آخرین اخبار

6. اسفند 1393 - 21:35   |   کد مطلب: 520
قسمت های مورد استفاده گیاه شامل غنچه قبل از خروج از خاک، شاخ وبرگ های جوان، شاخ و برگ های بالغ و ساقه های بذری جهت تولید انواع ترشی از آن استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد از رویشگاه های طبیعی کرفس کوهی در این استان از بین رفته است، نسبت به انقراض این گونه دارویی هشدار داد.

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، کرفس کوهی که در لاتین با عنوان کلوس از آن یاد می شود در منطقه ای به همین نام( کلوس) در شهرستان الیگودرز می روید.

 

 

زمان رویش کرفس کوهی بسته به وضعیت توپوگرافی رویشگاه و شرایط آب و هوایی متفاوت است، در سال هایی که بارش بیشتر به صورت باران باشد این گیاه از نیمه اول اسفندماه و در سال های برفی همراه با ذوب شدن برف ها رشد رویشی خود را شروع می کند.

 

این گونه دارویی که بیشتر جنبه صادراتی دارد تا سالیان قبل پراکنش خوبی داشت، اما امروز به دنبال برداشت غیر اصولی در رویشگاه طبیعی خود در حال انقراض است.

 

امروزه این گونه تنها در بخش محدودی از شهرستان الیگودرز می روید، حال این سوال پیش می آید که برای نجات این گونه دارویی راهی وجود دارد؟

کریم خادمی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان به خبرنگار شبستان گفت: نتایج عملیات صحرائی نشان داد که بیش از 90 درصد از رویشگاه های کرفس از بین رفته است.

 

وی با بیان اینکه امکان نجات این گونه دارویی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نتایج آزمایشات جوانه زنی نیز نشان داد که اگر بذور دوره سرمایی حدود دو ماه را طی کند قادر به جوانه زنی است.

 

این کارشناس علوم کشاورزی با اذعان به اینکه در کشت بهاره فقط درصد بسیار کمی از بذور قادر به جوانه زنی هستند، عنوان کرد: برای کشت بهترین زمان در مناطق سردسیر اوایل پاییز است.

 

مهندس خادمی با تاکید بر ضرورت حمایت مسئولان از این گونه دارویی، اذعان داشت: با توجه به اینکه امروزه غنچه و برگ آن در بازار مورد خریداری قرار می گیرد، دولت می تواند با خرید مناسب بذر آن باعث تکثیر کرفس کوهی شود.

 

کشت آزمایشی موفقیت آمیزکرفس کوهی در مناطقی از لرستان

این کارشناس کشاورزی با اشازه به کشت آزمایشd در مناطقی از لرستان بیان کرد: کشت در ایستگاه زاغه در پاییز موفقیت آمیز بود و بعد از دو سال کشت متوالی جوانه زنی خوبی مشاهده شد و گیاهچه های سال اول مجددا در سال دوم نیز رشد کرد.

وی افزود: این موفقیت نشان می دهد که می توان در رویشگاه های اصلی کلوس نسبت به تکثیر آن گام برداشت.

خادمی عنوان کرد: با توجه به اینکه کرفس بذر زیادی تولید می کند در صورت کشت به موقع و در مناطق مستعد می تواند زادآوری خوبی داشته باشد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان اظهار کرد: این گونه علاوه بر خواص دارویی و غذایی متنوع بدلیل ایجاد پوشش مناسب و پنجه دهی فراوان برای کاهش فرسایش و حفظ آب و خاک موثر است.

 

ارزش‌های اقتصادی و اکولوژیکی کرفس کوهی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با اذعان به اینکه کرفس کوهی گیاهی است که کاربردهای بسیار متنوعی از جمله مصارف غذایی (تهیه ترشی و شور و کنسرو) دارد، اضافه کرد: می‌توان محصول خشک شده این گیاه را بسته‌بندی و به بازار عرضه نمود که در این صورت ارزش اقتصادی آن چند برابر خواهد بود.

مهندس خادمی با عنوان اینکه این گیاه از لحاظ درآمد زایی و ایجاد معیشت برای مردم محلی بسیار حائز اهمیت است، افزود: باتوجه به اینکه بذر کرفس کوهی در زمان بلوغ کامل توسط بهره‌برداران جمع‌آوری و با قیمت مناسب توسط ادارات منابع طبیعی خریداری می‌شود، جمع‌آوری بذر این گیاه خود از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

درصورت فرآوری کرفس کوهی، ارزش اقتصادی آن چند برابرمی شود

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه میزان اسانس کرفس کوهی همان طور که گفته شد، 8/4 درصد است، اظهار داشت: میزان اسانس این گونه کوهی نشان ارزش بالای کرفس کوهی و فرآورده‌های آن است.

مهندس خادمی با بیان اینکه این گیاه به صورت تازه از ارزش اقتصادی خوبی در بازار برخوردار است و منبع درآمد مناسبی برای مردم محلی و بهره برداران است، خاطرنشان کرد: در صورت فرآوری، ارزش اقتصادی آن چند برابر خواهد شد و از لحاظ درآمد زایی و ایجاد معیشت جایگزین برای مردم محلی بسیار حایز اهمیت است.

کرفس کوهی گونه ای مناسب برای تغذیه زنبور عسل

مهندس خادمی بیان داشت: گل آذین گیاه کرفس کوهی محل مناسبی برای تغذیه زنبور عسل است.

وی تصریح کرد: گلهای متعدد این گیاه از شهد مناسبی برای استفاده زنبور عسل برخوردار بوده که می‌تواند این گیاه را به عنوان گیاه دارای پتانسیل برای پرورش زنبور عسل مطرح کند.

کرفس کوهی منبع تولید علوفه فراوان برای دام است

وی با بیان اینکه دام بیشتر از علوفه خشک این گیاه استفاده می‌کند، افزود: با توجه به تولید علوفه فراوان، این گیاه می‌تواند نقش بسزایی در تامین علوفه زمستانه برای دام جوامع نیز داشته باشد.

 

کرفس کوهی خواص دارویی و خوراکی دارد

قسمت های مورد استفاده گیاه شامل غنچه قبل از خروج از خاک، شاخ وبرگ های جوان، شاخ و برگ های بالغ و ساقه های بذری جهت تولید انواع ترشی از آن استفاده می شود.

از خشک شده شاخ و برگ ها و غنچه کرفس کوهی برای افزایش عطر و طعم نوشیدنی ها استفاده می شود.

همچنین از شاخ و برگ خشک کرفس جهت تغذیه دام ها در زمستان نیز استفاده می شود.

کرفس کوهی همچنین بصورت های مختلف جهت درمان برخی از دردها و بیماری ها مانند کاهش فشار خون، روماتیسم و بیماری های عصبی، جلوگیری از تولید سنگ کلیه و مثانه، تمیز کردن مجاری ادرار استفاده می شود.

 

انتهای پیام:و/آ

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک