آخرین اخبار

2. آذر 1394 - 20:56   |   کد مطلب: 3958
سید محمود توفیقیان بسیجی جوانی است که با الگو گرفتن زا اقتصاد مقاومتی گام های استوار راه امیدبخش اقتصاد را می پیماید و با راه اندازی کارگاه های قالی بافی ضمن اشتغالزایی برای تامین آب و نان چندین خانوار به صنعت فرش کمک شایانی دارد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، اقتصاد مقاومتی راه حلی است که مقام معظم رهبری برای برون رفت از اقتصاد بیمار و متکی به نفت مطرح نمودند و باها در منویاتشان مورد تاکید قرار دادند.

 

توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقصتاد مقاومتی یکی از مضامینی است رهبر انقلاب طی سالهای متمادی به آن توصیه داشته و این اقتصاد را یکی از راه های تحول ساز اقتصاد تک محصولی کشور است.

 

در حالی که تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی دستگاه های اجرایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است بسیج سازندگی هم چون دفاع مقدس با عملی کردن این اندیشه خط شکن و پیشتاز فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی شده است.

 

در شهرستان کهگیلویه ظرفیت های پنهان و مغفولی وجود دارد که در صورت حمایت و شناسایی قابلیت های بومی می تواند به عنوان راهکارهایی در اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی شهرستان باشد.

 

 شهرستان کهگیلویه سابقه دیرینه‌ای در بافت فرش، گپه، جاجیم و انواع صنایع دستی دارد. آشنایی زنان این دیار با دار قالی موضوع تازه‌ای نیست؛ هنر دست شیرزنان کهگیلویه زبانزد عام و خاص بوده است و بانوان این خطه از کشورمان دستی بر آتش دارند.

 

به همت جهادگونه بسیج دارهای قالی در نقاط مختلف کهگیلویه اعم از شهر و روستا برپا و هنر دختران و زنان را در صفحه تار و پود به نمایش می‌گذارد.نقش و نگاره‌های زیبا و چشم‌نواز فرش دست‌باف تجلی گر اهتمام در اقتصاد مقاومتی است که در گوشه و کنار این دیار در جهت تحقق فرامین رهبری و کمک به توسعه اقتصاد به پیش می رود.

 

 حال که شهرستان کهگیلویه از توسعه صنعتی محروم است و در شرایطی که مسئله بیکاری و اشتغالزایی در بخش‌های کشاورزی و صنایع دستی مهمترین دغدغه مسئولان و رئوس برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان را تشکیل می‌دهد توجه به هنر اصیل صنایع دستی و فرش دستباف و برداشتن نقاب بی‌مهری بر دستباف‌های هنرمندان این شهرستان می‌تواند نقش می‌‌تواند غبار محرومیت را از چهره استعدادهای بافندگان بزداید.

 

عظمت و رنگارنگی گل‌بوته‌های فرش دست‌باف و نقش و نگار بر دار قالی بانوان کهگیلویه مرا بر آن داشت تا در هفته بسیج گوشه‌ای از خدمات بسیج در این مسیر را گزارش دهم.

سید محمود توفیقیان بسیجی جوانی است که با الگو گرفتن زا اقتصاد مقاومتی گام های استوار راه امیدبخش اقتصاد را می پیماید و با راه اندازی کارگاه های قالی بافی ضمن اشتغالزایی برای تامین آب و نان چندین خانوار به صنعت فرش کمک شایانی دارد.

 

این جوان 33 ساله در چند نقطه شهر دهدشت دارهای قالی به صورت خانگی ایجاد کرده و زنان و دخترانی را به کار بافت قالی مشغول کرده است.

 

توفیقیان درباره چگونگی شروع به کار این پروژه ها اظهار کرد: با حمایت بسیج ناحیه میلغ 15 میلیون تومان تسهیلات دریافت و نسبت به راه اندازی کارگاه های کوچک اقدام کردم.

 

وی با بیان این که 9 دار قالی به صورت خانگی ایجاد شده است گفت: کار بافت سه تخته به اتمام رسیده و شش مورد در حال کار است.

توفیقیان اشتغالزایی، شناسایی استعدادها و آموزش و ترغیب زنان برای ایجاد اشتغال خانگی را از جمله مزایی اجرای این پروژه ها خواند و تصریح کرد: با راه اندازی کارگاه های خانگی قالی بافی طرح های اقتصاد مقاومتی ترویج و استفاده زا این طرح ها برای کمک به شکوفایی اقتصاد فرهنگ سازی می شود.

پری موسوی در حالی که مشغول بافت قالی است گفت: با توجه به اینکه دار قالی در منزل است ضمن رسیدگی به کارهای خانه داری در ساعاتی از شبانه روز مشغول بافت می شوم.

لیلا رسم نیز بافت قالی را کمک به معیشت خانواده دانست و افزود: مشاغل خانگی علاوه بر درآمدزایی گام بسیار مهمی در حفظ فرهنگ و سنن ایرانی است.

رودابه رادی یکی دیگر از زنان فعال در اقتصاد مقاومتی است که معتقد است بسیج سازندگی در عرصه هیا مختلف به ویژه اجرای طرح های مقاومتی نقش مهمی ایفا می کند و باعث اشتغالزایی جویندگان کار می شود.

 

گلیم، جاجیم، قالی و گبه از دست بافته‌های مهم و اصلی مردم درکهگیلویه و بویر احمد است که بسیاری از خانواده‌ها به ویژه در مناطق روستایی و عشایری این استان از طریق آن امرار معاش می‌کنند. این دست بافته نیز همانند سایر صنایع‌دستی این استان دارای خصوصیات، ویژگی ها، ظرافت‌ها و زیبایی‌های منحصر به فردی است.

 سرگرد برومندزاده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان از پروژه های اقتصاد مقاومتی در حال اجرا بازدید و در جریان چگونگی پیش روی این پروژه ها قرار گرفت.

پایگاه خبری کهگیلویه

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه با باین این که در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری و توجه به اقتصاد مقاومتی پروژه‌هایی با محوریت محرومیت‌زدایی، سازندگی و اقتصادی در سطح شهرستان اجرا شده‌است.

از ابتدای امسال تاکنون 92 پروژه اقتصاد مقاومتی در شهر و روستاهای تابعه تعریف شده‌است.

برومندزاده با بیان اینکه تاکنون 30 درصد این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌است، افزود: 70 درصد نیز در حال انجام است و تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی تسهیلات پرداخت‌شده جهت راه‌اندازی این پروژه‌ها را 15 میلیارد ریال دانست و گفت: این تسهیلات از طریق وام 16 درصد بانک مهر اقتصاد به متقاضیان اعطا می‌شود.

گزارش و عکس: مجید آذربارگون
 

تصاویر تکمیلی
 

تصاویر تکمیلی: 
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک