آخرین اخبار

2. اسفند 1393 - 20:01   |   کد مطلب: 473
آب‌انبار قدیمی که در ظلع شرقي شهر هفت گنبد (دهدشت) واقع شده است شبیه حوض و یا استخر سرپوشیده‌ای است که برای ذخیره آب ساخته شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، آب انبار تاریخی شهر دهدشت، واقع در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه، یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

آب‌انبار حوض و یااستخر سرپوشیده‌ای است که برای ذخیره آب معمولاً درزیرزمین ساخته می‌شود. در مناطق کم‌آب و کویری آب انبار را از آب باران و یا جویبارها فصلی پر می‌کنند.

 

این آب انبار در دورترین نقطه جنوب شرقي بافت تاريخي دهدشت و بعد از ارگ تاريخي شهر بنايي واقع شده كه به آب ‌انبار معروف شده است . اين بناي استوار كه با گچ ، سنگ و ساروج ساخته شده ، شامل بناي اصلي آب‌انبار و احتمالاً اتاقي براي محافظين آب‌انبار است .

 

بنا به شيوه بناهاي بافت تاريخي شهر و با اجراي طاق جناغي ساخته شده است . براي ذخيره آب سه استخر كه هر كدام با ديوارهايي از همديگر جدا شده‌اند ، ساخته شده كه آب از بخش جنوبي وارد حوض اول می شده است . این آب پس از رسوب‌گذاري وارد حوض‌هاي بعدي شده كه در پايان آب زلال به دست مي‌آمد .

 

در سقف تعدادي نورگير تعبيه شده است . ورودي بنا در جهت غرب آن و با چند پلكان ساخته و براي اينكه نفوذ آب و نم باعث تخريب ديوارهاي بنا نشود ، كف و بدنه آب‌انبار با لايه‌هاي متعدد ساروجي پوشانده و عايق‌بندي شده است .

 

در سال 80 تعميرات سقف و نماسازي جلو و پشت بنا صورت گرفته است . فضای داخلی آب انبار دارای ساختاری با پوشش طاق و قوس است که از سقف نورگیری می شود و در آن فضای تاریک ، این نور مرکزی به کف تا انتهای آب انبار ریتم جالبی را ایجاد کرده است .

 

آب انبار دهدشت به دوران صفویه تعلق دارد و به شماره 3565 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است . این بنای تاریخی که در حال مرمت است ، در مالکیت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است .

 

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

در زیر تصاویر این آب انبار قدیمی را مشاهده نمایید.

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک