آخرین اخبار

26. آذر 1401 - 8:28   |   کد مطلب: 10984
دامداران کهگیلویه 11 سالی می شود چشم انتظار فعالیت مجدد کارخانه دهشیر برای فروش محصولات خود هستند اما تنها کارخانه لبنی این شهرستان همچنان در گیرو دار تسهیلات راه اندازی مجدد است.

دامداران را می توان از جمله اقشار زخمت کشی دانست که به مدد تولید انواع فرآورده های دامی با وجود دست و پنجه نرم کردن با انواع مشکلات اما در چرخه تولید و اشتغال زایی نقش بسزایی را در جامعه ایفا می کنند.

 

 

 

در کهگیلویه یکی مشکلاتی که این قشر مولد این سال ها با آن مواجه هستند بحث فروش شیر بوده که بعد از تعطیلی تنها کارخانه شیر در این شهرستان صدای دامداران را درآورده است.

 

 

 

۹ ماه از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص نامگذاری شعار سال به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» می گذرد تا مسئولان با استفاده از تولیدات دانش‌بنیان، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را در جامعه ایجاد کند و با حل مشکل کارخانجاتی مانند کارخانه دهشیر دهدشت رشد و رونق اقتصادی به شهرستان روی آورد.

 

 

---

یکی از دامداران این شهرستان در گفت و گو با این پایگاه خبری با اشاره به اینکه دامداری‌های با کمبود و گرانی نهاده مواجه هستند و در این شرایط سخت فعالیت دارند، متاسفانه شیر تولید شده در این دامداری‌ها خریدار ندارد گفت: روزانه شیر تولید شده دامداران کهگیلویه باید به شهرستان بهبهان حمل شود و با توجه به بعد مسافت، نبود ماشین آلات مخصوص حمل شیر و ... در این شهرستان شیر ارسالی برگشت داده می شود. و در خود این شهرستان دامداری‌های مجبور هستند شیر را به کمترین قیمت ممکن به فروش برسانند که فاسد و دور ریخته نشود.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه عدم فروش شیر موجب مشکلات زیادی برای دامداری‌های شده است افزود: وجود صنایع تبدیلی از نیازهای مهم دامداری‌های این شهرستان است. کارخانه دهشیر در سال ۱۳۸۲ تاسیس و ۲۸ نفر در آن مشغول به کار بودند اما به علت مشکلات از جمله سرمایه در گردش در سال ۱۳۹۱ تعطیل شد و بعد از گذشت بیش از یک دهه اما کار اساسی برای راه اندازی مجدد آن صورت نگرفته است.

 

 

---

 

 

  ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ جلسه ای با حضور دامداران، نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای ، مدیران استانی و شهرستانی در فرمانداری کهگیلویه برای شنیدن مشکلات و گلایه و رسیدن به راه حل هایی برای خروج از این معظلات برگزار شد.

 

 

 

سرپرست فرماندار کهگیلویه در این جلسه با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده این شهرستان در تولید محصولات دامی و کشاورزی استان گفت: برنامه های خوبی از سوی مسئولان استانی در راستای حمایت از این حوزه باید اجرایی شود.

 

 

 

 عبدالعزیز موسوی، راه اندازی مجدد کارخانه شیر و احداث کشتارگاه را ضروری دانست و افزود: دامداری سنتی در کهگیلویه دیگر جوابگو نیست. و با راه اندازی این واحدها، دامداری در کهگیلویه دوباره شکوفا خواهد شد. و بصورت مستمر مشکلات حوزه دامداری از سوی مسئولان استانی تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد.

 

 

---

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه دامپروری نقش اصلی را در امنیت غذایی و اقتصادی هر جامعه دارد توجه ویژه به آن در اولویت جهاد کشاورزی خواهد بود گفت: کارخانه شیر در شهر دهدشت را یک ظرفیت خوب برای حمایت از دامداران است و با پیگیری های انجام شده و تامین اعتبار تلاش خواهد شد این طرح دوباره فعال شود.

 

 

---

نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام‌ و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه لازم است توجه به وجود ظرفیت های دامداری کهگیلویه تدابیر لازم از سوی مسئولان استانی برای برطرف شدن مشکلات اندیشیده شود گفت: تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی وضعیت دامداری در کهگیلویه از سوی متولیان استانی لازم و ضروری است و این کارگروه پس از تشکیل طی ۲ هفته باید مشکلات این حوزه را رصد کرده و تصمیم لازم برای تامین زیرساختها نهایی شود.

 

 

 

حجت‌الاسلام محمد موحد بر راه اندازی مجدد کارخانه شیر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه تاکید کرد و تصریح کرد: با تامین منابع مالی این طرح می تواند دوغ و شیر مورد نیاز این استان و حتی استانهای همجوار را تامین کند.

 

 

 

وی با اشاره به سوء استفاده دلالان از بعضی امتیازات حوزه کشاورزی و دامداری، عنوان کرد: باید کسانی که به آنان خدمت ارائه می‌شود به معنای واقعی دامدار یا کشاورز باشند.

 

 

تمام این سخنان در حالی در جلسه ۴ ماه پیش مسئولان استانی و شهرستانی انجام شده که بارقه ای از امید در دل دامداران این شهرستان جوانه زد اما بعد از این نشست هیچ خبری از فرصت ۲ هفته ای نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی در خصوص رصد مشکلات و اخذ تصمیم برای تامین زیرساخت های صورت نگرفته است.

 

 

 

امید است مسئولان استانی و شهرستانی طبق قول ها و وعده های داده شده از مشکلات کارخانه دهشیر دهدشت مانع زدایی کرده و این کارخانه را مجدد احیا و به چرخه تولید بازگردانند تا چرخ زندگی دامدارانی که از این راه می چرخد و امرار و معاش می کنند رونق گیرد و مشکلات آنها مرتفع گردد.

 

 

 

مسئولان کارخانه دهشیر جهت احیاء مجدد این کارخانه تلاش کردند اما مسئولان آمدند عکس های خبری و قول وعده راه اندازی مجدد دادند و رفتند و در عمل هیچ‌کاری صورت نگرفته است.

 

 

 

سه ماه بیشتر تا اتمام پایان سال باقی‌نمانده است مسئولان استانی و شهرستانی در اردیبهشت ماه در نشستی که با حضور دامداران انجام شد با وعده پیگیری و راه اندازی مجدد تنها کارخانه شیر شهرستان بارقه از امید در دل دامداران این شهرستان کاشتند اما بعد از این نشست هیچ خبری از فرصتی که نماینده کهگیلویه،چرام، لنده و بهمیی در مجلس در خصوص رصد مشکلات و اخذ تصمیم برای تامین زیرساخت های داده بود صورت نگرفت.

 

 و طبق رویه مرسوم جلسه ای گرفته شد قول ها و وعده های داده شد اما مشکلات کارخانه دهشیر همچنان پا برجاست و خبری این کارخانه مجدد احیا و به چرخه تولید بازگردانند نیست.

 

 

 

با توجه به وضعیت بیکاری جوانان شهرستان و نبود کارخانجات در کهگیلویه، ضرورت دارد استاندار کهگیلویه وبویراحمد به عنوان نماینده عالی دولت سیزدهم، جهادی پای کار بیاید و برای رفع مشکلات اقتصادی کارخانه دهشیر دهدشت از مسئولان و متولیان امر پیگیر باشند تا حرف زدن به عمل تبدیل شود و با احیای این کارخانه زمینه اشتغال جوانان این شهرستان را فراهم کند و دغدغه دامداران در خصوص، فروش نداشته باشند.

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک