آخرین اخبار

6. مرداد 1401 - 9:58   |   کد مطلب: 10781
فروشگاه های زنجیره ای بر کار و فروش صنوف کوچک اثر گذاشته و مشخص نیست چرا مالیات فروش این فروشگاه ها در استان پرداخت نمی شود.

در یک دهه اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر سلسله حلقه های کسب کار ها در استان کهگیلویه و بویراحمد مرتب افزوده شده و با افتتاح هر یک از این فروشگاه ها دکان کسب و کارهای کوچک محلی در استان تخته می شود.

 

 در دو سال اخیر شاهد افتتاح بیش از ۶۰ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در استان هستیم فروشگاه هایی که برای تاسیس هیچگونه مجوزی در استان نگرفتند!.

پروانه کسب فروشگاه های زنجیره ای در استان را که نگاهی بیندازیم به عینه مشاهده خواهیم کرد که این مجوز از تهران صادر شده و کاملا خودمختار هستند. 

 

 این فروشگاه ها در بازاری فعالیت دارند که مقید به ضوابط آنجا نیستند و با رانت و وابسته به توان اقتصادی بالایی که دارند در بهترین نقاط شهر دست می گذارند و انجا را تصاحب می کنند.

 

---

در سازوکار و مرام تجاری این فروشگاه‌ها تعامل در ارتباط اجتماعی حاکم بر بازارهای سنتی هیچگونه جایگاهی ندارد و در داد و ستد تنها پول را می شناسند. اما در بازار خرده‌پا استان همچنان به سنت های پسندیده بازار پایبندند و مشتری مداری، حساب دفتری، نسیه دادن و ... جز لاینفک این  کسب کارها است.

 

برخی فروشگاه های تجاری با نام و نشان های غربی، تبلیغات جذاب، مشتری فروشگاه های خرده پا را پراندند که در ۲ سال گذشته بیش از ۶۰۰ واحد صنفی به صورت کامل کسب کار خود را جمع و از حیطه اشتغال خارج شدند.

 

حال سوال اینجاست چرا مالیات فروشگاه های زنجیره ای داخل استان در جای دیگری پرداخت شده و مزایای ناشی از این گردش مالی به استان تعلق نمیگیرد؟!

---

 سال گذشته ستاد تنظیم بازار استان در پی اعتراض فروشگاه های خرد محله قانون تعدیل و منع افزایش فروشگاه‌های زنجیره ای در استان را تصویب کرد.

 

عسکری معاون اقتصادی استانداری گفت: برای اینکه بتونیم از حداقل منابع موجودی که داریم استفاده بهتری را ببریم برنامه های در خصوص انتقال حساب‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به استان داریم. 

---

این وعده یک سال پیش معاون امور اقتصادی استانداری هم عملی نشد و همچنان این مصوبه در حال خاک خوردن است و کسب های خرد استان در حال ورشکستگی و تعطیلی.

 

 دستگاه‌های پُز فروشگاه‌های زنجیره ای به حساب‌هایشان در تهران وصل بوده و مبالغ واریزی به این حساب ها واریز می شود و هیچ گونه مالیاتی به استان پرداخت نمی کنند و سودی که برای استان ندارند، ضررهای زیادی هم به اقتصاد استان تاکنون وارد شده است.

 

 

در بررسی های که در خصوص شاخص های استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود شاهد شاخص منفی هستیم اما به بحث مالیات که می رسیم وصول این استان را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد این در حالی است که فروشگاههای زنجیره ای درآمد بالا و چند میلیاردی دارند اما مالیات انها به استان تعلق نمی گیرد.

 

و این در حالی است که متولیان امر نیز گلایه می کنند که مجوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مرکز کشور صادر شده و استان و شهرستان ها در صدور مجوز این فروشگاه‌ها هیچگونه دخالتی ندارد.

 

حال معلوم نیست چه کسانی و دستانی پشت این قضیه هستند که حتی با وجود گرانی‌فراوشی هایی که در این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد اگر حکم به تعطیلی این نوع فروشگاه های زنجیره ای گرفته شود در کمتر از چند ساعت حکم باطل و فروشگاه‌ها مجدد به فعالیت خود ادامه می هند.

---

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در تریبون نماز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل عدم پرداخت مالیات در این استان به شدت انتقاد کرد.

 

ایت الله حسینی با انتقاد از فروشگاه های زنجیره ای در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این فروشگاه ها در منطقه فعالیت می کنند اما مالیاتی در این استان پرداخت نمی‌کنند.

 

وی افزود: آنها درآمد های آنچنانی در استان ما دارند که بازاریان نیز به این عملکرد فروشگاه های زنجیره ای اعتراض دارند به دلیل اینکه پول خود را از این استان کسب کرده و مالیات آن را نمی پردازند.

 

 امام جمعه یاسوج با تاکید بر اینکه بازار فروش فروشگاه های زنجیره ای در این استان است اما مالیات آنها در اینجا پرداخت نمی‌شود تصریح کرد: چه دلیلی دارد که پول این استان به تهران برود در حالی که شهرداری‌ها و استان ما برای رفع مشکلات به این مالیات نیاز دارند.

---

با همه این انتقادها و گله مندی از افزایش افسارگسیخته و قارچ گونه فروشگاه زنجیره ای در استان عزمی برای کنترل و ضابطه‌مند کردن این کسب و کارهای بزرگ صورت نگرفته است و مسیولان تاکنون برای پرداخت مالیات این فروشگاه های در استان راه به جایی بردند و بنا بر شواهد زمزمه هایی نیز برای افتتاح فروشگاه های جدید در سطح استان به گوش می رسد. 

 

 عدم همراهی مسئولان ارشد و قضایی با مردم از یک‌سو و بی‌توجهی و غفلت متولیان نسبت به درآمدزایی و اشتغال ، کسب و کار هزاران کسبه و مغازه‌دار در استان به استانه ورشکستگی و تعطیلی کشانده است و نیز در فروشگاه های زنجیره‌ای استفاده از محصولات بومی، اب معدنی و ... جایگاهی ندارد  و حتی عدم تمرکز حساب‌های بانکی در استان نیز از موضوعات مورد اعتراض به رشد قارچ گونه این نوع از فروشگاه‌ها در جای جای استان است.

 

 

 انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک