آخرین اخبار

25. تير 1401 - 9:00   |   کد مطلب: 10741
بازار تاریخی بلادشاپور یکی از فرصت های ناب گردشگری و توسعه ای برای شهرستان کهگیلویه است که از این ظرفیت می توان برای رونق تولید نیز استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه ؛ بافت قدیمی بلاد شاپور دهدشت با ۳۷ هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های تاریخی منحصربفرد کشور است که در سالهای اخیر قدم های خوبی برای ساماندهی بافت تاریخی دهدشت انجام‌شده است.

 

 احیای مسجد تاریخی مورک، واگذاری مجموعه کاروانسرا به بخش خصوصی، مرمت خانه تاریخی کهزادی و اجرای شش برج نوری در بافت تاریخی ازجمله اقدامات صورت گرفته در این بافت است.

 

 کاوش و آواربرداری ارگ بافت تاریخی، کاوش و آواربرداری گذر پشت کاروانسرا، احداث پارک مسجد ابوذر مرمت حجره‌های کاروانسرا، مرمت حجره‌های امامزاده جابر (ع)، سم‌پاشی مجموعه بلاد شاپور و تدوین و ورود بازرسان یونسکو جهت ثبت جهانی شهر تاریخی دهدشت از دیگر اقدامات انجام‌شده برای سامان‌دهی بافت تاریخی دهدشت است.

 

 

---

رئیس پایگاه پژوهشی شهر تاریخی دهدشت در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری در خصوص پیشرفته فیزیکی احیای بازارچه بافت تاریخی بلاد شاپور گفت: در این دوره مرمت ۹ حجره از بازار تاریخی بلاد شاپور مرمت و ساماندهی می‌شود.

 

اسفندیار اباب با اشاره به اینکه بازار بلادشاپور در دوره صفویان بنا شده است، افزود: این بازار از جلوی حمام کهیار و کاروانسرا شروع و تا ارگ تاریخی ادامه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بازار تاریخی شهر دهدشت ۹۰۰متر طول دارد تصریح کرد: این بافت شامل یک راستا بازار و چند تا چهار سوق بوده که محل داد و ستد، خرید و فروش مردم این منطقه و انتقال کالا از بنادر به این شهر و در نهایت به پایتخت صفویان، شهر اصفهان بوده است که در این بازار انواع کالا ، منسوجات، ادویه جات و کالاهای خشک از بنادر منتقل و جهت استفاده همه مردم ایران و نقاط کشور انتقال داده می‌شد.

 

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر سه ملیارد و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار برای احیای این پروژه اختصاص یافته و سال گذشته نیز یک میلیارد تومان هزینه به ان اختصاص داده شده بود بیان کرد: در فاز اول و دوم تاکنون ۲۰ حجره احیا و مرمت شده است که شاهد روند خوبی در این بخش هستیم.

 

اباب با اشاره به اینکه با احیای این اثر تاریخی در بحث رونق صنایع دستی و حوزه گردشگری کمک زیادی به این شهرستان خواهد شد خاطر نشان کرد: بازار تاریخی بعد از مرمت باهدف ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم و رونق صنعت گردشگری در شهرستان کهگیلویه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 

 

 

 

  ناظر پروژه بازار بافت تاریخی دهدشت نیز گفت: در حال حاضر مقاوم‌سازی های پی های فرسوده و اجرای طاق تویزه ها، طاق کُلَنبو ها و نیز طاقچه های بازار را به شکل دقیق و منظم در حال بازآفرینی هستند.

 

 

 

عبدالرحمان فرزین نیا با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ حجره از این بازار بازسازی شده است افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بازارچه بافت تاریخی دهدشت تا قبل از فصل بارندگی تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

 

رونق صنعت گردشگری و جذب توریست را می توان یکی از راهکارهای تحقق اهداف تولید و اشتغال دانست و یکی از راه های نجات جوانان کهگیلویه از بیکاری و عدم توسعه یافتگی این شهرستان نگاه ویژه به بخش گردشگری با احیای بناهای تاریخی از جمله بلادشاپور در قلب شهر دهدشت است.

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک