستقبال بی نظیر مردمی قرارگرفتند ما گفتگویی با علی میرزایی موسس و کارگزدان گروه تعزیه پرواز سوق که جز معروف ترین و فعال ترین گروه های تعزیه استان کهگیلویه و بویراحمد است را انجام داده ایم که به شرح زیرمی باشد.

 

 خودتان رو لطفا به صورت مختصر برای مخاطبان مامعرفی بفرمایید؟

علی میرزایی متولد ۱۳۵۸سرپرست و کارگردان گروه هنری پرواز شهر سوق

 

kohgiluyeh.ir
ازچه سالی کارهای هنری و تعزیه را آغاز کردید؟
از سال ۷۰ رسما با نمایش اخت لر فعالی تهای هنری خود را شروع کردم قبل از آن در کانون های هنری آموزش و پرورش با نمایش های کارگاهی  مشغول فعالیت بودم گروه هنری پرواز شهر سوق رادر سال۱۳۸۱ تاسیس کردم سال اول  نمایش یلان زنده دل را به جشنوار استانی نمایش خیابانی بردم و از سال ۸۲ فعالیت گروه در حوزه تعزیه با مجلس شهادت امام علی اغاز شد.

 

با چه هدفی گروه هنری پرواز سوق را تاسیس و وارد این عرصه هنری شدید؟
هدف بنده حقیر از تاسیس گروه هنری پرواز سوق احساس خطری بود که نسبت به پرورش نسل های بعد برا تدوام فعالیت در حدزه تعزیه بودکه با کمک  تعدادی از هنرمندان جوان و نوجوان شهرم این گروه همچنان با قدرت و ابتکار و خلاقیت ادامه فعالیت می کند و این مرهون هنر پیشکسوتان شهر بود که ما را تشویق و ترغیب کرد وارد این عرصه بشویم.

kohgiluyeh.ir

درچه شهرهایی تا الان برنامه تعزیه را برگزار کرده اید؟
تا امسال که ۱۴ سال ازفعالیت گروه تعزیه پرواز سوق میگذرد در اکثر شهرها و روستاهای استان اجرا داشتیم ازجمله:یاسوج، گچساران، لنده، چرام، سوق، قلعه ریسی و روستاهای بی شمار دیگر.

 

آیا تا الان از طرف مسئولان استانی حمایتی از شما و گروه تان شده است هزینه های گروه شماچه راهی تامین می شود؟
هنر تعزیه بسیار پر هزینه و پر خرج هست وفقط کسانی که دستی بر اتش این هنر دارند می دانند که داشتن یک گروه فعال و پر اجرا چقدر هزینه بر و اداره اش سخت هست متاسفانه جز اندک حمایت هایی که از طرف اداره ارشاد شهرستان کهگیلویه میشه هیچ نهاد و اداره ای هیچ گونه حمایتی از ما نکرده است واین مشکل تمام گروه های تعزیه می باشدو جا دارد تشکر ویژه ای بکنم از اقای کاظمی جو ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه که چراغ حمایت های دولتی را فقط ایشان روشن نگه داشته اندواگر نبود همت و غیرت  اعضای گروه شاید همان سال های اول تاسیس از هم پاشیده می شد.

kohgiluyeh.ir

شیرین ترین وتلخ ترین خاطره ای که درحین اجرای تعزیه برای شمابوجودآمده رابیان کنید؟
خاطره های شیرین بسیارندبیش از یک دهه فعالیت و اجراهای متعدد در روستاها و شهرهای متفاوت سراسر خاطره اند.

تلخ ترین آنها هم هجرت عزیزانی بوده که با ما بوده اند ولی الان در بین ما نیستند.

 

kohgiluyeh.ir
چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
برنامه و هدف اصلی گروه هنری پرواز شهر سوق.ترویج هنر تعزیه در سراسر روستاهای استانمان و حتی استان های همجوار می باشد و آرزوی اینجانب داشتن یک گود خوب و حرفه ای در شان این هنر در شهر سوق می باشد که همت مسئولان استانمان را می طلبد.

 

یک گروه تعزیه خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
گروه تعزیه اول از همه باید به کار خود علاقه داشته باشد،چهارچوب کلی این هنررو بشناسه ،قراردادهای تعزیه، روانشناسی رنگ و لباس، استفاده از موسیقی و آوازهای اصیل ایرانی آشنایی با هنر تئاتر،استفاده از تجهیزات و وسایل مورد ،نیازسیستم صوت و متن قوی و مورد تایید وبدون از شبهه.

 

kohgiluyeh.ir
از بهترین اجرای تعزیه و افتخارات خود  برای ما بگویید؟
تمام مجالسی که کار کردیم  را دوست دارم شاید هر مجلسی را تو این چهارده سال بیش از چهل بار اجرا کردیم ولی بیشتر از تمام مجالس مجلس شهادت حضرت علی اکبر را دوست دارم و باهاش خاطرات زیادی دارم گروه هنری پرواز ودر تما سوگواره های استانی تعزیه شرکت داشته و اکثر دوستان بازیگرم افتخارات زیادی کسب کردند.

بنده هم چهار دیپلم افتخار کارگردانی یا معین البکایی را در طول چندین دوره برگزاری در کارنامه دارم که تماما لطف امام حسین و کمک دوستانم بوده است.

 

کمی ازسختی های کارخودبرایمان بگویید؟
اگر بگم یکی از سختترین کارها اجرای مجلس تعزیه هست اغراق نیست اگر نبود همت و غیرت دوستانم که تمام مشکلات را به جان میخرند شاید ما نتوانم حتی یک اجرا هم داشته باشیم.

 

kohgiluyeh.ir
چه صحبتی بامسئولین وکسایی که میخوان وارداین عرصه هنری شونددارید؟
درخواست و صحبت من با مسئولان هنرمندان تعزیه خیلی غریب و مظلوم اند آنان را دریابید در عصری که تمام هدف نظام سلطه فروپاشی انقلاب اسلامی و همچنین فراموشی مکتب تشیع می باشد تعزیه می تواند چراغ هدایت خوبی برای نسل جوان باشد واین از بازتاب های بعد از اجرا ها برای ما مشخص هست استقبال مردم هنوز هم به لطف امام حسین بی نظیره ما تا مدت محدودی می توانیم با هزینه های شخصی این روال روادامه بدهیم.

فراهم کردن فضایی متمرکز مثل ساختن گود تعزیه در مهد تعزیه استان یعنی شهرسوق میتواند شروع بسیار خوبی باشد.

kohgiluyeh.ir

و حرف آخر؟
ما ز یاران چشم یاری داریم
تشکر ویژه ازشما به خاطر دعوتتون از بنده و گروه هنری پرواز و تشکر مجدد از جناب آقای دکترکاظمی ریاست اداره فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان کهگیلویه و تشکر از تمامی هیات مذهبی که در این سال ها مهمان انان بوده ایم الحق که میزبانان شایسته ای بوده اند.

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک