آخرین اخبار

20. ارديبهشت 1401 - 21:22   |   کد مطلب: 10596
مستاجران نبود متولی مشخص و عدم نظارت بر بازار مسکن را یکی از دلایل روند صعودی و بدون حساب و کتاب قیمت ها می دانند.

زمین، ساخت و ساز،خرید،فروش و اجاره بها هر کدام از این موضوعات قصه ای تلخ برای مردم در ساسر کشور تبدیل شده است.

 

 

 

اینکه چرا قیمت مسکن و اجاره بها ناپایدار و بدون ضابطه مشخصی بالا می رود دلایل کارشناسی بران آن تاکنون ارائه نشده است اما شاید یک دلیل آن عدم تناسب بین عرضه و تقاضا باشد.

 

 

 

حوزه مسکن نه تنها در بخش اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه می توان گفت، بخش های اجتماعی و سیاسی نیز بدان وابسته است.

 

---

امروزه در کشور ما و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش اجاره بها و قیمت مسکن آمار ازدواج را تحت تأثیر خود قرار داده، به نحوی که بسیاری از جوانان به دلیل عدم تحمل هزینه های اجاره و یا خرید مسکن  زیر بار این امر مهم شانه خالی می کنند.

 

 اگرچه کاهش میزان ازدواج دلایل متعدد دیگری نیز دارد اما بالا بودن هزینه های زندگی ، عدم اشتغال مناسب و گرانی مسکن و اجاره بها نیز در بین سایر عوامل  کم اثر نیست.

 

شرایط اجاره بها و قیمت خرید مسکن در شهرستان کهگیلویه  مانند سایر شهر ها یک روند صعودی با شیب زیادی را طی کرده و هر روزه شرایط و قیمت مسکن و اجاره بها که  از مهمترین اولویت های مردم است بد و بدتر می شود.

 

  این روند  در دیشموک، چاروسا و سوق بسیار سریعتر از  مرکز شهرستان و حتی استان ربوده است و گرانی مسکن در چهار شهرستان کهگیلویه به حدی رسیده که بسیاری از مردم توانایی اجاره مسکن را ندارند.

 

مستاجران نبود متولی مشخص و عدم نظارت بر بازار مسکن را یکی از دلایل روند صعودی و بدون حساب و کتاب قیمت ها می دانند.

 

در گفتگو با مستاجران در یک نکته مشترکت بود که در بالای تابلوهای سر در بنگاها نوشته نشده کارشناس و ارزیاب پس حق  ارزیابی و کارشناسی ندارند و بودن تخصص لازم به هر قیمتی که خود یا صاحب خانه بخواهند قیمت گذاری را انجام می دهند.

 

در روزهایی که ملک به عنوان یک کالای سرمایه ای مورد توجه مالکان قرار گرفته و  صاحب خانه ها و بنگاه داران  نیز با توجه به تورم موجود در بازار به هر قیمتی که بخواهند اجاره بها را تعیین می کنند.

 

در این بین  قانون فقط روی کاغذ مانده و نباید  انتظار داشت اتفاقی قابل توجه  به نفع مستاجران و خریداران واحد های مسکونی بیفتد.

 

 

قیمت اجاره بها تا جایی بی ضابطه در کهگیلویه بالا رفته امام جمعه دهدشت نیز گفت:  اجاره‌ بهای مسکن در دهدشت  کمر مستأجران را خم کرده و به یک معضل در این شهر تبدیل شده است.

---

حجت‌الاسلام علی وحدانی فر بالا رفتن هزینه اجاره را معلول عوامل متعدد خواند و افزود: یکی از علت‌ها اجرایی نشدن طرح تفصیلی شهر طی سالیان گذشته بود.

 

وی تصریح کرد: در این شرایط که در دهدشت خانه کم و اجاره سرسام‌آور است صاحبان املاک به مستأجران رحم کنند بنا نیست همه هزینه‌های زندگی خود را از جیب مستأجر بی‌پناه تأمین کنید.

 

وحدانی فر  نقش بنگاه‌ها  مشاوران املاک را دلالی دانست و بیان کرد: بنگاه‌های معاملاتی هر طور دلشان می‌خواهد نرخ تعیین می‌کنند این قانون غلطی که هر چه اجاره و رهن بیشتر باشد سهم بنگاه بیشتر است آنها را وسوسه می‌کند.

 

وی خطاب به مشاوران املاک ابراز کرد: باید واسطه شوید نرخ کمتر شود یوم‌الحساب  چه پاسخی به جوانانی دارید که برای آغاز زندگی مشترک توان اجاره ندارند، چه پاسخی به مادران بی‌سرپرست دارید و اشک و‌ ناله کارگری که نمی تواند منزلی پیدا کند را چگونه پاسخ می‌دهید.

 

امام جمعه دهدشت با اشاره به اینکه  هزینه اجاره اگر خلاف انصاف باشد خیر و‌برکت ندارد  گفت: گاهی مالکان می‌گویند مشاوران املاک نرخ تعیین می‌کنند مسئولان و‌ متولیان امر نسبت به این مسئله توجه جدی داشته باشند و برخورد کنند.

 

با این تفاسیر اقدامی جدی و قانونی مدون و عملیاتی در کنار نظارتی جامع می توان تکانی به تکان خوردن های قیمت های صعودی بی حساب و کتاب بازار مسکن دهد چرا که وقتی هنور مرجع و متولی مشخصی برای نظارت بر قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن وجود ندارد باید دید این روند صعودی تا چه وقت ادامه خواهد داشت و مسئولان نظارتی و متولیان برای پایان دادن به این مشکل چه راهکاری دارند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک