آخرین اخبار

12. تير 1401 - 11:57   |   کد مطلب: 10682
ابوغریب، گوانتانامو و بگرام به یک نماد همیشه زنده نقض حقوق بشر تبدیل شده که لکه ننگی بر تاریخ دموکراسی دولت آمریکا برجای گذاشته است.

۳۶ سال بعد از به تصویب رسیدن بیانیه جامع حقوق بشر کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه با امضای بیشتر کشورهای جهان به سردمداری آمریکا تصوب شد و در ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ به امضای کشورها غیرمتعهدها در آمد اما واقعه ۱۱ سپتامبر روند سردمدار این کنوانسیون را در حاله ای از ابهام فرو برد.

---

چند ماه بعد از این واقعه سناریوی توسط سناتورهای آمریکا مطرح شد و یکی از مخوف ترین زندان های تاریخ جهان با نام «گوانتانامو»  تاسیس شد.

 

به دستور بوش رییس جمهور وقت آمریکا زندان گوانتامو در جنوب شرقی کوبا تاسیس و ۱۶۶ زندانی با تابعیت های مختلف وارد زندان شدند.

 

طبق قرار داد سال ۱۹۳۰ کوبا این منطقه را در اختیار آمریکا قرار داد و آمریکا پایگاه نظامی خود را در آن تاسیس کرد.

---

کوبا بعد از انتخابات داخلی خواستار لغو این قرار داد شد اما آمریکا سالانه مبلغ اجاره آن را به صورت چک به کوبا پرداخت کرده چکی که تا کنون هیچ گاه آمریکا آن را نقد نکرده است.

 

بر اساس قوانین حقوق بشر هر زندانی از حقوقی  برخوردار است اما زندانیان این زندان حق کسانی که در خاک آمریکا زندانی شده یا به زندان رفته اند را ندارند و مراحل گرفتن وکیل و محاکمه به صورت قانونی  برای آنها صورت نمی‌گرفت.

------

 

با حمله آمریکا به عراق و افغانستان تاسیس زندان های به شیوه گوانتانامو  آغاز شد 

 

جاده غربی بغداد به سمت استان الانبار  در ۳۲ کیلومتری این جاده شهری کوچکی به نام ابوقریب قرار دارد و  جایی است که  نام صدام را با جرج بوش پسر، کارنامه حزب بعث عراق را با کارنامه حزب جمهوری خواه های آمریکاها  به هم گره زده است و زندان سابق رژیم صدام در عراق تبدیل به زندان تازه آمریکایی ها شد. 

 

 در این زندان  رسوایی بزرگ رژیم آمریکا رقم خورد آن روزها سربازان آمریکایی برای سرگرمی عده‌ای از زندانیان  را وحشیانه شکنجه می کردند و که تصاویر شکنجه آنها نیز جهانی شد.

---

 از ضرب و جرح شدید گرفته تا محرومیت از خواب، رعب و حشت توسط سگهای وحشی و  ده‌ها شیوه شکنجه دیگر و بدون آنکه اتهامی تفهیم شود.

 

بعد از این رسوایی رژیم آمریکا  ادعا کرده بود  عاملان شکنجه ها را باز خواست  کردند  اما واقعیت ها  نشان می دهد که  هیچ مقامی آنطور که باید محاکمه و مجازات نشده است.

 

ارتش آمریکا همه فنون خود در گوانتامو را برای مطنونان این زندان بکار برد و ژنرال ساناز در سال ۲۰۰۳ فرمان شکنجه تمام عراقی های داخل زندان را صادر کرد.

 

در ۱۸ آوریل ۲۰۰۴ تصویر و فیلم های شکنجه در زندان ابوغریب  در یک برنامه  تلویزیونی آمریکایی منتشر شد که انتشار این عکس ها اعتراض همه مسئولان جهان به عدم رعایت حقوق بشر را در بر داشت.

 

شعبه سوم زندان آمریکا در بگرام افغانستان تاسیس شد 

 

بر اساس قوانین دولت افغانستان ارتش آمریکا حق ندارد مظنونین  خود  را بیش از ۹۶ ساعت در این خاک نگاه دارد و باید  آنها را به مقامات قضایی تحویل دهد اما ارتش آمریکا مظنونین خود را بعد از بگرام به گوانتامو انتقال می داند و به ازار، اذیت و شکنجه انها می پرداختند.

---

علاوه بر این زندان ها آمریکا در کشورهاب مختلف جهان نیز زندان های مخفی دارد که تاکنون توسط بازرسان صلیب سرخ تنها چند زندان مانند بگرام،ابوغریب و ... آشکار شده است و اما روند این شکنجه گاه هنوز ادامه دارد.

 

 دو دهه از  روز حمله نظامیان  آمریکایی به عراق و افغانستان می گذرد اما خاطرات تلخ ان روزها همچنان در ازحان مردم این کشورها باقیمانده است بخصوص  خاطرات تلخ زندان ابوغریب زندانی که در آن صدها عراقی توسط نظامیان آمریکایی به صورت وحشتناکی شکنجه و کشته شدند.

 

اکنون ابوغریب، گوانتانامو و بگرام  به یک نماد همیشه زنده  نقض  حقوق بشر تبدیل شده که لکه ننگی بر تاریخ دموکراسی  دولت آمریکا برجای گذاشته است.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک